باشکوه‌ترین کن تاریخ

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن چهارشنبه با اولین نمایش جهانی «گریس از موناکو» با بازی نیکول کیدمن در بخش خارج از مسابقه آغاز می‌شود. بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان در حالی شروع می‌شود که امسال هم تعدادی از چهره‌های پیشکسوت دنیای سینما در بخش مسابقه اصلی جشنواره با کارگردانان جوان رقابت می‌کنند.

فیلمسازان مطرحی چون ژان‌لوک گدار، مایک لی، کن لوچ، برادران داردن و دیوید کراننبرگ از جمله کسانی هستند که بخت دریافت جایزه نخل طلای این دوره جشنواره را دارند.

خیلی‌ها منتظرند ببینند «گریس از موناکو» چه جور فیلمی از کار درآمده است. این پروژه در ماه‌های اخیر بسیار خبرساز بوده است. دان از یکسو با انتقادهای خانواده سلطنتی گریس کلی روبه‌رو شد و از سوی دیگر در مورد نوع نگاه سینمایی به زندگی او با هاروی واینستین، پخش‌کننده فیلم در آمریکا اختلاف نظر پیدا کرد.

فرزندان کلی - که بعید است در اولین نمایش جهانی «گریس از موناکو» در کن شرکت کنند - به استناد آنونس فیلم از آن انتقاد کرده‌اند و می‌گویند سازندگان فیلم برای رسیدن به اهداف تجاری تاریخ خانواده آنها را تحریف کرده‌اند. انتظار می‌رود تعداد زیادی از ستاره‌های سینما از مریل استریپ گرفته تا جان کیوساک، رابرت پاتینسن، ژولیت بینوش، تیم راث و کریستین استیوارت روی فرش قرمز این دوره جشنواره کن ظاهر شوند.سوفیا لورن بازیگر ایتالیایی که ۲ جایزه اسکار در کارنامه دارد، میهمان افتخاری بخش کلاسیک‌های کن است.

امسال ۱۸ فیلم شانس دریافت جایزه برتر کن را دارند. جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی - و تنها کارگردان زن که در تاریخ جشنواره کن جایزه نخل طلا گرفته - رئیس داوران بخش مسابقه اصلی است و به همراه هشت داور دیگر شامل لیلا حاتمی بازیگر ایرانی برندگان جوایز بخش مسابقه اصلی را انتخاب می‌کند.

برگزار‌کنندگان جشنواره فیلم‌های این دوره را از میان حدود ۱۷۰۰ فیلم بلند داستانی انتخاب کردند. کن‌لوچ فیلمساز بریتانیایی با «تالار جیمی» - که گفته می‌شود آخرین فیلم داستانی او است - برای دوازدهمین بار در بخش مسابقه حضور دارد. ژان‌لوک گدار چهره شاخص سینمای موج‌نو فرانسه یکی دیگر از فیلمسازانی است که بعید نیست امسال آخرین سال حضور او در کن باشد. گدار ۸۳ ساله با «خداحافظی با زبان» در بخش مسابقه اصلی حضور دارد. تی‌یری فرمو مدیرعامل جشنواره کن پیش از این گفته مشخص نیست خالق فیلم‌های «از‌نفس‌افتاده»، «تحقیر» و «آلفاویل» برای اولین نمایش فیلم سه‌بعدی‌اش به ریورا بیاید. گدار آخرین بار سال ۲۰۱۰ فیلم «سوسیالیسم» را در جشنواره کن داشت، اما به دلایل نامشخص به کن نیامد.

فرمو ماه پیش به شوخی گفت: «او قول داده به کن بیاید که البته اصلا نمی‌توان روی این قول حساب کرد!» امسال از آمریکا ۲ فیلم «شکارچی روباه» ساخته بنت میلر و وسترن «The Homesman» به کارگردانی تامی لی جونز بازیگر برنده اسکار در بخش مسابقه اصلی جشنواره حضور دارند. لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی با فیلم «دو روز، یک شب» به کن بازمی‌گردند و امیدوارند برای سومین بار جایزه نخل طلا را به خانه ببرند. این ۲ برای فیلم‌های «رزتا» (۱۹۹۹) و «کودک» (۲۰۰۵) ۲ بار برنده جایزه اصلی جشنواره شده‌اند. دیوید کراننبرگ کارگردان مولف کانادایی با «نقشه ستارگان» برای پنجمین بار در بخش مسابقه کن حضور خواهد داشت. مایک لی فیلمساز پیشکسوت بریتانیایی با «آقای ترنر» برای چهارمین بار در بخش مسابقه کن رقابت می‌کند. فیلمسازان فرانسوی حضوری قوی در بخش مسابقه اصلی جشنواره دارند. به‌جز گدار، سه فیلمساز فرانسوی دیگر شامل اولیویه آسایاس (ابرهای سیلس ماریا)، برتران بونلو (سینت لورن) و میشل هازاناویسیوس (جست‌وجو)، شانس دریافت جایزه نخل طلا را دارند.

آتوم اگویان فیلمساز کانادایی ارمنی‌تبار نیز با فیلم «اسیر» رقابت می‌کند. از آسیا فیلم «Still the Water» به کارگردانی نائومی کاواسه و از آفریقا فیلم «Timbuktu» ساخته عبدالرحمان سیساکو در بخش مسابقه اصلی حضور دارند. آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی، آندری زویاگینتسف کارگردان روس، نوری بیلگه جیلان کارگردان ترکیه‌ای و دامین زیفرون کارگردان آرژانتینی دیگر فیلمسازانی هستند که بخت دریافت جایزه نخل طلا را دارند.

عباس کیارستمی رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره است. شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن ۱۴ تا ۲۵ مه (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) برگزار می‌شود.