مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

فرض کنید مدیر مالی یک شرکت معتبر هستید و ۱۰ سالی است که عملکرد موفق و شرافتمندانه‌ای در این شرکت داشته‌اید. اما چند روز قبل پیشنهادی از طرف مدیرعامل شرکت به شما شده که شما را در مقابل یک دوراهی سخت اخلاقی قرار داده است.جریان از این قرار است که در حال نهایی کردن حساب‌های پایان سال شرکت هستید و به یک سری حساب‌های مربوط به سهام جدید شرکت برخورد کرده‌اید که ۹ ماه پیش منتشر شده‌اند و سه ماه تا یکساله شدن آنها باقی مانده است.این سهام به دلایلی که برای شما معلوم نیست سهامی کم رونق و کم طرفدار هستند و باعث کاهش ارزش سایر سهام شرکت شده‌اند.

به همین دلیل، نماینده سهامداران و شخص مدیرعامل شرکت به شما به صورت خصوصی پیغام داده‌اند که از وارد کردن این سهام در محاسبات سود و زیان شرکت در سال مالی جاری خودداری کنید تا آنها بتوانند سهامشان را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.مدیرعامل شرکت که خود جزو سهامداران اصلی شرکت نیز محسوب می‌شود، به شما فشار می‌آورد تا این سهام را در زمان تنظیم صورت‌های مالی پایان سال و ترازنامه مالی شرکت نادیده بگیرید؛ درحالی‌که این کار بر اساس استانداردهای پذیرفته حسابداری اقدامی نادرست و غیرقانونی است.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت به شما یادآوری می‌کند که در صورت وارد شدن این سهام به محاسبات مالی شرکت، چاره‌ای غیر از به فروش رساندن شرکت و واگذاری تمام سهام آن با قیمتی پایین باقی نخواهد ماند و این برابر است با بیکار شدن تعداد زیادی از کارکنان شاغل در شرکت.علاوه‌بر این، مدیرعامل طی دیدار خصوصی که با شما داشته، وعده داده که اگر این خواسته او را مورد پذیرش قرار دهید پاداش مالی خوبی در انتظارتان خواهد بود. حال شما باید هرچه سریع‌تر صورت‌های مالی و حساب‌های پایان سال شرکت را نهایی کرده و برای نهادهای نظارتی ذی‌ربط ارسال کنید. آیا به خواسته غیرقانونی اما به ظاهر موجه مدیرعامل گردن می‌نهید و حساب سهام ضعیف شرکت را از سایر سهام شرکت جدا کرده و آن را در محاسبات خود وارد نمی‌کنید و در نتیجه مقررات را زیر پا می‌گذارید یا اینکه درخواست مدیرعامل را رد کرده و خود را مهیای پیامدهایی چون بیکاری کارکنان شرکت و احتمالا اخراج خود می‌کنید؟

پیشنهاد مدیران اخلاق‌گرا

شما به عنوان مدیر مالی شرکت به هیچ عنوان نباید به‌صورت کورکورانه مطیع اوامر و دستورات مدیرعامل باشید و هنگامی که در معرض خواسته‌های غیرقانونی آنها قرار گرفتید، باید کلیه اعضای هیات‌مدیره را در جریان امر قرار دهید. اما پیش از این کار، باید مطمئن شوید که اطلاعات کافی در مورد وضعیت سهام مورد نظر و مقررات مرتبط با افشای اطلاعات مربوط به آنها و وارد کردنشان در حساب‌های پایان سال در اختیار دارید.در این صورت با شجاعت تمام در مقابل درخواست مدیرعامل بایستید و چنانچه از اطلاع‌رسانی به اعضای هیات‌مدیره نتیجه‌ای نگرفتید، مراتب را به حسابرسان و نهادهای نظارتی اطلاع دهید. در تمام این مراحل به خود یادآوری کنید که اگرچه گردن نهادن به خواسته‌های غیرقانونی مدیرعامل ممکن است به نفع شما یا بقیه کارکنان باشد، اما در بلندمدت نتیجه‌ای غیر از ورشکستگی شرکت و زیرسوال رفتن عملکرد شما به عنوان مدیر مالی به دنبال نخواهد داشت.

منبع: سایت رسمی انجمن حسابداران خبره انگلیس