فیلم کودک حمایت می‌خواهد

فرهنگ و هنر- بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، سه‌شنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار ابن‌سینای همدان به کار خود پایان داد. در این مراسم «جواد شمقدری» معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در این مراسم با اشاره به ازدحام بیش‌ از حد جمعیت و گنجایش ۱۰۰۰ نفری سالن مراسم پایانی جشنواره، ساخت سالن با گنجایش بالا را یکی از شروط لازم برای ماندن جشنواره کودک در شهر همدان و برپایی دوره‌های بعدی این جشنواره دانست. وی که در این مراسم سخنرانی کوتاهی را ارائه ‌داد، اظهار داشت: به دلیل این که بسیاری از مردم همدان و میهمانان ایستاده مراسم را دنبال می‌کنند، خیلی کوتاه می‌گویم که ما وارد سینمای ایران شدیم تا عظمت و اقتدار سینمای ایران را حفظ کنیم. سینمایی که دست‌پرورده انقلاب اسلامی‌ایران است. وی اظهار کرد: این هدف وظیفه مرا سنگین‌تر می‌کند و تردید نکنید که من و همکارانم در مجموعه دولت، توجه به سینما را از مهم‌ترین وظایف خود قرار داده‌ایم و به دنبال جلب مشارکت‌های زیادی برای بهتر معرفی شدن سینمای ایران در مجامع جهانی هستیم. وی ادامه داد: از روزی که تیم جدید مدیریتی سینما روی کار آمد همه ما یک هدف بیشتر نداشتیم و آن هم عظمت و ارتقای سینما بوده است.

جایزه‌ها تقسیم شدند

در بخش‌های دیگر این مراسم، جوایز برگزیدگان اعطا شده و در موارد متعدد برگزیدگان به صحبتی کوتاه پرداختند. جلال فاطمی، کارگردان فیلم «نخودی» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم بلند عنوان کرد: می‌خواهم این جایزه را با فارابی عزیز که از این فیلم حمایت کرد، تقسیم کنم. همچنین از تلاش و حمایت‌های فرشته طائر‌پور که حمایت و انرژی‌اش باعث ساخته‌شدن این فیلم شد متشکرم و همچنین حمایت دوستانی که در ساخت این فیلم همکاری کردند. وی همچنین اظهار کرد: فیلم کودک نیازمند حمایت است و نباید حمایت از سینمای کودک تنها در سطح تولید باشد. به هرحال در این مملکت نیروی کار و خلاقیت بسیار وجود دارد و تنها به کمی‌مدیریت و ابزار نیاز داریم وگرنه هیچ چیز از بقیه کم نداریم. در بخش دیگری از این مراسم از رابعه مدنی (مادر امیر شهاب رضویان) که برای اولین‌بار در فیلم ویدئویی «تابستان عزیز» به ایفای نقش پرداخته بود، دعوت شد تا برای اعطای جوایز بازیگران کودک به روی سن برود.

وی که از اهالی همدان است، ضمن خیرمقدم به مهمانان از این‌که ۳۰ سال به عنوان مربی فرهنگی این شهر فعالیت کرده اظهار خوشحالی کرد. امیر شهاب رضویان هم به هنگام دریافت جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «تابستان عزیز» به طنز گفت: طی این روزها خیلی‌ها وقتی مرا همراه مادرم می‌دیدند می‌گفتند که شما چقدر شبیه هم هستید و مادرت فقط سبیل تو را ندارد. حال من برای این‌که شما در این باره قضاوت کنید جایزه‌ام را به مادرم تقدیم می‌کنم. رضویان در زمان دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه هم گفت: داریوش یکی از پادشاهان ایرانی بود که زمانی در همدان بود و طی آن مدت دستور ساخت کتیبه‌ای داده بود، سال‌ها گذشت و داریوش مرد و پس از او خشایار‌شاه به حکومت رسید و خواست که کتیبه را از همدان منتقل کند و نشد، حال هر وقت کسی توانست این کتیبه‌ها را جابه‌جا کند، می‌تواند محل جشنواره کودک را هم از همدان منتقل کند. قاسم جعفری، کارگردان «دختران» هم به هنگام دریافت پروانه زرین بهترین فیلم داوران کودک و نوجوان سینمای ایران عنوان کرد: این اولین جایزه این فیلم است؛ چرا که هیچ جشنواره‌ای آن را نمایش نداد.

همدانی‌ها زرنگ‌ هستند

داریوش بابائیان ـ تهیه‌کننده فیلم «راز دشت تاران» ـ هم در زمان دریافت جایزه ویژه هیات داوران به طنز گفت: اصفهانی‌ها زرنگ هستند، اما همدانی‌ها زرنگ‌زرنگ هستند که جشنواره را به همدان آوردند. به هرحال جشنواره مبارکتان باشد. وی در عین حال گفت: گرفتن جایزه‌ از دست منتقدین، جایزه بزرگی است که البته این فیلم حاصل زحمت من تنها نیست و به همین دلیل من از هاتف علیمردانی یکی از کارگردانان فیلم که در مراسم حاضر است دعوت می‌کنم به روی سن بیاید. وی در عین حال گفت: در مراسم اختتامیه امشب جای کودکان بسیار خالی بود، کاش این سالن آنقدر جای خالی داشت که ۱۰ یا ۲۰ هزار کودک میهمان این مراسم بودند.

به آسیب‌های اجتماعی بی‌توجه هستیم

علیرضا سجاد‌پور که برای اعطای بخشی از جوایز روی سن رفته بود، گفت: من کرمانی‌الاصلم و کرمانی‌ها هم دوست داشتند این جشنواره را برگزار کنند؛ اما حال که جشنواره کودک در همدان برپا می‌شود از طرف کرمانی‌ها هم از اهالی این شهر و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم و امیدواریم که این جشنواره همین جا بماند.

وی در ادامه به صحبت‌های قاسم جعفری اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که سینمای اجتماعی و به ویژه فیلم‌هایی که به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند مدت‌ها بود که مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفتند، اما اکنون یک‌سال است که دوباره این فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

هاتف علیمردانی، یکی از کارگردانان «راز دشت تاران» هم به هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم از منظر هیات داوران بخش ملی، جای همکار خود محمد لطفعلی را خالی کرده و جایزه‌اش را مدیون داریوش بابائیان تهیه‌کننده کار دانست. فرشته طائر‌پور هم به هنگام دریافت پروانه زرین بهترین فیلم برای «نخودی» جایزه خود را به اکبر نبوی اهدا کرد و اظهار امیدواری کرد که جشنواره همدان و استانداری همدان برای حمایت از فیلم‌های کودک تعریف و تداوم داشته باشند.