بارون رسانه‌های هندوستان

الهام جوادی

سوباهاش چاندرا، رییس گروه اسل است که به عنوان بارون رسانه‌های هندوستان شناخته می‌شود. وی در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز به عنوان سیصد و پنجاه و چهارمین میلیاردر دنیا شناخته شد. سوباهاش چاندرا که زمانی صادرکننده برنج در‌هاریانا بود، حوزه کسب و کار خود را تغییر داد و تبدیل به بارون دنیای رسانه شد. چاندرا بعد از آنکه تلویزیون‌های ماهواره‌ای هندوستان را به بازار فرستاد به شهرت زیادی دست یافت. سوباهاش چاندرا در ۳۰ نوامبر سال ۱۹۵۰ در هیسار در (هاریانای کنونی) در هندوستان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در دوازده سالگی برای یافتن کار رها کرد. چاندرا زمانی که تنها ۱۹ سال داشت، تصمیم گرفت یک کارگاه تولید

روغن نباتی برای خود ‌ایجاد کند. وی کمی ‌بعد وارد حوزه صادرات دانه‌های خوراکی شد. سوباهاش چاندرا در سال ۱۹۸۱ پس از دیدن یک نمایشگاه بسته بندی تصمیم گرفت شرکت بسته‌بندی اسل را راه‌اندازی کند. او کمی ‌بعد ‌این شرکت را با گروه بسته‌بندی سوئیسی پراپک ادغام کرد و نام ‌این گروه را به اسل پراپک تغییر داد.

سوباهاش چاندرا کمی ‌بعد تصمیم گرفت شروع به ساخت شهربازی در هندوستان کند. چندی نگذشت که با اجاره یک دستگاه گیرنده روی ماهواره آسیاست از شرکت تلویزیونی استار به حوزه رسانه نیز وارد شد. چاندرا در اکتبر سال ۱۹۹۲ اولین کانال تلویزیون ماهواره‌ای به نام شبکه تلویزیونی زی (Zee TV) را راه‌اندازی کرد. به سرعت سه شبکه دیگر نیز راه‌اندازی شدند. شرکت زی در حال حاضر کانال‌های منطقه‌ای به زبان‌های مختلف را پخش می‌کند. ‌این شبکه امروزه توانسته به ۳۲ میلیون خانه در سرتاسر هند وارد شود و مخاطبان را جذب خود کند. شبکه زی همچنین مخاطبانی در خارج مرزهای هندوستان و در ‌ایالات متحده، جزایر کارائیب، خاورمیانه، اروپا، آفریقا، خاور دور، استرالیا و نیوزیلند را جذب خود کرده است.

گروه اسل یک گروه رسانه‌ای است که چاندرا ریاست آن را بر عهده دارد. شرکت‌های زیرمجموعه ‌این گروه در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که عبارتند از: رسانه (تلویزیون سرگرمی‌، اخبار و روزنامه)، تکنولوژی (لوازم مربوط به حوزه رسانه و تلویزیون، تجهیزات وایرلس و غیره)، سرگرمی‌(ورزش، بازی‌های آنلاین سینما و غیره)، بسته بندی (بزرگ‌ترین شرکت بسته‌بندی تخصصی تیوب‌های لمینیت برای مراقبت‌های شخصی، دارویی و کسب و کار صنعتی و خوراکی)، زیرساخت (در زمینه ساخت شهربازی و پارک آبی، جاده سازی، ساخت نیروگاه و مجموعه‌های ورزشی)، تحصیلات (مدارس پیش‌دبستان، دبستان و متوسطه و موسسات جوانان )، فلزات با ارزش (پالایش و ساخت طلا و نقره) و امور خیریه. گروه اسل در هر کدام از ‌این حوزه‌ها یک یا چند شرکت زیرمجموعه را اداره می‌کند.

دفترمرکزی شرکت اسل که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شده است، در مومبای قرار دارد. درآمد ‌این شرکت در سال ۲۰۱۰ در حدود ۵/۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ نفر برای گروه اسل مشغول به کار هستند.

سوباهاش چاندرا ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شهر بمبئی در هندوستان است.