زبان تازه در بیان جنگ

سامان سالور: اگر پرستویی نبود، فیلم ساخته نمی‌شد، او بدون چشمداشت در تمام لحظات با ما بود فیلم «سیزده ۵۹» روز ۱۹ بهمن در جشنواره به نمایش درآمد و متعاقب آن اظهارنظرهای مختلف در خصوص داستان و کیفیت ساخت این فیلم مطرح شد اما آنچه که بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند: «سیزده ۵۹» زبانی تازه در بیان مصائب جنگ است.

در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی

«سیزده ۵۹» که با حضورسامان سالور، مسعود سلامی، شاهین امین، جواد نوروزبیگی، شاهرخ فروتنیان، دریا عاشوری و شهروز وظیفه شناس در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، سامان سالور این فیلم را قصه تنهایی آدم‌های جنگ دانست و افزود: من محصول شرایطی هستم به نام جنگ و در این فیلم سعی کردم تضاد آدم‌ها را نشان دهم. این کارگردان ادامه داد: جامعه به سمت مدرنیته به جلو می‌رود و این موضوع بدی نیست، اما بعضی‌ها از این جامعه دور افتاده‌اند و در جامعه دچار تضاد هستند و این تغییر آدم‌ها در این فیلم برایم جالب بود. سالور در ادامه به امکانات محدود شهرک دفاع مقدس اعتراض کرد و گفت: ما سه ماه وقت گذاشتیم، اما صحنه‌های مورد انتظار خود را نتوانستیم بگیریم و البسه و لوازم جنگی خوبی در اختیار ما قرار نگرفت. سالور در ادامه خاطرنشان کرد: این فیلم کار بخش خصوصی مستقل است و با ۴۰ هنرور کار کردیم و این فیلم حاصل یک کار گروهی بود و در مورد ۱۰ دقیقه اول خیلی دلهره داشتم و نگران بودم. در ادامه سامان سالور در دفاع از بازی مسعود سلامی، بازیگر جوان، افزود: او پشت دوربین باعث شد چشمانم تر شود و انتخاب ایشان خوب و بجا بود.

جواد نوروزبیگی نیز به حضور پررنگ پرویز پرستویی اشاره کرد و در مورد امکانات شهرک دفاع مقدس گفت: بالاخره شرایط نظامی است، اما آنها در حد بضاعت خود با ما همکاری کرده‌اند و ما هم توقع امکانات آنچنانی نداشتیم. در ادامه دریا عاشوری نیز از حضور پررنگ پرویز پرستویی در این فیلم و کمک به ایشان یاد کرد و افزود: همه کمک کردند و من تلاش کردم این دو نقش متفاوت شود و مردم با کار ارتباط برقرار کنند.

سامان سالور از قصه کار دفاع کرد و گفت: چند قصه فرعی هم بود که در فاین کات حذف شد و قصه همچنان ادامه داشت تا ما کار کنیم و در ۹۳ دقیقه مخاطب خسته نشود و در واقع ملودرامی بود که با بیننده ارتباط خوبی برقرار کرد. شاهرخ فروتنیان نیز از اینکه در این فیلم بازی کرده ابراز خوشحالی کرد و گفت: دست مسعود سلامی را به گرمی می‌فشارم و خوشحالم در این فیلم سهم کوچکی داشتم. در ادامه سامان سالور از تک تک عوامل به خصوص پرویز پرستویی تشکر کرد که اگر نبود این فیلم ساخته نمی شد و بدون چشمداشت در تمام لحظات با ما بود و با نظم زودتر از ما سر کار می‌آمد.