تجدید خاطره یا تنگی فضا؟

خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در صحنه‌ای از فیلم هامون

فرهنگ و هنر- سال‌هاست در سینمای ایران دیگر خبری از اکران فیلم‌های سال‌های گذشته نیست. نمایش‌هایی که اصطلاحا به آن اکران دو و اکران سه می‌گفتند. یادمان نرفته فیلمی مثل عقاب‌ها حتی تا سال‌های اواخر دهه ۷۰ در سراسر کشور روی پرده بود و توانست به رقم تماشاگر حیرت‌انگیزی در تاریخ سینمای ایران دست پیدا کند.اینکه اصلا چه لزومی دارد مثلا فیلم‌هایی که دردهه ۶۰ یا ۷۰ روی پرده سینماها رفته است، در اواخر دهه ۸۰ دوباره اکران شود بحث بسیار مهمی است که در درجه اول خاطره‌انگیز بودن فیلم‌ها و بعد از آن حرکت فیلم در بستر زمان و همچنین بازگشت سرمایه اصلی فیلم به تهیه‌کننده و سرمایه گذارش را می‌شود به عنوان دلایل اصلی لزوم اکران این فیلم‌ها بر شمرد.اما این بحث از چند ماه قبل و از ماه مبارک رمضان دوباره مطرح شد و تنها در پردیس سینمایی ملت فیلم‌های خاطره انگیز دهه ۶۰ مثل مادر و هامون روی پرده آمد و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شد. آن هم در ساعتی و سانسی که هیچ ضرری برای فیلم‌های تازه اکران شده نداشت و تماشاگر فراری از سالن سینما را با خاطره‌هایش دوباره به سالن تاریک سینما و مراسم فیلم دیدن جمعی ترغیب می‌کرد. این روند البته مدتی است متوقف شده است و راهکاری هم برای نمایش مجدد فیلم‌های قدیمی اندیشیده نشده است. مطرح شدن دوباره این بحث می‌تواند به نفع اقتصاد بیمار سینمای ایران باشد.

اکران فیلم‌های قدیمی ادامه خواهد داشت

طرح اکران فیلم‌های قدیمی که مدتی پیش در پردیس سینما «ملت» آغاز شده بود، مدتی است متوقف شده است.

امیرحسین علم‌الهدی ـ معاون امور پردیس‌های سینمایی ـ درباره دلایل این توقف در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قطعا این طرح در آینده ادامه خواهد داشت. اکنون هم دلیل وقفه‌ای که در اجرای این طرح افتاده به پایان رسیدن مهلت پروانه نمایش برخی فیلم‌هاست.

وی ادامه داد: ما دوست داشتیم که پس از فیلم «هامون»، «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی را اکران کنیم، اما پروانه نمایش این فیلم صادر نشد.

از سوی دیگر، مهلت اکران «اجاره‌نشین‌ها» و «ناخدا خورشید» هم به پایان رسید و اکنون لازم است مالکان این آثار مجددا پروانه نمایش‌های خود را تمدید کنند. به هرحال ما پیگیر هستیم تا اکران این فیلم‌ها ادامه داشته باشد.

علم‌الهدی در پایان با تاکید بر اینکه «هامون» طی مدت نمایشش در این سینما به‌رغم در اختیار داشتن یک تک سانس، ۱۳ میلیون تومان فروش کرده، خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش از این هم گفته‌ایم برای نمایش این فیلم‌ها از ظرفیت خالی سینما استفاده می‌شود و اکران این آثار اختلالی در اکران فیلم‌های روز ایجاد نمی‌کند.

فضای فیلم‌های جدید تنگ نشود

اما رییس اداره نظارت و ارزشیابی درباره عدم نمایش فیلم‌های منتخب دهه ۶۰ و ۷۰ به جز فیلم «مادر» اظهار داشت: شاید دلیل آن عدم استقبال باشد و قبلا هم گفته بودم بهتر است برای نمایش در طرح ویژه ماه مبارک رمضان از فیلم‌های جدید استفاده شود، اما ظاهرا تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها مایل به نمایش فیلمشان نبودند.

علیرضا سجادپور در ارتباط با اکران فیلم‌های قدیمی گفت: نظر خاصی در این باره ندارم و همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام با توجه به کمبود فضا برای نمایش فیلم‌های جدید ترجیح می‌دهم که سانس‌ها و سالن‌های سینماها به آثارجدید اختصاص پیدا کنند.

مدیرکل اداره‌ نظارت و ارزشیابی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با عدم صدور پروانه نمایش برای برخی فیلم‌های قدیمی اظهار کرد: اگر درخواستی به ما برسد آن را بررسی می‌کنیم و مشکلی با این موضوع نداریم.

البته همانطور که گفتم مشروط بر اینکه نمایش فیلم‌های قدیمی برای فیلم‌های تازه جا را تنگ نکند و در عین حال دارای منطق باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما پروانه نمایش فیلم‌ها را تمدید می‌کنیم، البته این موضوع براساس سالن‌ها و شرایط آنها صورت می‌گیرد. ما نمی‌توانیم همه فیلم‌ها را مجوز بدهیم که اکران شود و تنها درمواردی که شرایط مناسبی برای این کار وجود داشته باشد، چنین مجوزی صادر می‌کنیم.

سجادپور در ادامه در ارتباط با عدم صدور پروانه نمایش برای فیلم «باشو، غریبه کوچک» اظهار کرد: به یاد ندارم که برای این فیلم درخواست پروانه نمایش شده باشد و طبیعتا قرار هم نیست که همه فیلم‌ها در یاد من بماند. اما کلا تاکید دارم که فضا برای فیلم‌های تازه تنگ نشود و از آنجایی که به غیر از یکی دو مورد از بقیه فیلم‌های قدیمی استقبال چندانی نشده، شاید همه فیلم‌های قدیمی را به نمایش نگذاریم.