بخش نخست
یکی از گام‌های اولیه برای شروع کسب‌وکار جدید تهیه طرح تجاری است.

طرح تجاری سندی از یک برنامه مشروح است که با استفاده از کلمات و اشکال، چارچوب کسب‌وکار پیشنهادی را معرفی می‌کند.این طرح می‌تواند برنامه‌ای برای شروع کسب‌وکار جدید یا برنامه‌ای برای توسعه یا تغییر مسیر اساسی یک کسب‌وکار در حال فعالیت باشد. تهیه طرح تجاری به همان اندازه که برای کسب‌وکاری با 1 میلیارد پوند سرمایه اولیه ضروری است. برای کسب‌وکاری که برای آغاز فعالیت تنها نیازمند 1.000 پوند است نیز ضرورت دارد. طرح تجاری می‌تواند حامیان بالقوه را متقاعد کند که پیشنهاد شما منطقی است، همچنین برنامه‌ریزی و نظارت بر پیشرفت کسب‌وکار با استفاده از این طرح آسان‌تر خواهد بود.
یک طرح تجاری باید توسط افرادی که مسوول کسب‌وکار هستند و با مشاوره یک حسابدار کاردان تهیه شود.
اهداف یک طرح تجاری عبارتند از:
انتقال افکار به روی کاغذ
تامین سرمایه
نظارت بر پروژه
اهداف کلیدی
هنگام برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید، باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید. وقتی ایده تجاری در قالب یک طرح منظم تعریف شود، وضعیت برایتان روشن‌تر می‌شود و با دقت بیشتری می‌توانید پروژه را ارزیابی کنید. به علاوه، برای تکمیل طرح باید به سوالات زیادی پاسخ دهید و یافتن این پاسخ‌ها مستلزم تحقیق و بررسی خواهد بود. طرح تجاری کلیدی است که با آن می‌توانید به خزانه تامین‌کنندگان مالی راه پیدا کنید. بنابراین، لازم است کلیه اطلاعاتی که برای پاسخگویی به سوالات احتمالی آنها مورد نیاز است در این طرح وجود داشته باشد. همچنین ساختار و نحوه ارائه این طرح باید منظم و واضح و لحن ارائه مطالب نیز مجاب‌کننده و نشانگر شور و علاقه شما به پروژه باشد. چهار جنبه کلیدی زیر که حامیان به دنبال آن هستند باید در طرح تجاری گنجانده شده باشد:
اسناد مربوط به تحقیق بازار
برنامه‌ریزی مناسب
کنترل مالی
قابلیت و تعهد مسوولان پروژه
حتی اگر برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود نیازی به گرفتن وام ندارید، باز هم طرح تجاری تهیه کنید، زیرا این طرح از هدر رفتن سرمایه جلوگیری می‌کند. به علاوه، پیش‌بینی‌های دقیق در زمینه تامین مالی که لازمه تکمیل این طرح است، هرگونه مشکل احتمالی را از قبل نشان خواهد داد.
طرح تجاری مسیری که کسب‌وکار برای سال اول (و گاهی اوقات برای یک مدت طولانی‌تر) باید طی کند را مشخص می‌نماید. با شروع کسب‌وکار معمولا کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارند. گاهی اوقات این موضوع موجب می‌شود افراد به اشتباه این مشغله را مترادف با موفقیت کسب‌وکار خود بدانند، اما اگر طرح تجاری داشته باشید. می‌توانید حداقل ماهی یک بار وضعیت خود را بررسی کنید و ببینید آیا طبق برنامه پیش می‌روید یا خیر (به ویژه از لحاظ پیش‌بینی گردش وجوه نقد). اگر پاسخ منفی است، می‌توانید دست به اقدامات اصلاحی بزنید. هر چقدر سریع‌تر عمل کنید بهتر خواهد بود.

انتخاب قالب طرح تجاری
قالب‌های مناسب برای یک طرح تجاری متعددند؛ البته اطلاعات موجود در همه آنها کم و بیش به هم شبیه است. همچنین نرم‌افزارهایی برای تهیه طرح تجاری وجود دارند که پس از وارد کردن پاسخ مجموعه‌ای از سوالات، برای شما طرح تجاری تهیه می‌کنند. البته فراموش نکنید که این برنامه‌ها با وجود برخورداری از مزایایی مانند سهولت کار، نقایص آشکاری مانند عدم انعطاف‌پذیری نیز دارند.
بزرگ‌ترین خطر استفاده از این برنامه‌ها در این است که کارآفرین آینده را به اندازه کافی به چالش نمی‌اندازند.
شکل عمومی طرح شامل یک جلد، چند صفحه متن تایپ شده و ضمائم است. گاهی اوقات، طرح تجاری به اسنادی برای تایید اطلاعات متن نیاز دارد که می‌توان آنها را همراه با بقیه صفحات یا به صورت جداگانه به طرح ضمیمه کرد.
جلد مناسب باید به سند شما ظاهری حرفه‌ای بدهد. اطلاعات روی جلد شامل این موارد است: نام مسوول مسوولان پروژه، نام پیشنهادی یا فعلی کسب‌وکار (اگر نشانی تجاری وجود ندارد، نشانی منزل مالک را بنویسید) و نام و نشانی حسابدار (البته در صورتی که حسابدار نقش مهمی در تهیه طرح تجاری داشته باشد).
بهتر است تاریخ طرح جدید باشد. می‌توانید هر بار که طرح تجاری خود را به فرد جدیدی می‌دهید، نسخه‌ای جدید از آن را با تاریخ روز پرینت بگیرید یا سند را بدون تاریخ بگذارید. اگر تاریخ روی طرح قدیمی باشد، خواننده تصور می‌کند فرد دیگری قبلا آن را رد کرده است.

خلاصه و فهرست مطالب
خلاصه شامل یک صفحه مطلب حاوی عناوین کلیدی موجود در طرح تجاری است و به خواننده اجازه می‌دهد که در یک نگاه چکیده طرح را از نظر بگذراند. هرچه طرح بزرگ‌تر باشد، بر اهمیت این صفحه افزوده خواهد شد. یک طرح تجاری با بیش از حدود ده صفحه، بعد از خلاصه یک فهرست مطالب نیز دارد. در این فهرست شماره صفحات ذکر می‌شود و خواننده می‌تواند بلافاصله عنوان مورد نظر خود را پیدا کند.

مقدمه
مقدمه، متن واضح و شفافی است که ماهیت کسب‌وکار پیشنهادی را مشخص می‌کند. در طرح یک تولیدکننده باید وضعیت فعلی ساخت محصول (و در صورتی که تولید محصول از قبل آغاز شده) تاریخ عرضه اولیه و تعداد کالاهای فروخته شده نیز ذکر شوند. در طرح مربوط به یک کسب‌وکار خدماتی مواردی از قبیل خرده‌فروش یا عمده‌فروش بودن مشخص شود. اگر مراحل متعدد توسعه پیش‌بینی شده‌اند، باید این موارد را نیز ذکر کرد.
منبع: کتاب راه‌اندازی و توسعه کسب وکار
ترجمه : محمود امینی