از پدربزرگ 70 ساله تا نوه 18ساله

فرهنگ و هنر - عصر جمعه دهم دی، در آخرین ساعات سال ۲۰۱۰ که هوای تهران به شدت به سردی می گرایید و در مناطقی نظیر فرمانیه برای لحظاتی برف و باران زودگذر هم بارید، گالری راه ابریشم به واسطه افتتاح نمایشگاه «در آن جهان که منم» و استقبال جالب توجه مردم ساعاتی گرم و پرشوری را پشت سر گذاشت. در گالری راه ابریشم، در اتفاقی منحصر به فرد در تاریخ هنرهای تجسمی ایران، یک خانواده یک نمایشگاه جمعی برپا نمود. هشت عضو خانواده سینایی در این نمایشگاه نقاشی، ویدئو آرت، مجسمه و اینستالیشن و عکس ارائه نمودند تا تداوم فعالیت های هنری سه نسل در یک خانواده ایرانی را به نمایش بگذارند که در آن خسرو سینایی پدربزرگ ۷۰ ساله تا مسیح، نوه ۱۸ ساله اثری دارند.

در این اتفاق نادر در تاریخ تجسمی ایران، هشت عضو از یک خانواده با ارائه آثار هنری در مدیوم های مختلف یک نمایشگاه جمعی برپا کردند که در آن تداوم فعالیت‌های هنری در سه نسل از یک خانواده ایرانی به نمایش گذاشته شد.

«در آن جهان که منم» عنوان نمایشگاه خانواده سینایی است که در آن خسروسینایی یک فیلم و در واقع ویدئو آرتی ۱۳ دقیقه‌ای با عنوان «شرح حال» ارائه داده است. گیزلا وارگا سینایی و فرح اصولی علاوه براینکه هر یک قریب به ۱۱ نقاشی عرضه کرده‌اند یک اثر مشترک با عنوان «در آن جهان که منم» را به روی دیوار فرستاده‌اند. یاسمین سینایی یک مجسمه اینستالیشن با عنوان «آرزوی پرواز» و سمیرا سینایی یک ویدئو آرت با عنوان «پرچم‌های وطنم» با الهام از همانندی رنگ های ایران و مجارستان به نمایش گذاشته اند.

سام و آلما سینایی هر یک مجموعه عکس و «مسیح سینایی» نوه ۱۸ ساله خانواده سینایی ویدئو آرتی با عنوان «مسیح» را به تماشا قرار داده‌اند.خسرو سینایی درباره این نمایشگاه گفت:«حدود ۵۰ سال پیش کار هنری‌ام را با شعر گفتن آغاز کردم و از همان روز از میان دو رویکرد «زندگی کردن برای هنر خلق کردن و با هنر زیباتر زندگی کردن» رویکرد دوم را برگزیدم و بر همین اساس همیشه از رقابت‌ها و حسادت‌ها فاصله گرفتم تا با «هنر زیباتر و بهتر زندگی کنم» لذا همیشه به خانواده‌ام گفته‌ام هر شغلی هر راهی را برمی‌گزینند نسبت به هنر شناخت و آگاهی نسبی داشته باشند تا با آن زندگی بهتری را سپری نمایند. خوشبختانه شرکای زندگی من هم هر دو هنرمند هستند و بر همین اساس بچه‌ها در یک فضای هنری رشد کردند و مثلا پسرم «سام» که در رشته فنی تحصیل می‌کند هم هنر را با علاقه

پیگیری می‌کند.»

این فیلمساز برجسته افزود:«در آن روزهای دور که موسیقی تدریس می‌کردم به پدر و مادرها می گفتم در «آموزش و پرورش» به آموزش علمی توجه می‌شود، اما از پرورش غفلت می‌شود که پرورش همان توجه به روح و روان است.ما باید پویا و خلاق زندگی کنیم اگر ما منتظر باشیم تا اتفاقی بیفتد و سپس خوب زندگی کنیم هیچ وقت هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خودمان باید این اتفاق‌ها را بسازیم و به لطف هنر و همراه هنر پویایی و خلاقیت را در زندگیمان جاری سازیم ما سعی کردیم در خانواده‌مان بر همین رویه زندگی کنیم.»

نمایشگاه خانواده سینایی به مدت سه هفته در گالری راه ابریشم دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه تا تاریخ ۲۸ دی ماه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۳ تا۷ شب و جمعه‌ها ۴ تا ۸ شب دیدن کنند. گالری راه ابریشم در خیابان فرمانیه (بلوار لواسانی‌) ـ شماره ۱۰۳ واقع است.