اجرای بین‌المللی اپرای «خیام»

بهروز غریب‌پور از برنامه‌ریزی برای استفاده از چند خواننده خارجی در اپرای عروسکی «خیام» خبر داد. به گزارش «ایسنا» کارگردان اپرای عروسکی «خیام» بیان کرد: عروسک‌های این اپرا در حال طراحی دو بعدی هستند و از آنجا که تعداد صحنه‌های این اپرا زیاد است، اپرای عروسکی خیام را می‌توان به لحاظ تعداد عروسک پرشمارترین اثر عروسکی دانست که روی صحنه خواهد رفت.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت نفوذ خیام در اروپا و آمریکا تلاش می‌کنم از خواننده‌های خارجی نیز در این کار استفاده کنم تا برخی از رباعیات خیام به زبان انگلیسی، آلمانی‌ و نیز عربی اجرا شود.

او گفت: در این‌باره در حال مذاکره با خوانندگانی که ایرانی‌الاصل هستند یا تمایل دارند در این اثر حضور داشته باشند، هستیم. غریب‌پور همچنین خاطرنشان کرد: برآورد مالی این اپرای عروسکی ۲۵۰ میلیون تومان است که البته رقم بسیار اندکی است، اما با توجه به شرایط مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رقم حداقلی را پیشنهاد داده‌ایم و مذاکراتی را هم به صورت شفاهی با مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه انجام داده‌ایم. او درباره داستانی که در اپرای «خیام» روایت می‌شود نیز اظهار کرده بود: ماجرا از نقطه‌ای آغاز می‌شود که خیام به یک بلوغ فکری فلسفی و علمی می‌رسد و اندیشه‌هایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش حسن صباح قرار می‌گیرد. اپرای عروسکی «خیام» قرار است با آهنگسازی امیر بهزاد اجرا شود.