فرهنگ و هنر - هنرمندان تئاتر با امضای بیانیه‌ای خواستار پایبندی اداره کل هنرهای نمایشی به قرارداد تیپ شدند. شنبه گذشته (۴ دی‌ماه) در جریان انتخابات هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر‌، این طومار توسط اعضای این انجمن امضا شد و همچنان توسط دیگر هنرمندان در حال امضا است.

متن این بیانیه به این شرح است: «پیرو اطلاعیه‌ معاونت هنری وزارت‌ ارشاد درباره‌ شیوه‌نامه‌ جدید تولید تئاتر، امضا‌کنندگان این برگه مخالفت خود را با نادیده گرفتن عملی قراردادهای تیپ در حوزه‌ تئاتر اعلام کرده و تغییر روش‌های پی‌درپی را باعث بی‌ثباتی در روند سیاست‌گذاری‌های تولید تئاتر می‌دانیم. ما معتقدیم ابلاغ کارشناسی ‌نشده‌ روش‌های تولید تئاتر و بی‌اعتنایی به نظرهای هنرمندان این هنر کهن بدعتی نادرست بوده و آزمایش شیوه‌ها و سیاست‌های جدید نباید بر پیکره‌ کل تئاتر حرفه‌ای اعمال شود. باید از کارشناسان این حرفه نظرخواهی شود.

هیات مدیره‌ خانه تئاتر بارها در این‌باره اعلام نظر کرده اما متاسفانه بی‌اعتنایی و سکوت تنها واکنش مسوولان بوده است.شیوه‌نامه‌ جدید در واقع نادیده گرفتن عملی قراردادهای تیپ مورد تایید و توافق‌شده‌‌ خانه‌ تئاتر و معاونت هنری است.

وضعیت شکننده‌ تئاتر تاب این همه تغییر پی‌درپی متاثر از تغییر مدیران را ندارد. ما بر این باوریم که شیوه‌نامه‌ جدید خسارت‌های جبران‌ناپذیری به رشد و توسعه‌ تئاتر حرفه‌ای و هنرمندان شاغل در این عرصه وارد خواهد کرد.»