برنامه هفت در دومین برنامه پس از اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر، جشنواره فجر را در سر فصل موضوعات مورد بررسی خود قرار داد و میزبان دو تن ازداوران جشنواره؛ مجتبی راعی و فرهاد توحیدی و دو تن از صاحب‌نظران سینمای ایران؛ فریدون جیرانی و مسعود جعفری جوزانی بود.به گزارش روابط عمومی برنامه هفت، در بخشی از مجله تصویری این برنامه پس از نمایش بخش‌هایی از برگزاری سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر در شهرستا‌ن‌ها و تازه‌های اکران، به گفت‌وگو با مجتبی راعی و فرهاد توحیدی پرداخته شد.
سال سخت هیات داوران
فرهاد توحیدی به عنوان آغازکننده اولین گفت‌وگو در صحبت‌های خود گفت: سال بسیار سختی بود که این نیز هم شامل هیات انتخاب می‌شد ودردرجه‌ای پایین‌تر هم برای هیات داوری بود. اگرچه در سالیان گذشته نیز به همین سبک و سیاق بوده است اما در جشنواره امسال با تعداد آثار زیادی که وجود داشت در واقع با یک و نیم جشنواره روبه‌رو بودیم.
مجتبی راعی از دیگر داوران بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود که در ادامه حرف‌های توحیدی گفت: داوری ما در اینکه کدام یک از فیلم‌ها باید انتخاب شود؛ مبتنی بر فیلمی بود که در بیشتر وجوه استاندارد ساخته شده است.
بر مبنای تحمل
باید کنار هم قرار بگیریم
در پرده آخر، برنامه هفت میزبان دو تن از صاحب‌نظران سینمای ایران؛ فریدون جیرانی و مسعود جعفری جوزانی بود که میزگرد را با موضوع تاثیر جشنواره فیلم فجر بر سینمای ایران تشکیل دادند.
فریدون جیرانی از کارگردانان سینما در ابتدای صحبت‌های خود دراین میزگرد به موضوع تحمل اشاره کرد و با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران گفت: امروز ما همه نیاز داریم که همدیگر را تحمل کنیم. باید دوستان سینماگر در برنامه مناظره کنار کوشکی بنشینند و با او بحث کنند.
جعفری جوزانی در بخش دیگری از گفته‌های خود اذعان کرد: همچنان این سوال مطرح است که این 10 روز نمایش اکران فیلم‌ها آیا یک جشن است یا یک جشنواره؟ این یک جشن سینمایی است که فیلم‌ها در تمامی شهر‌ها به نمایش در می‌آید درصورتی که جشنواره، حق نمایش در 2 الی 3 بار به فیلم‌ها پیش از اکران عمومی داده می‌شود.
جیرانی ادامه داد: ما باید شهامت داشته باشیم این فستیوال را از حالت جشنواره خارج کنیم و آن را تبدیل به جشن کنیم. هیچ جشنواره‌ای نمی‌تواند مبتنی بر سلیقه باشد. جشنواره‌ای که در ایران برگزار می‌شود درهیچ جای دنیا وجود ندارد و اسکارهم به این صورت است که فقط مراسم برگزار می‌شود وجشنواره نیست.
به گزارش «ایلنا»؛ فریدون جیرانی که فیلمش «من مادر هستم» در برنامه مناظره شبکه اول سیما مورد انتقاد جدی محمد صادق کوشکی قرار گرفته بود، در پاسخ به وی گفت: آقای کوشکی باید پپذیرید که نماینده همه‌ تفکر انقلابی و اسلامی نیست و تفکر وی فقط ۴ میلیون رای آورده است.
وی ادامه داد: ۲۴ میلیون نفر به ادبیات دیگری رای دادند و باید گروهی که رای نیاوردند براساس ادبیات گروهی که رای آورده است؛ حرف خودش را تنظیم کند.
وی ادامه داد: علی معلم باید نظرات مخالف حاتمی کیا را تحمل کند و حاتمی کیا هم باید رای داوران را بپذیرد. باید طرفداران «عصبانی نیستم» قبول کنند که فیلم «شیار ۱۴۳» فیلم اول مردمی است و طرفداران فیلم «شیار ۱۴۳» نیز قبول کنند که فیلم «عصبانی نیستم» طرفدارانی دارد که در رده سوم فیلم‌های مردمی است و همه باید قبول کنیم که سینما از سلیقه‌های مختلف تشکیل شده است.