روش نوین در مسوولیت اجتماعی شرکتی

شرکت M&S یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشی‌های انگلستان،یک کمپین مسوولیت اجتماعی را با عنوان Look Behind the Label آغاز کرد. این کمپین یکپارچه برای شرح موقعیت شرکت در زمینه مسائل و موضوعات مربوط به مسوولیت اجتماعی بود که برای مشتریانش اهمیت بیشتری داشت.

این کمپین از طریق ابزارهایی مانند تبلیغات در سطح کشور، دکور و چیدمان داخل فروشگاه‌ها، کارکنان و وب‌سایت‌ها موجودیت خود را اعلام کرد.

Mark &Spencer استفاده از مسوولیت اجتماعی به عنوان ابزار کنترل‌کننده ریسک را تغییر داد و از آن به طریقی استفاده کرد که این تولیدکننده را از رقبایش متمایز کند و از طرف دیگر نوآورانه نیز باشد. بنابراین، تمرکز بر مسائلی چون ماهیگیری، کاهش استفاده از مواد و الیاف شیمیایی در پوشاک، کاهش نمک در مواد غذایی فرآوری شده، رعایت حقوق حیوانات و استفاده از محصولات موسسه Fairtrade -که با روش‌های منصفانه و رعایت حقوق کشاورزان تولید شده‌اند- را در دستور کار خود قرار داد.

این اولین بار بود که یک فروشگاه زنجیره‌ای گران قیمت، ذی نفعان خود را در این موضوعات و در چنین مقیاسی درگیر می‌کرد. ارزش‌های کلیدی و مهم M&S عبارتند از: کیفیت، خدمات، نوآوری، ارزش و اعتماد. منظور از اعتماد، پیوندی است که با مشتریان، کارکنان، سهامداران و دیگر افرادی که به کار آنان و چگونگی انجام آن اهمیت می‌دهند، برقرار کرده است.

بخش محصولات غذایی آن برای مثال، ۱۶ موضوع مهم و کلیدی جداگانه را شناسایی کرده است که برخی از آنها عبارتند از: بسته‌بندی، حمل و نقل موادغذایی، سلامت و بهداشت، استانداردهای نیروی کار و استفاده از محصولات Fairtrade و یک موقعیت و جایگاه شفاف را در هر یک از این حوزه ها توسعه داده است.

هر استراتژی مسوولیت اجتماعی برای بررسی، حداقل هر دو سال یک بار به کمیته مسوولیت اجتماعی ارائه می‌شود.

این کمیته مسوولیت اجتماعی در سطح هیات مدیره است و توسط رییس هیات مدیره شرکت نظارت می‌شود. اعضای این کمیته سه بار در سال ملاقات می‌کنند و هیات مدیره را به طور مرتب در جریان امور مرتبط با مسوولیت اجتماعی قرار می‌دهند.

M&S، بزرگ‌ترین خرده فروش صاحب مارک تجاری در سطح بریتانیا است. در حدود ۱۵ میلیون نفر در طول هفته از ۴۵۰ فروشگاه آن در سطح بریتانیا خرید می‌کنند. ۲۰۲ فروشگاه نیز در ۳۰ شعبه در خارج از کشور و بیش از ۲۷۴۵۰۰ سهامدار و ۶۵۰۰۰ نیروی کار در سطح بریتانیا دارد. ۳۰۰۰۰ محصول مختلف تولید می‌کند و از خدمات ۱۹۰۰ تامین کننده بهره‌مند می‌شود. تولیدات آن، پوشاک، غذا، لوازم خانه، محصولات آرایشی و... را در بر می‌گیرد.

در یک سال گذشته:Marks & Spencer

۱. اولین خرده فروش اصلی در سطح بریتانیا برای معرفی طیفی از محصولات کتان Fairtrade بوده و تمام نسکافه‌های خود را به نسکافه‌های Fairtrade تبدیل کرده است و قصد دارد محصولات چای خود را نیز به Fairtrade تبدیل نماید.

۲. نمک موجود در محصولات غذایی را به مقدار تعیین شده توسط آژانس استانداردهای غذایی، کاهش داده و چربی هیدروژنه شده را از بیش از ۳۰۰ محصول غذایی حذف کرده است.

۳. بیش از ۱۲۵۰ نوع لباس، غذا و اسباب و اثاثیه منزل را بر اساس اصول جهانی تامین مواد اولیه، مورد ارزیابی قرار داده است.

۴. یک رویکرد جدید برای مدیریت استانداردهای نیروی کار در زنجیره تامین به نام «تبادل اطلاعات اخلاقی عرضه‌کننده» را توسعه داده است.

۵. برای مزرعه داران انگلیسی امنیت را از طریق قیمت تضمین شده، تامین کرده است.

۶. برای ۲۵۰۰ نفر شامل بی خانمان ها و معلولین، بالای ۴۰ درصد و دو برابر نرخی که طرح دولتی پیش بینی کرده بود،

تجربه کاری فراهم کرده است و حتی بعضی از این افراد را پس از کسب تجربه کاری استخدام نموده است.

۷. بسته‌بندی ساندویچ‌های تولیدی خود را به کاغذ تغییر داده است که این کاغذها از چوب جنگل‌های حفاظت شده تامین می‌شوند.

منبع: wwwcsriran.com