کوشان غلامی

در سال ۱۹۳۸ «لی بیونگ چول» کره‌ای، یک شرکت بازرگانی به نام سامسونگ با چهل نفر کارمند تاسیس کرد که بیشترین حجم کاری آن بر صادرات ماهی و میوه و سبزیجات به چین اختصاص داشت. بعد از یک دهه سامسونگ آسیاب‌های آرد و محصولات شیرینی‌پزی تولید می‌کرد و بعد از آن با رشدی بسیار سریع با مشارکت عده بیشتری اداره گردید و به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد.

از سال ۱۹۵۸ سامسونگ رو به ترقی، شروع به گسترش به صنایع دیگر از قبیل کشتی‌سازی، تولید مواد شیمیایی، رسانه، امور مالی و حسابداری کرد. در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیک در گروه سامسونگ متولد شد و کار اصلی آن تولید لوازم الکترونیکی از قبیل تلویزیون، ماشین حساب، یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بود. سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای «سه ستاره» می‌باشد. این شرکت در دهه ۱۹۷۰با سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راه صنعتی شدن را در پیش گرفت.

در ۱۹۷۳ دومین برنامه پنج‌ساله مدیریت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواد اولیه به محصول نهایی به‌عنوان هدف اصلی شرکت اعلام گردید. دهه ۱۹۷۰ دهه توسعه شرکت سامسونگ بود و شرکت‌های صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی‌سازی و صنایع دقیق سامسونگ تاسیس و اولین صادرات صنایع الکترونیک از سوی سامسونگ الکترونیک صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه ۱۹۸۰ توانست به بازارهای جهانی راه یابد.

«لی کان هی» سومین پسر «لی بیونگ چول» (بنیانگذار گروه) در سال ۱۹۷۸ نایب‌رییس سامسونگ شد و در سال ۱۹۸۷ با مرگ پدر، جانشین او گردید. وی یک سال بعد برنامه انقلاب دوم سامسونگ را در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب و کار قدیمی و تبدیل شدن شرکت به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکت‌های برتر در دنیا در قرن بیست‌و یکم بود. او به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش می‌برد. در سال ۱۹۸۱، شرکت بیش از ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرد و در سال ۱۹۸۸ با شرکت نیمه‌هادی و ارتباطات سامسونگ ترکیب شد.

اوایل دهه ۱۹۹۰ را می‌توان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. شعار «ابتدا کیفیت» دراین دوران انتخاب شد. محصولات مختلفی نظیر نیمه‌هادی‌ها، نمایشگرهای رایانه و ... نیز در بازارهای جهانی به فروش رسید و حتی شرکت در فروش LCD به مقام اول جهانی دست یافت.

لوگوی قبلی سامسونگ نام کمپانی به حروف چینی بود و لوگوی جدید در اقدامی برای جهانی کردن کارخانه در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این لوگو نام کارخانه با یک پشت صحنه بیضوی آبی رنگ بود که این رنگ آبی نمادی از استحکام و محبت و دوستی و بیضی نیز نمادی از حرکت در کل فضا به همراه نوآوری و تغییرات بود. دو حرف S و G از دایره آبی بیرون زده بود تا نمادی از پیوند سازمان درونی کمپانی با دنیای خارج باشد و نشانی از تمایل سامسونگ برای متحد شدن با تمام دنیا. نوشتن حرف A به صورت نیمه تمام نیز به علت مدرن کردن و زیبایی بخشیدن به شکل ظاهری لوگو بود.

شعارهای سامسونگ از ابتدای تاسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خردورزی بود. مدیرعامل شرکت معتقد بود، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت است. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شرکت بیانیه معروف برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت در شهر فرانکفورت صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فرا خواند. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتاب‌های اخلاقی خود را ببیند.

او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهد کرد، زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد بود در هزاره جدید قدرت یک کشور به وسیله سطح فن‌آوری آن مشخص می‌شود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی بر اخلاق و قانون، احترام به ذی‌نفعان و مشتریان و پذیرش مسوولیت اجتماعی بوده و چشم‌انداز ترسیم شده از سوی شرکت، تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال با شعار «سامسونگ، شرکت دیجیتال» بود. از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای شرکت سرعت گرفت، به گونه‌ای که به زودی در حوزه‌های مختلف فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه می‌گردید.

در سال ۲۰۰۴، سامسونگ الکترونیک از سوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسین‌برانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵، سامسونگ الکتریک به تنهایی با فروش ۵/۷۱ میلیارد دلار در صدر شرکت‌های برتر کره قرار گرفت و بیش از ۱۰ درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. این در حالی است که درآمد کل گروه سامسونگ در این سال حدود ۱۴۱ میلیارد دلار بود که منجر به کسب حدود ۱۰ میلیارد دلار سود خالص شد.

لی کان هی که مدرک دکترای خود را از دانشگاه سئول در سال ۲۰۰۰ اخذ کرده است، بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فن‌آوری و کسب دانش فنی دست اول تاکید دارد. رهبری موثر او در ۲۰ سال گذشته توانسته است سامسونگ را که ابتدا به عنوان یک فروشگاه بازرگانی تاسیس شده بود، به رقیب جدی معتبرترین و مطرح‌ترین پیشتازان فن‌آوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. لی بر این باور است که تغییرات در ۵ تا ۱۰ سال آینده بی‌تردید بیش از تغییرات ۱۰۰ سال گذشته خواهدبود، همان گونه که تغییرات ۱۰۰ سال گذشته بیش از تغییرات ۵۰۰ سال پیش تاکنون بوده است. او معتقد است در قرن بیست‌ویکم هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند رشد کند و دوران آینده تغییرات باورنکردنی خواهد داشت. هم‌اکنون ۱۴ شرکت گروه سامسونگ با ۳۳۷ دفتر در ۵۸ کشور جهان پراکنده است.

جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان در سال ۲۰۰۹، بعد از نوکیا و موتورولا قرار داشت که حدود ۲۱ درصد فروش جهانی را شامل می‌شود. این شرکت در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار را از آن خود کرد. تعداد کارکنان شرکت سامسونگ الکتریک بیش از ۱۶۴ هزار نفر در سراسر جهان است، در حالی که کل کارکنان گروه سامسونگ به ۲۷۶ هزار نفر می‌رسد.