میلیاردری لهستانی در املاک و مستغلات آمریکا

الهام جوادی

ساموئل زل کارآفرین آمریکایی در زمینه املاک و مستغلات است. مجله فوربز در سال ۲۰۱۰ زل را با برآورد ثروت ۳/۸ میلیارد دلار در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان جهان قرار داد. ساموئل زل رییس سرمایه‌گذاری‌های گروه دارایی (EGI)، است. یک شرکت خصوصی و کارآفرینی سرمایه‌گذاری که زل بیش از ۴۰ سال پیش آن را تاسیس کرد. سرمایه‌گذاری‌های EGI صنایع مختلفی چون املاک و مستغلات، انرژی، لجستیک، حمل و نقل، رسانه و بهداشت و سلامت را در سرتاسر جهان پوشش داده است.

ساموئل زل در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۴۱ در شیکاگو،‌ایلینویز، در آمریکا متولد شد. خانواده او مهاجرانی لهستانی بودند که قبل از هجوم نازی‌ها در سال ۱۹۳۹ به آمریکا نقل مکان کرده بودند. پدر ساموئل، برنارد، کمی‌پس از نقل مکان از سیاتل به شیکاگو نام فامیلی خانواده را از زیلونکا به زل تغییر داد. ساموئل زل به دانشگاه میشیگان رفت و در سال ۱۹۶۳ با مدرک کارشناسی از‌این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی سپس به مدرسه حقوق دانشگاه میشیگان رفت و در سال ۱۹۶۶ با مدرک دکترا از‌این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

ساموئل زل در دوران تحصیل در کالج کار مدیریت ساختمان‌سازی در میشیگان را انجام می‌داد که‌این آغازی برای کسب و کار او در زمینه املاک و مستغلات به شمار می‌رفت. او در دوران تحصیل با رابرت لوری آشنا شد. آنها پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی شرکت EGI را تاسیس کردند. آنها از طریق‌این شرکت املاکی را که صاحبانشان در فروش آنها عجله یا انگیزه زیادی داشتند به قیمت ارزان می‌خریدند. با تغییر بازار و بالا و پایین شدن قیمت‌ها ‌این دو شریک در زمان پایین آمدن قیمت‌ها املاک را خریده و در زمان افزایش قیمت‌ها آنها را می‌فروختند و به‌این شکل سود زیادی به دست می‌آوردند.

از دل شرکت EGI سه شرکت دیگر در زمینه املاک و مستغلات شامل اکوییتی رزیدنشال، بزرگترین شرکت مالک آپارتمان‌ها در‌ایالات متحده، املاک اداری اکوییتی، بزرگترین شرکت املاک اداری در کشور و اکوییتی لایف استایل، شرکت خانه‌های متحرک و قابل حمل نیز ‌ایجاد شدند. ساموئل زل ریاست ‌این شرکت‌ها که همگی در بازار سهام نیویورک نیز حضور دارند را بر عهده دارد. زل همچنین تعدادی شرکت خصوصی و سهامی‌عام دیگر نیز تاسیس کرده است. البته زل در سال ۲۰۰۷ شرکت املاک اداری اکوییتی را به قیمت

۳۹ میلیارد دلار به شرکت بلک استون فروخت.

زل همچنین یکی از بنیانگذاران و رییس شرکت بین‌المللی اکوییتی (Equity International)، یک بنگاه سرمایه‌گذاری خصوصی با تمرکز بر شرکت‌های املاک و مستغلات در خارج از‌ایالات متحده است. او‌ این شرکت را به همراه گری گارابرانت در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرد. زل در شرکت‌های حاضر در پرتفولیوی شرکت نیز حضوری فعال دارد ازجمله گافیسا‌، یک شرکت خانه‌سازی پیشتاز در برزیل، ژین یوان، یک شرکت خانه سازی با رشد سریع در چین، و هومکس، شرکت خانه‌سازی پیشتاز در مکزیک که در بازار سهام نیویورک نیز حضور دارند. شرکت BR مالز، بزرگ‌ترین شرکت اداره‌کننده املاک خرده فروشی در برزیل هم که یکی از زیرمجموعه‌های ‌این شرکت است در بازار سهام بووسپا حضور دارد.

ساموئل زل ریاست چندین شرکت دیگر در بازار سهام نیویورک شامل مجموعه شرکت کووانتا (CVA)، شرکت پیشتاز بین‌المللی در تبدیل زباله‌ها به انرژی و شرکت آنیکستر (AXE)، بزرگ‌ترین شرکت توزیع‌کننده محصولات مخابراتی و کابل‌های الکتریکی و الکترونیک است. زل همچنین رییس شرکت تریبون، یک مجموعه شرکت رسانه‌ای خصوصی است. ساموئل زل ریاست شرکت کپیتال تراست را نیز به دست دارد. ‌این شرکت یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی است که تمرکز آن بر صنعت املاک و مستغلات تجاری قرار گرفته است.

زل که در امور خیریه نیز مشارکتی فعال دارد، مدت‌ها است که یکی از حامیان مدرسه وارتون از دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه زل- لوری در مدرسه کسب و کار راس از دانشگاه میشیگان می‌باشد. وی همچنین حامی ‌مرکز زل برای تحقیقات در مورد ریسک در مدرسه مدیریت کلاگ در دانشگاه نورث وسترن است. زل به دانشگاه محل تحصیل خود، دانشگاه میشیگان

نیز کمک‌های زیادی کرده است.

ساموئل زل ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شیکاگو است.