الهام جوادی
یوسف صفرا، رهبر کنونی امپراتوری صنعت بانکداری و سرمایه‌گذاری برزیل، گروه صفرا، با ثروت ۷ میلیارد دلار شصت و دومین ثروتمند جهان می‌باشد. او در حال حاضر ۷۱ ساله بوده و رییس تمام شرکت‌های زیرمجموعه گروه صفرا از جمله بانک ملی صفرا در نیویورک و بانکو صفرا در سائو پائولو برزیل است.

گروه صفرا یک شبکه بین‌المللی خصوصی شامل موسسات بانکداری و مالی، فعالیت‌های صنعتی و مخابرات است.
مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه این گروه بانک ملی صفرا در نیویورک، بانک یعقوب صفرا در سوئیس، شرکت مدیریت سرمایه صفرا، بانک صفرا در لوکزامبورگ، بانک صفرا-فرانس در فرانسه، بانکو صفرا و آراکروز سلولوز هستند.
شرکت آراکروز بخشی از گروه صفرا است که ماهیتی غیر مالی دارد. فعالیت اصلی این شرکت در بخش تولید کاغذ است. این شرکت بزرگ‌ترین تولید‌کننده خمیر کاغذ اکالیپتوس سفید است.
یوسف در یک خانواده ثروتمند مالک این صنعت بانکداری در شهر حلب در سوریه متولد شد. سابقه بانکداری خانواده به تجارت‌های کاروانی بین حلب، اسکندریه و قسطنطنیه در دوره امپراتوری عثمانی باز می‌گردد. یعقوب صفرا بانک جی. ای. صفرا را در سال ۱۹۲۰ تاسیس کرده بود. ادموند صفرا از سن ۱۶ سالگی در بانک پدر مشغول به کار شده و در مبادلات فلزات قیمتی و مبادلات خارجی مشارکت داشت. خانواده صفرا پس از نخستین جنگ جهانی به بیروت و در سال ۱۹۴۹ به ایتالیا نقل مکان کردند. ادموند در میلان برای یک شرکت تجاری مشغول به کار شد. خانواده صفرا نهایتا در سال ۱۹۵۲ تصمیم به مهاجرت به برزیل گرفتند. در سال ۱۹۵۵ برادر ۲۳ ساله یوسف، ادموند صفرا و پدرش، یعقوب صفرا با تامین مالی سرمایه‌ها در سائوپائولو، کار در برزیل را آغاز کردند.
آنها یک موسسه مالی تاسیس کردند؛ اما ادموند به زودی کسب و کار خود را از برادرانش یوسف و موسی جدا کرد. او در سال 1956 به ژنو رفت تا یک بانک خصوصی به نام بانک توسعه تجارت را راه‌اندازی کند. ارزش این بانک از یک میلیون دلار به 5 میلیون دلار در دهه 1980 رشد کرد. ادموند امپراتوری مالی خود را برای ارائه خدمات مالی وسیع تر در سرتاسر دنیا گسترش داد.
وی در سال ۱۹۶۶ به نیویورک، جایی که در آن بانک ریپابلیک نشنال نیویورک را تاسیس کرد، رفت. ادموند بعدها در سال ۱۹۹۷ این بانک را به HSBC فروخت و درآمد حاصل از فروش آن را به بنیاد ادموند صفرا اهدا کرد. ریپابلیک نشنال بانک در ۸۰ شعبه در ناحیه نیویورک فعالیت می‌کرد. ادموند همچنین در سال ۱۹۸۸ شرکت صفرا ریپابلیک را که یک شرکت بانکداری بود، تاسیس کرد. ثروت ادموند صفرا در اوایل دهه ۱۹۹۰ در حدود ۵/۲ میلیارد دلار بود. او در طول زندگی خود در فعالیت‌های نوع دوستانه زیادی مشارکت داشت و ثروت خود را برای بنیاد خیریه ادموند صفرا به ارث گذاشت. او که در دوره شصت سالگی خود به بیماری پارکینسون دچار شده بود، به پرستار احتیاج داشت.
در دسامبر 1999 صفرا و پرستارش بر اثر دود حاصل از آتش سوزی عمدی در خانه‌اش در موناکو از دنیا رفت. بعدها یکی از پرستاران او به جرم ایجاد آتش‌سوزی دستگیر شد و بارها در رسانه‌ها به دلایل مرگ ادموند پرداخته شد.
زمانی که ادموند در حال سرمایه‌گذاری در نیویورک بود، ژوزف و موسی در حال انجام مبادلات بانکی توسط بانکو صفرا بودند. یوسف صفرا در دهه ۱۹۶۰ بانکو صفرا را تاسیس کرد که در حال حاضر ششمین بانک بزرگ برزیل است. این بانک بخشی از موسسه مالی و بانک‌های گروه صفرا است. بانکو صفرا در تمام حوزه‌های بخش مالی فعالیت در برزیل و خارج از آن فعالیت دارد.
یوسف همچنان با ارائه خدمات بانکداری در سرتاسر اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی، رییس گروه صفرا باقی ماند. او اخیرا سهم باقی مانده از گروه صفرا را از برادر خود موسی خرید. موسی صفرای 75 ساله در سال 2009 با ثروت 1/2 میلیارد دلاری خود سیصد و هجدهمین میلیاردر دنیا بود. یوسف صفرا به زبان فرانسه مسلط است و بسیار اجتماعی تر از برادر بزرگ‌تر خود موسی است. ژوزف صفرا ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. همسر یوسف، ویکی، سردبیر مجله موراشا است.

یوسف صفرا

ادموند صفرا

موسی صفرا