20میلیاردتومان برای بیمه سینماگران

فرهنگ و هنر - سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب با حضور در برنامه «هفت» به تشریح برنامه‌های شورای عالی سینما پرداخت. حسینی با بیان اینکه مصوبات این شورا همان مصوبات هیات دولت خواهد بود و لازم الاجرا است، گفت: در این شورا ریاست محترم جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سینمایی، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس کمیسیون فرهنگی دولت به عنوان اعضای دولتی به همراه ۵ سینماگر از اهالی معتبر سینما که درگیر و آشنا با مسائل سینما و کارهای ارزشمندی را نیز ارائه کرده باشند به انتخاب وزیر، عضو خواهند بود. وی ادامه داد: این افراد عبارتند از شهریار بحرانی، محسن علی اکبری، مسعود ده نمکی، داود میرباقری، احمد نجفی به همراه دو نفر از نمایندگان صنوف و تشکل تهیه‌کنندگان که مسعود جعفری جوزانی و جمال شورجه اعضای این گروه خواهند بود. همچنین از ابراهیم حاتمی‌کیا نیز برای حضور در این شورا دعوت به عمل آوردیم که ترجیح داد وارد مسائل اجرایی نشود و تنها به این گروه کمک فکری دهد.

حسینی با بیان اینکه بنا بود در جلسه اول پیش‌نویسی را آماده کنیم اما به درخواست ریاست محترم جمهور در جلسه اول به طرح مشکلات و همچنین انتظارات از این شورا رسیدگی شد، افزود: همه از این دولت انتظار کار بزرگ دارند و رییس جمهور و اعضای هیات دولت نیز مصمم هستند که انتظارات سینماگران را برآورده کنند، این فرصت بسیار خوبی برای حل مسائل و مشکلات سینما است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشد بخش سخت افزاری و نرم افزاری سینما توامان اشاره کرد و گفت: ما در دنیا به فرهنگ شهره هستیم در این جلسه تاکید شد که از متون فارسی برای نگارش فیلمنامه‌های استاندارد استفاده شود. همچنین نیاز به تحقیق و پژوهش در ساخت آثار سینمایی نیز مطرح شد. وی ادامه داد: نگاه به سینما باید نگاه جهانی باشد باید در این راستا فیلم‌هایی را بسازیم که مورد استقبال جهانی قرار بگیرد. همچنین در هفته‌های فیلم در سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی منطقه حضور داشته باشیم و با سینماگران این کشورها به تبادل نظر بپردازیم. حسینی با تاکید بر استفاده از امکانات همه دستگاه‌های دولتی برای ساخت آثار سینمایی، خاطر نشان کرد: با کمک و حمایت تمامی دستگاه‌های دولتی امیدوارم بتوانیم کارهای ارزنده‌ای را تولید کنیم هر گاه کار شایسته‌ای تولید شده، مردم نیز از آن استقبال کردند. همچنین در این شورا بحث نقد اجتماعی و جامعه در سینما مطرح و بنا شد آثار سینمایی با تم نقد اجتماعی رونق بیشتری بگیرد. مردم ما به سطحی از رشد رسیده‌اند که می‌توانند واقعیت را از دروغ و سیاه‌نمایی تمییز دهند. وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان تخصیص ۲۰ میلیارد تومان بودجه به صندوق هنرمندان خاطر نشان کرد: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان در اختیار نداریم؛ اما با تخصیص این بودجه بنا داریم همه هنرمندان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم؛ به ویژه برای پیشکسوتان این عرصه همچنین در پی آن هستیم که مسائل را ریشه‌یابی کنیم تا به صورت اساسی معضلات حل شود. در همین راستا بودجه سال آینده سینما افزایش قابل قبولی خواهد یافت و این افزایش در چند مرحله به صورت کمک‌های اساسی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت سینماهای ایران قابلیت اکران همه فیلم‌های تولید شده در سال وجود ندارد. در همین راستا ساخت ۴۰۰ سالن سینما و تجهیز سالن‌های موجود و ارتقای امکانات سینمایی از دیگر مباحثی بود که در این شورا مطرح شد. حسینی در پایان خاطر نشان کرد: در پی آن هستیم که معاونت سینمایی به سازمانی بزرگ‌تر تبدیل شود تا از اختیارات بیشتری برخوردار باشد که تحقق این امر نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های دولتی است.