مدرسه کسب و کار سعید (آکسفورد)

فاطمه ابوالحسن‌لو

بخش نخست

تاریخ تاسیس:۱۹۹۶

وب سایت: www.sbs.ox.ac.uk

به عنوان یک مدرسه کسب‌وکار، مدرسه سعید در تمام زمینه‌های تحصیلی فعال است مثلا می‌توان در زمینه مالی و استراتژی و کارآفرینی کلاس‌های مورد نظر را پیدا کرد. علاوه بر موارد فوق کار انفرادی دانشگاه و همچنین کارهای تیمی ‌با مراکز تحقیقاتی مختلف باعث درک عمیق از موضوعات مختلف می‌شود. برای مثال مرکز تحقیقاتی ‌ایسکول یک مرکز کارآفرینی است که بسیاری از فعالیت‌های دانشجویان را ساماندهی می‌کند. در‌این مرکز کارآفرینان اجتماعی از جاهای مختلفی در گردهمایی‌ها شرکت می‌کنند. مرکز تحقیقاتی مالیاتی کسب و کار دیگر مرکز کسب و کار است که رهبری تحقیقات در زمینه‌های مالیاتی را برعهده دارد.‌این مرکز تحقیقاتی مدیریتی و یک مرکز ویژه برای پرورش افراد در پروژه‌های اقتصادی است. مرکز بعدی موسسه مدیریت مالی است که در زمینه مالی و حقوقی فعالیت می‌کند.

برنامه‌های آموزشی

برنامه اصلی مدرسه کسب‌وکار سعید یک برنامه یکساله مدیریت کسب‌وکار MBA است و بعد از آن برنامه دکترا و برنامه اجرایی مدیریت است، همچنین مدرسه برنامه یکساله مالی با همکاری بخش اقتصاد دانشگاه و برنامه یکساله حقوقی با همکاری بخش حقوقی برگزار می‌کند. علاوه بر موارد فوق مدرسه برنامه‌های ۱۸ ماهه کارشناسی ارشد با موضوع‌های مختلف مدیریت مالی، استراتژی و رهبری برگزار می‌کند. برنامه دیگری در سال ۲۰۰۶ با عنوان مدیریت اجرایی استراتژیک پایه‌ریزی شد که مدیران اجرایی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند که دیگر زمینه‌های مدیریت چون بازاریابی و عملیات را پوشش می‌دهد.

مدرسه، برنامه کارشناسی را با همکاری سایر مجموعه‌های دانشگاه برگزار می‌کند. ‌این مدرسه مدیریت‌های مختلفی چون اقتصاد، مدیریت با همکاری دانشکده مدیریت را برگزار می‌کند.

برنامه مدیریت کسب و کار MBA

برنامه مدیریت کسب‌وکار یک برنامه ۱۲ ماهه است که اکتبر هرسال ثبت نام می‌کند و هزینه آن بالغ بر ۵۷۰۰۰ دلار است که بورس سالانه پیشنهادی دانشگاه سالانه ۲۰۰۰۰ دلار است. نیازمندی‌های لازم برای دوره مدرک زبان ‌آیلتس یا تافل(حداقل نمره۶۳۰) و مدرک GMAT (حداقل نمره پذیرش۷۰۰) و در نهایت رزومه‌کاری و توصیه‌نامه‌ها و نامه‌های انشایی است. لازم به ذکر است که درصد پذیرش در این دانشگاه ۶۰ درصد است.

علوم میان رشته‌ای

مدرسه کسب و کار سعید هماهنگ با دانشگاه آکسفورد است بنابراین می‌تواند به خوبی از ظرفیت‌های تحقیقاتی و همچنین آموزشی دانشگاه آن استفاده کند بنابراین با همکاری با سایر دانشکده‌های دانشگاه مثل حقوق، مالی و... می‌تواند بینش عمیق‌تری به مسائل روز جهانی پیدا کند که از نتایج آن پیدایش مراکز تحقیقاتی مختلف و موضوعات تحقیقاتی همچون کارآفرینی علمی، مدیریت خلاقیت و مطالعه تاثیر اجتماعی و اقتصادی، سیستم‌‌های اطلاعاتی و اینترنت است.

سابقه تحقیقاتی

مدرسه در زمینه‌های مختلفی کار می‌کند، همانند مالی، بازاریابی، رفتار سازمانی، استراتژی، کارآفرینی و کسب‌وکار جهانی، مدیریت عملیات و مدیریت تکنولوژی. موضوعات تحقیقات نیز بسیار متنوع است که شامل صنایع مختلفی چون خودرو، هوا فضا، ارتباطات تا بهداشت عمومی ‌و اجتماعی است. مراکز تحقیقاتی نیز در ارائه کمک و همکاری با مدرسه بسیار فعال هستند که از مراکز تحقیقاتی مهم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مرکز BT فعال در برنامه‌های مهم مدیریتی

مرکز کارآفرینی و خلاقیت آکسفورد

مرکز تحقیقات علوم اجتماعی و خلاقیت

مرکز تحقیقات خدمات ویژه نواک دروس

مرکز تحقیقات مدیریت عمده آکسفورد

انستیتوی تحقیقات مالکیت خصوصی

مرکز تحقیقات مالیات بر کسب و کار

مرکز تحقیقات اعتبارات بنیاد‌ها

مرکز تحقیقات کارآفرینی اجتماعی ‌ایسکول

اعتبار مدرسه

در سال ۲۰۱۱ رتبه مدرسه بر طبق رتبه بندی آموزش جهانی برابر ۶ بوده است. درسال ۲۰۱۰ طبق رتبه‌بندی فوربز در بین دانشگاه‌های غیرآمریکایی ممتاز بود و در سال ۲۰۰۸‌ رتبه مدرسه بر حسب رتبه‌بندی بیزنس ویک برابر ۱۰ بود. مجله فایننشال تایمز نیز در سال ۲۰۱۰ رتبه ۱۶ را به ‌این دانشگاه اختصاص داده و همچنین دومین مدرسه انگلستان در همان سال بوده است. در سال ۲۰۱۰ در رتبه‌بندی جهانی QS بین ۲۰۰ مدرسه کسب‌وکار که مدارس هرکدام در قاره خود امتیازبندی می‌شود در اروپا مقام سوم را به خود اختصاص داد. در برنامه‌های کارشناسی نیز‌ این مدرسه توانست بین مدارس ممتاز قرار بگیرد و به عنوان یک مدرسه تاثیرگذار در زمینه سیاست‌گذاری عمومی ‌شناسایی شود.