موفقیت بی‌سابقه شکلات سوئیسی شیری

کوشان غلامی

شرکت شکلات‌سازی «لینت‌اند‌اسپرانگلی»

(Lindt & Sprüngli AG) سوئیس یک شرکت بزرگ شیرینی‌سازی و شکلات سوئیسی لوکس است که محصولاتش در بیش از ۸۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. این کمپانی که مالکیت آن عمدتا سوئیسی می‌باشد، کارخانه‌های متعددی در سوئیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و آمریکا دارد و همچنین شعبه‌های بزرگی برای فروش محصولات خود با نام تجاری «لینت» در کشورهای انگلستان، لهستان، اسپانیا، کانادا، استرالیا، آرژانتین، هنگ کنگ و دبی تاسیس کرده است.

شرکت «لینت اند اسپرانگلی» از یک شیرینی‌پزی کوچک در شهر قدیمی‌زوریخ سوئیس آغاز به کار کرد. «دیوید اسپرانگلی» موسس این شرکت، در ابتدا پسری فقیر و بی‌سرپرست بود که برای گذران زندگی خود سال‌های متمادی در شیرینی‌پزی‌های زوریخ کار می‌کرد. او که دوره کار آموزی خود را در سال ۱۸۲۰ در یکی از شیرینی‌پزی‌های معروف زوریخ آغاز کرده بود، در سال ۱۸۳۶ پس از فوت صاحب اصلی آن شیرینی‌پزی، مغازه را از همسر صاحب آن خریداری کرد.

دیوید در مارس ۱۸۴۵ به همراه پسرش «رادولف» که دوره شیرینی‌پزی را در خارج از سوئیس گذرانده بود، کارخانه شکلات سازی خود را به نام «دیویداسپرانگلی افیلز سوشیتات»(David Sprungli et fils Societat) افتتاح کردند. آنها در ابتدا تولید شکلات‌های قالبی بر اساس یک دستور پخت ایتالیایی را در کارگاه کوچک خود در یک ساختمان قدیمی‌آغاز کردند، اما پس از مدت کوتاهی حجم شکلات‌های تولید شده جوابگوی نیازهای مشتریان نبود، در نتیجه آنها کارخانه خود را در سال ۱۸۴۷ به مکانی در منطقه «هورگن» (Horgen) در کنار دریاچه زوریخ منتقل کردند. در سال ۱۸۵۹ دومین شیرینی فروشی و کافی شاپ متعلق به شرکت اسپرانگلی در شهر زوریخ افتتاح شد.

در سال ۱۸۶۲ میلادی دیوید اسپرانگلی از دنیا رفت و رادولف مدیریت این کمپانی را به عهده گرفت. پس از ساخته شدن یک بلوار جدید در نزدیکی دومین مغازه فروش محصولات اسپرانگلی، بازار فروش این مغازه بیش از پیش رونق گرفت و در اطراف این مغازه یک هتل شیک، بانک و بورس نیز ساخته شد.

در سال ۱۸۸۲ فعالیت‌های این شرکت جهانی شد، به طوری که محصولات مختلف آنها به کشورهایی از جمله آلمان، اتریش، مجارستان، بلژیک، ایتالیا، رومانی، دانمارک، سوئد، نروژ، ترکیه و حتی شرق هندوستان صادر می‌شد.

رادولف در سال ۱۸۹۲ پس از بازنشستگی، مدیریت کارخانه را به پسر بزرگش «جان رادولف» و دو مغازه فروش محصولات شرکت را به پسر کوچکش «دیوید رابرت» (David Robert Sprüngli) واگذار کرد.

در دهه ۱۸۹۰ شرکت اسپرانگلی محصول جدید خود با نام «آلپینا» را روانه بازار کرد. این شکلات شیری براساس دستور پختی که یک شکلات‌ساز سوئیسی در سال ۱۸۷۵ اختراع کرده بود، تهیه می‌شد. با فراگیر شدن تولید این نوع شکلات‌ها در سوئیس، میزان واردات کاکائوی این کشور تا اندازه زیادی کاهش یافت، زیرا شیر در سوئیس به وفور یافت می‌شد.

جان رادولف برای افزایش سرمایه‌های خود به منظور احداث یک کارخانه بزرگ با امکانات پیشرفته، در سال ۱۸۹۹ تصمیم گرفت شرکت خود را از مالکیت خصوصی در آورده و آن را به یک شرکت سهامی‌با نام «شکلات اسپرانگلی» (Chocolat Sprüngli AG) تبدیل کند. پس از احداث یک کارخانه جدید در حاشیه دریاچه زوریخ، با توسعه محصولات در دهه‌های بعدی، میزان فروش شرکت «شکلات اسپرانگلی» ۲۵۰ درصد افزایش یافت.

این شرکت در سال ۱۸۹۹ موفق به خریداری یک شرکت شکلات سازی کوچک ولی مشهور به نام «راد لینت فیلز» (Rod. Lindt fils) به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرانک سوئیس شد. رادولف لینت، موسس کارآفرین این شرکت، در آن زمان با آزمایش روی ماشین‌آلات قدیمی، فناوری جدیدی اختراع کرده و توانسته بود نوع جدید و مرغوبی از شکلات را به بازار معرفی کند. از آن پس شرکت اسپرانگلی به شرکت «لینت اند اسپرانگلی» تغییر نام داد.

در سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۳ میلادی کارخانه لینت در برن حدود ۴۰ درصد محصولات شرکت را تولید می‌کرد و کارخانه اسپرانگلی ۶۰ درصد تولیدات را برعهده داشت، اما شکلات‌های لینت از اسپرانگلی گران‌تر بود.

پس از جنگ جهانی دوم، تقاضا برای شکلات‌های این شرکت سوئیسی افزایش یافت و این شرکت در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ حق امتیاز چندین شرکت شکلات‌سازی در داخل و خارج از مرزهای سوئیس از جمله «بالگرونی اند فیگلی» (Bulgheroni & Figli) و «ناگو نارمیتل» (Nago Nährmittel) را خریداری کرد.

شرکت لینت اند اسپرانگلی در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نیز همچنان به توسعه و پیشرفت خود ادامه داد و توانست چندین شرکت شکلات سازی دیگر شامل شرکت بزرگ ایتالیایی «کافارل» (Caffarel) را خریداری کرده و همچنین شعبه‌های مختلفی در نقاط مختلف دنیا تاسیس کند. لینت اند اسپرانگلی اکنون با داشتن بیش از ۷ هزار کارمند در سراسر جهان، سالیانه درآمدی بالغ بر ۳ میلیارد یورو داشته و محصولات متنوعی با مارک «لینت» و «لیندور» به فروش می‌رساند.