سالن‌های سینمای کشور دیگر توانایی انعقاد قرارداد با دفاتر پخش، اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌های غیرمنصفانه‌ تحمیل شده به سینماها را ندارند

انجمن سینماداران ایران اعلام کرده است که دیگر توان ادامه حیات را ندارد و امکان انعقاد قرارداد با کلیه دفاتر پخش برای اکران فیلم را از دست داده است.
به گزارش «ایلنا»، انجمن سینماداران ایران با امضای نامه‌ای که برای شورای صنفی نمایش ارسال شده است، رسما اعلام کرده که دیگر توانایی پرداخت هزینه‌های جاری سالن‌های سینمایی را ندارد.
متن این صورت جلسه و نامه که اختصاصا برای ایلنا ارسال شده؛ به این شرح است:
در مورخ 23 آبان 91 با حضور در مجلس انجمن سینماداران ایران همگی ما سینما داران تهران و شهرستان اعلام می‌داریم باتوجه به کاهش و بحران شدید ریزش مخاطب و عدم اکران فیلم‌های مناسب و هزینه‌های جاری
سرسام‌آور، نگهداری سالن‌های سینما و اکران فیلم از اوایل سال جاری با وضعیت بحرانی و شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌ایم که متعاقب آن دیگر توان ادامه این شرایط را نداریم و از این تاریخ به بعد انعقاد قرارداد با کلیه دفاتر پخش از اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌های غیرمنصفانه که تحمیل شده به سینماها معذوریم و چنانچه تا مدت ۱۵ روز تدابیر و تصمیماتی جهت رفع مشکلات عدیده که گریبان‌گیر سینماداران شده؛ اتخاذ نگردد، ناچارا کل سینماهای کشور به خصوص سینماهای بخش خصوصی یکجا تعطیل خواهند شد.
این نامه در تاریخ 28 آبان 91 به دبیرخانه شورای صنفی نمایش رسیده و درجلسه 6 آذر 91 مطرح شده است.


همچنین نامه به امضای جمعی از مدیران سالن‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها رسیده اما مدیران سالن‌های سینمایی حوزه هنری از امضای آن امتناع کردند.
با نظر انجمن سینماداران موافقیم
حبیب کاوش اعلام کرد: حواله جدیدی برای سینماها صادر نمی‌شود تا فکری به حال وضعیت بد سینما شود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش بعد از جلسه‌ اخیر شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامه‌ انجمن سینماداران اظهار کرد: در این نامه که به وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش ارسال شده، مشکلات آنها در خصوص عدم تامین هزینه‌های جاریشان آمده است و اعلام کرده‌اند امکان نمایش فیلم‌ها را
ندارند.
وی افزود: شورای صنفی نمایش با دادن حق به آنها تصمیم گرفت بعد از پایان اکران فیلم‌های جدیدی که نمایش‌شان از چهارشنبه آغاز می‌شود، حواله اکران فیلم جدیدی را صادر نکنند تا کمیسیون فرهنگی مجلس یا دولت فکری به حال مشکلات مزمن سینماها بکند.
کاوش با تاکید بر اینکه در غیراین صورت سینماها از دو هفته آینده تعطیل خواهند شد‌، تاکید کرد: این شامل جشنواره فیلم فجر هم خواهد شد. وی ادامه داد: ‌متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که از ابتدای امسال افتاده است تماشاگر رغبتی برای رفتن به سینما ندارد و سینما دچار آشفتگی شده است که باید سریعا فکری به حال آن شود.
کاوش همچنین درباره جلسه‌ پنج‌شنبه گذشته اتحادیه تهیه‌کنندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان قول‌هایی داده‌اند که قرار است در این هفته جلسه‌ دیگری داشته باشیم و امیدوارم مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: این انجمن در نامه‌ خود اعلام کرده است: وضعیت اقتصادی به قدری بغرنج است که دیگر صاحبان سینما حتی توانایی پرداخت حقوق و پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز را ندارند. سخنگوی شورای صنفی نمایش ادامه داد: نامه این انجمن در جلسه دیروز(6 آذر) شورای صنفی نمایش مطرح شد و شورا نیز کاملا حق را به انجمن سینماداران داد و مشخص شد که اگر مشکلات انجمن سینماداران رفع نشود؛ صاحبان سالن‌های سینمایی از زمان اکران بعدی که حدود سه هفته دیگر و از اوایل دی ماه آغاز می‌شود، نمی‌توانند هیچ فیلمی را اکران کنند و این عدم توانایی در اکران فیلم می‌تواند به جشنواره فیلم فجر نیز ضربه بزند.
وی ادامه داد: در صورتی که دولت و مجلس و مدیران فرهنگی و اقتصادی برای مشکلات فعلی سینماداران چاره‌ای نیندیشند، سالن‌های سینمایی نمی‌توانند در جشنواره فیلم فجر میزبان فیلم‌های سی و یکمین دوره این جشنواره باشند و به نوعی نمایش فیلم‌ها درجشنواره فیلم فجر با مشکل مواجه می‌شود.