گروه فرهنگ و هنر: چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر پنج‌شنبه شب گذشته با اجرای فرزاد حسنی در تالار ایوان شمس برگزار شد و برگزیدگان تئاتری سال گذشته از نگاه منتقدان تئاتر و همچنین برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن معرفی شدند. دور همی هنرمندان سرشناس در چنین برنامه‌هایی در سال‌های اخیر جذابیت‌های زیادی را برای علاقه‌مندان به وجود آورده و باعث شده تا مخاطبان زیادی پیگیر خبرهای برگزاری چنین برنامه‌هایی باشند.

پنج‌شنبه شب چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر در حالی برگزار شد که چهره‌های سرشناسی در این برنامه حضور داشتند، پیشکسوتانی که در سال‌های گذشته در محافل فرهنگی -هنری کمتر حضور پیدا می‌کردند و گوشه‌نشینی را بیشتر از هر چیز دیگری ترجیح می‌دادند. به همین بهانه در بخشی از این برنامه با حضور مسعود رایگان مراسم نکوداشت سیدفرید قاسمی از پژوهشگران با سابقه عرصه مطبوعات و مطبوعات تئاتری، برگزار شد. رایگان با اشاره به حضور نصرت‌ا... وحدت و ناصر ملک مطیعی از بازیگران با سابقه سینما و تئاتر ایران در جشن انجمن منتقدان خانه تئاتر، گفت که حضور عالیجنابان در این جشن بسیار ارزشمند است و من از آنها می‌خواهم تا بی‏مهری‏ها را تاب بیاورند. همچنین در این مراسم برنامه برگزیده تلویزیونی از نگاه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر در سال ۹۳ معرفی شد. در این بخش با حضور هادی ساعی قهرمان اسبق تکواندوی جهان و عضو شورای اسلامی شهر تهران، از رامبد جوان مجری برنامه «خندوانه» به خاطر تبلیغ تئاتر در این برنامه تلویزیونی و همچنین ایجاد فرصتی برای حضور هنرمندان تئاتر در برنامه، قدردانی شد.

رامبد جوان: مرض قند گرفتم
هادی ساعی پیش از اهدای هدایای در نظر گرفته شده به رامبد جوان گفت که خنداندن مردم و همچنین خندیدن یک هنر است و رامبد جوان به خوبی این هنر را دارد ولی من هر چقدر هم که می‏خندم، باز هم دیگران می‏گویند که چقدر جدی هستی. البته من نیز با همین چهره نیمی از پیروزی بر حریفان را به دست می‏آوردم و باقی را توسط فنون تکواندو از آن خود می‏کنم. در ادامه و به رسم برنامه «خندوانه» برش‏هایی از هندوانه برای هادی ساعی و رامبد جوان آورده شد که جوان در واکنش به این حرکت، با لحنی کنایه‌آمیز، گفت: چه طناز و با نمک. من آنقدر در «خندوانه»، هندوانه می‏خورم که در حال ابتلا به بیماری قند هستم.





وحدت: قبل از خیلی‌ها تئاتر اجرا می‌کردم
در بخش دیگری از این برنامه که با حضور حمید امجد برگزار شد، گروه «یاس تمام» به سرپرستی زهرا صبری به عنوان بهترین گروه تئاتری در سال ۹۳ معرفی شد. سپس فرزاد حسنی از نصرت‌ا... وحدت و محمد سریر دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کنند. وحدت بعد از تشویق حاضران در سالن گفت: خیلی خوشحالم در حضور شما و استادان خوبم، کلمه تئاتر را شنیدم. قبل از اینکه بسیاری از هنرمندان حاضر در سالن به دنیا بیایند، من روی صحنه تئاتر بودم. هرکدام از تئاترهای ما ۸ تا ۹ ماه روی صحنه بود و من روزی ۲ سانس و روزهای جمعه ۳ سانس، بازی می‏کردم. محمد سریر نیز با بیان اینکه تئاتر جامع‏ترین و قدیمی‏ترین هنر است، تاکید کرد: نوعی فرهیختگی در تئاتر وجود دارد که خاص این هنر است. کار طنز از انسان‏دوستی سرچشمه می‏گیرد. عده‏ای هستند که از خوشحال بودن دیگران لذت نمی‏برند اما آقای وحدت از آن دست هنرمندان است که از خندیدن مردم لذت می‏برند. وی اظهار امیدواری کرد تئاتری‏ها شرایطی فراهم کنند تا بار دیگر نصرت وحدت روی صحنه به ایفای نقش بپردازد.

در ادامه و در بخش معرفی برترین تئاتر‏های سال ۹۳، نمایش‏های «صدای آهسته برف» به کارگردانی جابر رمضانی، «هم‏هوایی» به کارگردانی افسانه ماهیان و «و آنک انسان» به کارگردانی محمد رضایی‏راد به ترتیب به عنوان آثار سوم، دوم و اول از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر معرفی شدند.
ماهیان در بخش دریافت جایزه خود، یادآور شد: دلم برای استادم حمید سمندریان خیلی تنگ شده و جایزه‏ام را تقدیم به استادم می‏کنم. اگر چیزی در تئاتر یاد گرفتم به خاطر استادم حمید سمندریان است.

ملک مطیعی: در ۸۵ سالگی احساس خستگی نمی‌کنم
بخش پایانی چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر نیز اختصاص به برگزاری نکوداشت فرهاد آییش داشت و به همین دلیل از ناصر ملک مطیعی دعوت شد تا روی صحنه برود. ملک مطیعی در بین تشویق قابل توجه حاضران روی صحنه رفت و گفت: خدا را شاکرم به خاطر این شب و قدر این اتفاق را می‏دانم. بعد از سال‏ها که از معشوقم سینما، دور بودم برایم امشب بسیار افتخارآمیز است. با وجود اینکه ۸۵ سال سن دارم ولی امشب احساس خستگی نمی‏کنم و خیلی خوشحالم که در بین شما هستم. وی افزود: من سال‏ها در تاریکی نشسته بودم و روشنایی را نگاه می‏کردم.

من با هر پرواز سیمرغ‏های فیلم فجر در خیال خود پرواز کردم. من تنها از سینما گله دارم زیرا خیلی دوست داشتم که یادگارهای بهتری از خود به جای بگذارم. تئاتر با سینما فرق دارد. بازیگر سینما خودش است ولی در تئاتر باید کس دیگری بود که این کار خیلی سخت است. وی به ذکر چند خاطره پرداخت و پس از آن مائده طهماسبی نیز برای حضور بر صحنه سالن دعوت شد تا درباره فرهاد آییش صحبت کند. وی گفت: روزی خبرنگاری از من پرسید بهترین خاطره زندگی‏ام چیست و من پاسخ دادم بهترین خاطره‏ام زمانی است که با آقای فرهاد آییش آشنا شدم. در ادامه او از من پرسید که بدترین خاطره زندگی‏ام چیست و من پاسخ دادم بدترین خاطره زندگی‏ام این بود که با آقای فرهاد آییش آشنا نمی‏شدم. در پایان چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر، هنرمندان حاضر در سالن و برخی از مدعوین روی صحنه حضور پیدا کردند و با ناصر ملک‏مطیعی و فرهاد آییش عکس یادگاری گرفتند. این بخش از مراسم شور و حال خاصی داشت.