اعتراف نتانیاهو درباره روابط با عربستان

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در برهه اخیر بارها تلاش کرده بود تا دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان این رژیم و عربستان سعودی را نزدیک جلوه دهد، این بار به وجود موانع در مسیر دستیابی به چنین توافقی اذعان کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» در این باره گفت: فلسطینی‌ها باید بخشی از توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی باشند، اما نباید از حق وتو در این زمینه برخوردار شوند. آنها نمی‌خواهند دولتی در کنار اسرائیل داشته باشند، بلکه می‌خواهند یک دولت جایگزین اسرائیل داشته باشند. من به یافتن راه‌هایی برای اینکه آنها (فلسطینی‌ها) بتوانند از این توافق بهره ببرند و نیازهای امنیتی ما را به خطر نیندازند، فکر می‌کنم.

هدف اسرائیل از تبریک روز ملی عربستان چیست؟

وی با اذعان به وجود موانع و مشکلات در مسیر دستیابی به توافق با ریاض، افزود: علی‌رغم موانعی که هنوز بر سر راه رسیدن به توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی وجود دارد، اما وقتی سه رهبر یعنی بایدن، بن سلمان و من وجود داریم و می‌خواهیم به نتیجه برسیم ، این شانس موفقیت ما را افزایش می دهد.

وی با اذعان به فراهم نبودن فرصت دستیابی به چنین توافقی در شرایط فعلی، تصریح کرد: تا این لحظه شانس دستیابی به توافق ضعیف است و همه چیز به پیشرفت و تحولات در ماه‌های آینده بستگی دارد و اگر در ماه‌های آینده به این هدف دست نیابیم، توافق چند سال به تعویق خواهد افتاد.

نتانیاهو همچنین در ادامه لفاظی‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای غیر مسالمت‌آمیز جلوه دادن برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران گفت: من معتقد هستم که عربستان نیاز ندارد که به هسته‌ای مجهز شود و باید هرکاری انجام دهیم تا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شویم.

نتانیاهو جمعه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر در ادامه تقلاهای اخیرش برای نزدیک نشان دادن امضای توافقی برای عادی سازی روابط میان تل‌آویو و عربستان سعودی نیز مدعی شده بود: درحال نزدیک شدن به امضای توافق با عربستان سعودی هستیم. توافق با عربستان راه را برای صلح در سراسر منطقه باز خواهد کرد.

وی در این نشست گفت: سازش میان عربستان سعودی و اسرائیل خاورمیانه جدیدی را ایجاد خواهد کرد

نتانیاهو که به دلیل اقدامات جنجالی‌ کابینه اش مغضوب جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است در تلاش برای کمرنگ جلوه دادن اختلافات تل‌آویو و واشنگتن افزود: می‌توانیم تحت رهبری بایدن با عربستان به توافق برسیم.

این درحالی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا شرط عادی‌سازی روابط با تل آویو را تحقق اهداف فلسطینیان دانست و گفت: مساله فلسطین برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل مهم است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که موضوع برقراری روابط تل آویو با ریاض که نتانیاهو دنبال می کند، باعث گسترده‌تر شدن تنش و اختلاف در درون کابینه او شود.

نتانیاهو همه تقلای خود را برای بازارگرمی روند سازش و دستیابی به توافقی برای برقراری روابط با عربستان می‌کند تا آن را به عنوان یک دستاورد مطرح کرده تا شاید بتواند خود را از بحران شدید داخلی گرفتار شده در آن، نجات دهد.