همراهی هنرمندان در یک عزای ملی

گروه فرهنگ و هنر: شیرینی عید قربان به کام همه تلخ شد، زمانی که از عربستان خبر رسید به‌دلیل بی‌کفایتی برگزارکنندگان مراسم حج عده زیادی از حاجیان که برای ادای اعمال به دره منا رفته بودند زیر دست و پا ماندند و جان خود را از دست دادند.

ایران عزادار شد و همه برنامه‌های فرهنگی و هنری هم تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت. هنرمندان هم که همیشه در صف اول همراهی با مردم هستند زودتر از بقیه این حادثه را تسلیت گفتند و خود را در غم آسیب‌دیدگان این حادثه شریک کردند. با وقوع فاجعه‏ای که در منا رخ داد، هنرمندان زیادی در شبکه‏های اجتماعی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

فضای مجازی زیر پوشش سینماگران

در همین راستا، امیرمهدی ژوله، نویسنده و یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه «خنداننده برتر» با انتشار عکسی از خاندان آل سعود در اینستاگرام نوشت: « تسلیت… تسلیت… مردمم تسلیت.»

مهناز افشار نیز با اشاره به این اتفاق و با بازنشر مصرعی از مولانا نوشت:‏ «کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. حادثه دردناک در «منا» را به بازماندگان‏شان تسلیت می‏گویم.»

آنا نعمتی نیز با عرض تسلیت به مردم ایران اظهار امیدواری کرد که دیگر شاهد این مصیبت‏ها نباشیم و شبنم قلی‏خانی نیز نوشت: «حیف و صد حیف از جان آدم‏ها. تنها با یک کلمه خودمون رو دلخوش می‏کنیم: تسلیت.»

مهراب قاسم‌خانی هم با بازنشر عکسی از مکه معظمه درباره این اتفاق نوشت: «خیلی اتفاق غم‏انگیزی بود… خیلی دردناک بود…» و ستاره اسکندری هم با نوشتن جمله «خداوندا آرامش ده» با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی کرد.

امیر جعفری نیز که این روزها در کره‌جنوبی به سر می‏برد با انتشار عکس نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و ساره بیات نیز با به اشتراک گذاشتن عکسی از خانه کعبه در فیلم «محمد رسول‏الله»فاجعه منا را به هموطنان تسلیت گفت.

الیکا عبدالرزاقی دیگر بازیگری بود که درباره این اتفاق نوشت: «حادثه تلخ امروز در مکه و کشته شدن هموطنان عزیزمان را به خانواده‏های محترم‏شان تسلیت عرض می‏کنم.»‏

الهام پاوه‏نژاد هم نوشت:‏ «وقتی مکان عبادت می‏شود محل تجارت، عشق در عید، قربانی می‏شود… دلتون صبور بازماندگان… تسلیت به خانواده‏های داغدیده.»بهنوش بختیاری هم این اتفاق راتسلیت گفت و نوشت:‏ «چه عزایی شد عیدمان. فاصله تبریک و تسلیت چه کوتاه است گاهی… چه ناگوار و تلخ است شنیدن چنین خبری در جایی که همه با دل پاک برای نیایش رفتند … گفتنش راحته… تحملش سخته… خیلی سخت. روحتان شاد پاره‏های تنم، هموطنم…» مهراوه شریفی‏نیا با اشاره به این واقعه به داغداران حادثه دلخراش عربستان تسلیت گفت و شبنم مقدمی نیز نوشت: «دوباره چه داغی ماند بر دل‏ها… چه عیدی عزا شد و تسلیت واژه‏ای‏ست حقیر…»

چهره‌های موسیقی همراه با مردم

برخی از چهره‏های موسیقی کشور هم فاجعه خونین منا و کشته‏ شدن جمعی از هموطنانمان در راستای به جا آوردن «رمی جمرات» را تسلیت گفتند.به گزارش «ایسنا»، محمد علیزاده در صفحه شخصی‏اش نوشته است: «به‌دلیل همدردی با بازماندگان فاجعه مکه، کنسرت زنجان لغو شد. جای تاسف برای مسوولان عربستان باقی می‏ماند. برای بازماندگان این فاجعه‏ دردناک فقط صبر از خدای بزرگ خواستارم.»بابک جهانبخش نیز در پیام تسلیتی نوشته است: «هموطن تسلیت. همچون هوایی که تنفس می‏کنیم، عشق خدا در اطراف ما در حال گردش است. باور کنید، خداوند در همین حوالی است و حتی نزدیک‏تر از رگ گردن به ماست. معشوق همین‏جا است... یاحق.»

بنیامین بهادری نیز که هم‏اکنون مشغول برگزاری تور کنسرت‏های خود در آمریکا است، در بخشی از پیامش دراین زمینه نوشته است: «تسلیت به همه‏ عزیزان و بازمانده‏های بی‏قرار.» بنیامین که این روزها در آمریکا به سر می‏برد همچنین با نوشتن مطلبی نسبت به خبر سلامتی علی ضیا مجری تلویزیون واکنش نشان داد.

او با انتشار عکسی از ضیا نوشت: «سلام، رفیقم حال خودش خوبه ولی از بغض حرف نمی‏تونست بزنه.‌ای خدا خونه‏ات افتاده دست بی‏شعورترین‏ها، خدایا ازت معذرت می‏خوام ولی من تا وقتی این لعنتیا کلیددار خونه شما هستن از دور بهت سلام می‏کنم و به جای اون با سر می‏رم تو خطرات سفر کربلا (اصلا هم بحث عرب و عجم نیست) تسلیت به همه عزیزان و بازمانده‏های بی‏قرار.»

مهدی مقدم نیز که قرار بود، در همین روزها اجرای صحنه‏ای داشته باشد، نوشته است: «تسلیت عرض می‏کنم به همه هموطنان و عزیزان داغدیده در حادثه مکه. به‏رغم هیجان اولیه اجرا در تهران بعد از ۱۴ سال، اجرای کنسرت برای من شادی و خوشحالی و ضرورتی در غم و اندوه هموطنانم ندارد. خداوند به همه بازماندگان این حادثه صبر دهد.»

تعطیلی برنامه‌های شاد فرهنگی تا سه روز

در پی اعلام عزای عمومی به‌دلیل فاجعه مرگبار «منا» در حج امسال غیر از سینماها اغلب برنامه‌های شاد تلویزیونی و کنسرت‌های موسیقی، اجرای خود را به بعد از این ایام موکول کردند.

برنامه «خندوانه» که پنج‌شنبه دوم مهرماه پخش نشد تا یکشنبه پنج مهر نیز روی آنتن نخواهد رفت. برنامه «محله گل و بلبل» با حضور عمو پورنگ و به تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده نیز امروز جمعه سوم مهر ماه پخش نخواهد شد.همچنین سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لغو سه روزه تمامی کنسرت‌های موسیقی کشور با توجه به اعلام سه روز عزای عمومی در پی فاجعه «منا» خبر داد.

تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر نظر به اعلام سه روز عزای عمومی از سوی مقام معظم رهبری در پی فاجعه انسانی منطقه منا عربستان جمعه سوم مهر ماه اجرایی ندارند.همچنین تالارهای اصلی، چهارسو و سایه مجموعه تئاتر شهر با توجه به اعلام سه روز عزای عمومی روز جمعه سوم مهر ماه اجرایی ندارند.تمامی تماشاگرانی که نسبت به خرید بلیت آثار نمایشی این مجموعه در روز جمعه سوم مهر ماه اقدام کرده‏اند، می‏توانند از روز یکشنبه پنجم مهر با مراجعه به گیشه نسبت به تعیین روز مورد نظر و تعویض بلیت اقدامات لازم را انجام دهند.

در عین حال غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی پیرامون برنامه کاری سینماهای کشور در ایام عزای عمومی در سه روز آینده توضیح داد: طبق استعلامی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده، تمامی سینماهای سراسر کشور با توجه به موضوعیت آثار اکران شده به نمایش خود در ایام عزای عمومی ادامه می‌دهند و در این خصوص مشکلی برای ادامه اکران وجود ندارد.این در حالی است که پیش‌تر اعلام شد افتتاحیه فیلم‌های نوجوانان که قرار بود دیروز برگزار شود به‌دلیل فاجعه خونبار «منا» و برای همدردی با خانواده درگذشتگان لغو شد.