پرستون عزیز

برای اولین بار است که کسب‌وکار من به اندازه کافی رشد کرده که بتوانم اقدام به استخدام کارکنان خود کنم! افرادی را به‌کار گرفته‌ام؛ افرادی که کارشان عالی است و از اینکه چند نفر را برای کمک دارم، به وجد آمده‌ام. با این حال، اندکی از اینکه یک کارفرما باشم، دلهره دارم. کارفرما وظایف بسیاری دارد و باید جزئیات مختلفی را مدنظر قرار دهد که با آنها آشنایی ندارم. من یک هنرمند هستم و ترجیح می‌دهم که زمان خود را صرف طراحی و اجرای پروژه‌های کاری خود کنم. با این حال، اکنون رسیدگی به امور کارکنان و توجه به جنبه‌های مختلف کار آنها تبدیل به یکی از وظایف من شده است. چه چیزهایی را لازم است بدانم؟

با احترام

دوست عزیز

در ابتدایی‌ترین سطوح، مراقبت از کارکنانتان به معنای عمل کردن به تعهدات قانونی‌تان در مقابل آنها است. الزامات قانونی برای هر کشور متفاوت است و در برخی از مشاغل خاص هم با دیگر حوزه‌های کاری فرق دارد. توصیه من آن است که برای آشنا شدن با الزامات خود با یک مشاور و کارشناس حقوق گفت‌وگو کنید. جزئیات مختلفی در مسائل کاری و کارگری وجود دارد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام کسب‌وکارها نوشت.

در هر صورت از طریق مشورت با یک کارشناس، می‌توانید با بسیاری از مواردی آشنا شوید که شانسی برای پی بردن به آنها نداشته‌اید. از طرفی پیشنهاد من آن است که یک حسابدار خوب و با تجربه در حوزه کسب‌وکارهای خدماتی به‌کار بگیرید (به این دلیل که کسب‌وکار کنونی شما هم خدماتی است). حسابدار شما حتی اگر تجربه زیادی هم ندارد، دست کم باید با تعدادی از شرکت‌های کارآفرینی فعال در بازار همکاری کرده باشد. از این طریق، با بسیاری از مواردی آشنا خواهد بود که شما هم در روزهای نخست کاری خود با آنها دست به گریبان هستید. حسابدار شما، می‌تواند به‌طور دقیق بگوید که چه چیزهایی را باید بدانید. با این حال، به‌طور کلی می‌توان به ۳ اصل اساسی و الزامات قانونی اشاره کرد که نیاز است با آنها آشنایی پیدا کنید:

• مالیات. اگر شما یک کارمند استخدام کرده‌اید، باید برای او مالیات پرداخت کنید. مالیات بر حقوق، اولین قدمی است که باید بردارید و میزان آن با توجه به حقوق دریافتی نیروی کار شما متفاوت خواهد بود. برخی از تازه‌کاران و کارآفرینان جدید در بازار تصور می‌کنند که می‌توانند با کارکنان خود به عنوان پیمانکار خارجی و مستقل قرارداد امضا کرده و از این طریق از پرداخت مالیات معاف شوند. با این حال، در این زمینه، محدودیت‌های قانونی بسیاری وجود دارد که دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد.اگر یک فرد تحت سرپرستی شما فعالیت کرده و از منابع شما استفاده می‌کند، به عنوان نیروی کاری شما مطرح می‌شود و باید برای او مالیات پرداخت کنید؛ اگر شما از این کار خودداری کنید با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهید شد و باید مالیات را به صورت چند برابر پرداخت کنید. اگر در این مورد اطمینان ندارید، با حسابدار خود مشورت کنید.

• بیمه. برای هر کدام از کارکنان هم باید بیمه پرداخت کنید. شما باید برای کارکنان خود لیست بیمه ارائه کرده و حق بیمه آنها را پرداخت کنید. این کار را حتی برای یک نفر هم می‌توانید انجام دهید. در هر صورت، بیمه از کارکنان شما و کسب‌وکارتان حفاظت می‌کند. کارکنان شما نیاز به بیمه دارند تا از حقوق قانونی خود برخوردار شوند. از طرفی، در صورتی که اتفاق ناگواری در کسب‌وکار شما برای آنها بیفتد، بیمه حامی شما خواهد بود. هزینه‌های بیمه برای کارکنان پشت میزنشین، چندان زیاد نمی‌شود. البته بیمه سلامت بخشی از حقوق دریافتی کارکنان است ولی شرکت‌های بیمه برای بیمه کردن کارکنان که به انجام کارهای پرمخاطره مشغول هستند، حق بیمه‌های بسیار بالاتری درخواست می‌کنند. شما به یک شرکت بیمه خوب نیاز دارید که به شما در مورد نحوه محافظت و مدیریت مخاطرات مرتبط با کارکنانتان آموزش دهد. از طرفی بتواند با کمترین هزینه‌ها، نیازهای شما را برطرف کند.

• مقررات سلامت و ایمنی. برای حفاظت و مراقبت از کارکنانتان، به‌طور قانونی ملزم به رعایت هر قانون و مقرراتی هستید که دولت برای تامین سلامت و ایمنی محیط کار و کارکنان شما وضع کرده است. شما باید این موارد را آموخته و آنها را به کارکنانتان هم آموزش دهید تا نسبت به حقوق و مسوولیت‌هایشان در خصوص مقررات سلامت و ایمنی آشنایی پیدا کنند. با این حال، به خودتان هم موارد بسیاری را باید آموزش دهید؛ چرا که مقررات ایمنی برای مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. شرکت بیمه‌ای که در بخش پیش درباره آن صحبت کردیم، در این مورد هم می‌تواند به شما کمک کند. کارشناس آنها به شما می‌آموزد که چگونه مخاطرات محیط کاری خود و کارکنانتان را به کمترین حد برسانید و از مقررات مورد نیاز هم اطلاع داشته باشید. در پایان توصیه‌ای به شما دارم. زمانی که برای کاهش هزینه‌ها، از گوشه و کنار کارها و مخارج غیرضروری می‌زنید، به هیچ وجه در قبال کارکنان خود بی‌تفاوت نباشید. در هیچ شرایطی، از الزامات قانونی خود و عمل به آنها کوتاهی نکنید. بهتر است کسی را استخدام نکنید تا آنکه او را به صورت نادرست به‌کار بگیرید. پیروی از اصول همدلی و سخاوت به ما می‌گوید که حفاظت قانونی و کامل از کارکنان خود، کمترین کاری است که می‌توانیم در مقابل افرادی انجام دهیم که اشتیاق و استعداد خود را وقف پیشبرد کسب‌وکار ما کرده‌اند (و البته در صورت بی توجهی به قوانین و الزامات قانونی، کسب‌وکار خود را در معرض مخاطرات بسیاری قرار خواهیم داد).

nikoueimahdi@gmail.com

نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب