وقتی خریدار حرفه‌ای نیست

چند شرکت‌کننده داخلی در پانزدهمین بازار فیلم سینمای ایران نسبت به کم رونقی بازار این دوره از جشنواره فیلم فجر سخن گفتند.به گزارش ایسنا، سیروس تسلیمی که با غرفه «امیدفیلم» در بازار حضور دارد با بیان اینکه در گذشته وضعیت بازار بهتر بود، اظهار کرد: کاربرد جشنواره این است که برای سال آینده فیلم برای عرضه بگیریم و ما هم در حال ارزیابی این موضوع هستیم.

وی افزود: حجم بازار از نظر حجمی گسترده شده البته من طی این ۱۵ سال تنها سال گذشته نتوانستم در بازار حضور پیدا کنم و نمی‌توانم امسال را با پارسال مقایسه کنم اما ای کاش زمان برپایی بازار با جشنواره یکی نشود تا همدیگر را تحت تاثیر قرار ندهند.

تسلیمی با بیان اینکه خریداران به صورت حرفه‌ای کمتر از کشورهای دیگر حضور دارند، اظهار کرد: بیشتر فروشنده‌ها هستند که برای عرضه فیلم به ویدئو رسانه‌ها به بازار می‌آیند و کمتر باکس خریدی وجود دارد و وقتی فیلمی هم عرضه کنیم می‌گویند با کمپانی‌مان هماهنگ کنیم چون بخش خریدمان متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندم به‌عنوان تولیدکننده داخلی با خریدار خارجی برخورد کنم. فیلم‌های «عصر جمعه»، «به هدف شلیک کن»، «یک شب»، «زندان زنان» و «گیلانه» از جمله آثار سینمای ایران هستند که توسط تسلیمی در بازار فیلم عرضه می‌شوند.

علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران با غرفه این موسسه در بازار فیلم حاضر است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از بخش خصوصی نمی‌شود و پول زیادی باید پرداخت کنیم.

نگین موسوی، مدیر بین‌الملل فیلمیران نیز ادامه داد: ما برای ششمین سال است در بازار حضور داریم و امسال «من مادر هستم»، «بغض»، «نارنجی‌پوش»، «پل چوبی»، «راه بهشت» و «بی‌خداحافظی» از جمله آثاری هستند که عرضه می‌کنیم اما متاسفانه خریداران کمی در بازار حضور دارند.

وی افزود: برای موسسه ویدئو رسانه‌ای که داریم جهت خرید انیمیشن اقدام کردیم اما تنها دو، سه غرفه به عرضه انیمیشن می‌پردازند که یکی از آنها کاملا فروخته بود و دو تای دیگر قرار شد بعدا برایمان بفرستند.

منیژه حکمت که تا سال گذشته در بازار غرفه داشت درباره عدم حضورش در این دوره به ایسنا گفت: به دلیل اینکه باید پول زیادی پرداخت می‌کردیم نتوانستم در بازار غرفه بگیرم.

وی ابراز عقیده کرد: برای من این سوال مطرح است که بودجه‌های بخش بین‌الملل کجا خرج می‌شود که ما باید در همه جای دنیا به صورت شخصی شرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام برگزارکنندگان جشنواره، در بازار فیلم ایران، ۸۰ غرفه خارجی از ۵۶ کشور جهان و ۴۰ غرفه داخلی حضور دارند.

در کتاب راهنمای پانزدهمین بازار بین‌المللی فیلمیران، در میان غرفه‌های حاضر نام موسساتی چون «هنر هشتم»، «آریا صنعت تخیل»، «بنیاد آسمان»، «رسانه سینمایی آسیا»، «قرن ۲۱»، «سینما ۲۴»، «سینما هفت»، «انیمیشن اشراق»، «فیلمیران»، «هدایت رسانه کیش»، «گنجینه فیلم‌های ایرانی»، «جهان تصویر»، «رسانه بین‌المللی زندگی»، «مرکز فرهنگی میثاق»، «استودیو انیمیشن ناس؛ موسسه نسل اندیشه سبز»، «نگاره نقش جم»، «قرن جدید»، «امید فیلم»، «پارس ویدئو»، «پرتو آبی»، «رهاسازان رویا»، «ریز موج»، «پرده نقره‌ای»،‌«آفتاب شرق»، «تصویر دنیای هنر»، «انجمن بازرگانی صوتی و تصویری» و «یاسین فیلم» معرفی شده است.

همچنین نام موسسات رسمی و دولتی چون«بنیاد سینمایی فارابی»، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»، «انتشارات بنیاد سینمایی فارابی»،‌ «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای»، «انجمن سینمای جوانان ایران»، «کانون پرورش فکری کودکان»، «سوره مهر»، «حوزه هنری»، «هنرهای تصویری سوره» و «موسسه رسانه‌های تصویری» به عنوان حاضران در بازار فیلمیران آمده است.