هویت وراثتی نیست

آرزو جعفریان

نمایشگاه نقاشی‌های هنگامه صدری با عنوان «من سیال می‌شوم» عصر جمعه ۲۱ آبان ۸۹ در گالری ساربان افتتاح شد. در این نمایشگاه ۲۳ اثر اکریلیک ارائه شده است که ده اثر از این نقاشی‌ها برگزیده ای از دو دوره کاری گذشته صدری محسوب می‌شود که شماری از آنها در پروژه «سی رنگ و هفت مرغ» پدید آمده بودند.

نمایشگاه سی رنگ و هفت مرغ بازخوانی از هفت شهر عشق منطق‌الطیر است که او ده پرنده را انتخاب کرده و هر رنگ را نماد پرنده ای قرار داده است به جای پرنده از چهره زنان برای بیان مطلب استفاده کرده، این داستان اشاره دارد به هدهد راهنمایی که می‌خواهد راه زندگی را به پرنده‌های دیگر نشان دهد که هر کدام با طی مسیر کردن می‌خواهند به دیدن سیمرغ نائل شوند. در آخر هر کدام سیمرغ را به شکل خاص خود می‌بینند. او این نمایشگاه را ادامه نمایشگاه قبلی خود می‌داند با این تفاوت که آزادی عمل بیشتری دارد و احتیاج به روایت داستان ندارد، اما هر دو مضمونی مشترک دارند.

نقاشی‌های تازه او اشاره به تحول و ترکیب فرهنگ‌ها در جامعه معاصر ایران دارد که وجود هر یک از فرهنگ‌ها و ارتباط آنان با هم به مثابه گفتمانی است که محصول سه فرهنگ ایرانی، اسلامی و غربی است.

او در این آثار به دنبال یک گفتمان است و قصد داشته چهره‌های غربی را با واقعیت درگیر کند در کنار آن از المان‌های تجریدی، تذهیب و خوشنویسی و نگارگری‌های مختلف استفاده کرده است.

از نظر او فرهنگ ایرانی مملو از فرم‌های انتزاعی است که برمی‌گردد به دریچه‌های ایرانی و به جای درگیر شدن با شکل و فرم به مفهوم مسائل نگاه می‌کند. امروزه رسانه جزو ابزاری محسوب می‌شود که با تمام مسائل در ارتباط است و راه گریزی از آن نیست و فرهنگ امروزی را که تشکیل شده از سه فرهنگ ایرانی، اسلامی و غربی را نمایان می‌کند.

بیشتر آثار هنگامه صدری تم خاکستری رنگ دارند و هنرمند در جایی که بیشتر اشاره به مفهوم اثر داشته، خاکستری را به عنوان تاکید استفاده کرده و در جای دیگر که تاکیدی نبوده از فرم‌های رنگی برای بیان حالات مدد گرفته است.

از نظر هنگامه صدری سیال بودن هویت خودش است و می‌گوید: هویت امر ثابتی نیست درست است که ما نمی‌توانیم روی قومیت و زبان خود دخیل باشیم و اینها بدون دخالت و تصرف به ما می‌رسند، اما ما می‌توانیم روی مدل زندگی خود تصمیم گیری کنیم و این را به عنوان یک امر ثابت نپذیریم.

هنگامه صدری تاکنون هشت نمایشگاه انفرادی برپا کرده و دربیش از هجده نمایشگاه گروهی در داخل کشور شرکت نموده است. صدری همچنین در نمایشگاه‌های گروهی در کشور‌های اندونزی، ایتالیا (ونیز)، مسکو، بیروت و جاکارتا شرکت داشته است.

نمایشگاه «من سیال می‌شوم» تا یکم آذر ماه ادامه خواهد داشت.