حقیقت؛گلوله آتش سوزان

فرهنگ و هنر- خسرو سینایی در مراسم پایانی چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت گفت: حقیقت مثل گلوله آتش سوزان است و اگر در مواجهه با آن بی‌احتیاطی کنیم ما و دیگران را می‌سوزاند. در این مراسم که اجرای آن را امیرحسین مدرس عهده دار بود، جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد،محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مسعود شاهی دبیر سازمان جشنواره‌های سینمایی، حمید امیریان فرد معاون امور سینمایی حوزه هنری، کامران ملکی، داوود رشیدی، فرهاد ورهرام، منوچهر طیاب، جمال شورجه، خسرو سینایی، فیما امامی، رضا دریانوش و جمع کثیری از مستندسازان داخلی و مهمانان خارجی حضور داشتند. در بخش تقدیر، از مرتضی شعبانی و خسرو سینایی دو مستندساز عرصه سینما و تلویزیون قدردانی شد. به گزارش مهر، خسرو سینایی پس از دریافت جایزه خود گفت: چندی پیش در موقعیت دیگری به همه حاضران در سالن و ۷۰ میلیون ایرانی بیرون از سالن گفتم ما همه از یک سرزمینیم و تنها زمانی می‌توانیم آن را بسازیم که دوستش داشته باشیم و دست در دست هم بدهیم. وی ادامه داد: از اینکه در جشنواره سینما حقیقت جایزه می‌گیرم بسیار خوشحالم. در پوسترهای این جشنواره نوشته بودند «حقیقت برای همه». می‌خواستم به همه مسوولان و جوانان بگویم حقیقت مثل گلوله آتش سوزان است و اگر در مواجهه با آن بی‌احتیاط رفتار کنیم ما و دیگران را می‌سوزاند.

سینایی با تاکید بر اینکه مسوولان باید به جوانان اعتماد داشته باشند، افزود: با این شعار مسوولان حال حاضر و مسوولان بعدی باید به نسل جوان امکان پرداختن به حقیقت با نگاه باز و امکانات فراوان را بدهند. مطمئن باشید فیلم‌هایی که بر اساس حقیقت ساخته بشوند نه فقط در ساختن جامعه ما بلکه در ساختن تاریخ موثر هستند و چه کسانی بهتر از فیلمسازان می‌توانند حقیقت را نشان دهند.

مستندسازان در خط مقدم نبرد فکر و اندیشه هستند

در این مراسم محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با اشاره به نقش مستند در سینمای ایران گفت: فیلم مستند تنها دوربین دست گرفتن و ثبت وقایع نیست. ساخت مستند بر فکر و اندیشه و خلاقیت و نوآوری مبتنی است و اگر همه اینها دست در دست هم بدهند اثری مستند خلق می‌شود.

وی ادامه داد: فیلمی‌جاذبه دارد که ساعت‌ها در مورد آن فکر شود. اگر خود مستندسازان به تنهایی نمی‌توانند این بار را به دوش بکشند مراکزی باید به آنها این امکان را بدهد ،چرا که ساخت مستند به تنهایی امکان‌پذیر نیست. حقیقت با فطرت و ذات آدمی‌سرشته شده و اگر انسان در مسیر نادرستی نباشد به دنبال حقیقت است.

حسینی با تاکید بر اهمیت کار مستندسازان، افزود: در حال حاضر نبرد میان کشور ایران و کشورهای غربی صورت گرفته است. این نبرد، نبرد فکر و اندیشه است. مستندسازان در خط مقدم نبرد فکر و اندیشه هستند. ما نیاز داریم که ایران را به دیگر کشورها بشناسانیم و این کار بر عهده مستندساز است.

باید به ۱۱ سپتامبر و جنگ عراق بیشتر بپردازیم

در بخش دیگری از این مراسم جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد اسلامی، سخنان خود را با استمداد از آیات قرآن کریم شروع کرد و گفت: پاسخ به این پرسش که حقیقت چیست واقعا سخت است. اگر ما بپذیریم سینماگر مستند به‌عنوان چشم ناظری ما را به مشاهده پدیده‌ها و موقعیت‌هایی می‌برد که در آنها حضور نداریم، می‌توانیم از مفهوم دیدن و مشاهده کردن که در قرآن آمده است به نتایجی درباره سینمای مستند برسیم. دیدن و مشاهده کردن نقطه آغازی برای معنا پیدا کردن سینمای مستند است.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ادامه داد: در این زمینه چهار موضوع در قرآن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. عبرت از سرنوشت پیشینیان و مردمی‌که آیات الهی را انکار کردند؛ این موضوع که انسان یک نیاز کامل است و از خود هیچ ندارد؛ سوم اینکه هر پدیده حقیقت و تذکری است که ما را به حقیقت بزرگ‌تری به نام خدا ارجاع می‌دهد و آخرین مورد اینکه انسان فانی است و پس از این جهان به جهان آخرت می‌رود.

شمقدری ادامه داد: مستندسازان وظیفه دارند تا پیام اسلام و انقلاب اسلامی، کشور ایران، تمدن دیرینه و مردم خوبش و دستاوردهای جمهوری اسلامی ‌مانند دستیابی به انرژی هسته‌ای را در این سی سال به دنیا بشناسانند. از طرفی باید در همه موقعیت‌ها و مکان‌های داخلی و خارجی حضور پیدا کنند و اجازه ندهند آمریکا در خلوتگاه‌هایش هر جنایتی را انجام دهد. ما باید به سوژه‌هایی مانند ۱۱ سپتامبر و جنگ عراق بیشتر بپردازیم.

حضور ۲۲۰ فیلم ایرانی و ۸۰ فیلم خارجی

در ادامه مراسم شفیع آقامحمدیان، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر چهارمین جشنواره سینما حقیقت با اشاره به جشنواره چهارم گفت: در جشنواره امسال ۲۲۰ فیلم ایرانی و ۸۰ فیلم خارجی حضور داشتند که عمدتا به صورت تک سانس به نمایش درآمدند که این امر دو دلیل داشت؛ اول اینکه ما به مستندسازان قول داده بودیم که فیلم‌هایشان در اکران عمومی‌به نمایش در می‌آیند و به همین خاطر از فیلم‌سوزی دوری کردیم و به علاوه به دلیل تعداد بالای فیلم‌ها می‌خواستیم همه فیلم‌ها دیده شوند. وی ادامه داد: ما امسال داورانی از کشورهای آمریکا، فرانسه، سوئیس، اسپانیا و همچنین ۳۵ مهمان خارجی از ۱۶ کشور دنیا داشتیم.

جایزه‌ها تقسیم شد

برندگان دیپلم افتخار، تندیس فیروزه‌ای و مبلغ پنج میلیون تومان در بخش‌های مختلف مسابقه ملی جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت عبارتند از:

بهترین فیلم بلند: «به دنبال حقیقت» به کاگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛

بهترین تصویربرداری: سیدحسین صافی برای فیلم «حلزون‌ها»؛

بهترین تدوین: بهاره خرمی‌و رویا مجدنیا برای فیلم «اتاق نیمه تاریک، پنجره نیمه روشن»؛

بهترین متن یا گویندگی: شهرام درخشان برای فیلم «مردمی‌که همه چیز، همه چیز دارند»؛

بهترین صدابرداری یا صداگذاری: اکبر ابراهیمی‌برای فیلم «صحرای زنده».