عرض‌اندام هوش مصنوعی  در بازار کتاب

درحالی‌که صحبت‌های زیادی درباره نویسندگان و سایر مشاغل وجود دارد، مباحث کمتری درباره آنچه ممکن است در پشت صحنه اتفاق ‌افتد وجود دارد و آن عملکرد درونی صنعت نشر است. تکلیف افرادی که در نشر کتاب کار می‌کنند چه می‌شود؟ این اتفاق پیش از این در سایر جنبه‌های انتشار، مانند رسانه‌های آنلاین، رخ داده است. نشریه دیجیتال BuzzFeed اخیرا شروع به استفاده از هوش مصنوعی در راهنمای سفر و آزمون‌های خود کرده و بسیاری از کارکنان خود را رها کرده است. با در نظر گرفتن همه این حکایات، دیر یا زود این پدیده به قلمرو انتشار کتاب وارد می‌شود، اما هنوز زود است که بگوییم عواقب آن چقدر شدید خواهد بود. به گزارش وبسایت بوک رایت،‌ جین فریدمن، مشاور انتشارات، به‌عنوان یک پیشکسوت، که این صنعت را از نزدیک زیر نظر دارد و قبلا متوجه تاثیر احتمالی هوش مصنوعی شده، معتقد است هنوز برای قضاوت زود است و ناشناخته‌های زیادی درباره هوش مصنوعی وجود دارد.

فریدمن به وجود کسب‌وکارها و همچنین شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و اپل اشاره می‌کند که با هوش مصنوعی، کتاب‌های صوتی ارائه می‌کنند. او می‌گوید: در‌حال‌حاضر، نویسندگانی که خودشان هم ناشر هستند و ناشران دانشگاهی یا ناشرانی که به‌سادگی منابع لازم را برای تولید کتاب‌های صوتی ندارند، این گزینه‌ها را در نظر می‌گیرند. ممکن است هوش مصنوعی برای کسانی که کار روایت کتاب انجام می‌دهند، تهدید محسوب شود، با این حال هنوز ندیده‌ام که هوش مصنوعی جایگزین این مشاغل شود.

در بخش تصاویر کتاب، فریدمن متوجه شد که پیش از آن تعداد زیادی کتاب تصویری کودکان و رمان‌های گرافیکی تولید‌شده توسط هوش مصنوعی منتشر شده است، اما او هنوز ندیده است که یک ناشر سنتی چیزی شبیه به این را به بازار بیاورد.

وی می‌گوید: انتشارات بلومزبری اخیرا اعتراف کرده است که از هوش مصنوعی در طراحی جلد کتاب تخیلی بزرگسالان «خانه زمین و خون» اثر سارا جی ماس، استفاده کرده است. حدس من این است که ناشران در ابتدا از هوش مصنوعی برای خلق تصاویر کوچک یا نقطه‌ای استفاده می‌کنند. طراحان در‌حال‌حاضر از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به طراحی جلد استفاده می‌کنند.

فریدمن در بررسی انبوه نسخه‌هایی که نویسندگان به ناشران می‌فرستند، ابزارهای هوش مصنوعی را می‌بیند که به ویراستاران و عوامل ادبی در پردازش سریع‌تر مطالب ارسالی کمک می‌کنند، اما او باور ندارد که جایگزین آنها شود. بااین‌حال، احتمالا می‌تواند جایگزین کار در سطح کارآموزی شود. او معتقد است که ابزارها باید طی سال‌ها بهبود یابند. با‌این‌حال، وی فکر می‌کند که برخی از افراد در صنعت نشر، تحت هر شرایطی از چنین روش‌هایی اجتناب می‌کنند.

رقابت با تخیل

جدا از مشاغل مختلف در صنعت نشر، هوش مصنوعی اکنون برای نوشتن کتاب استفاده می‌شود و این بدان معنی است که نویسندگان ممکن است با رقابتی در برابر ماشین‌ها روبه‌رو شوند.با‌این‌حال، ترنا الیزابت بل، نویسنده مجموعه‌داستان کوتاه تجربی «به من بگو چه می‌بینی»، درباره این موضوع نگران نیست. بل قبل از شروع به نوشتن تمام‌وقت، یک بنیان‌گذار استارت‌آپ بود و با پردازش زبان طبیعی و تشخیص بصری، دو حوزه محبوب هوش مصنوعی، کار می‌کرد. او معتقد است که پردازشگرهای زبان طبیعی، مانند تمام انواع هوش مصنوعی، به مقدار زیادی داده برای یادگیری در طول فرآیند آموزش نیاز دارند. این چیزی است که ادبیات هنوز انجام نداده است؛ بنابراین هیچ داده‌ای وجود ندارد که هوش مصنوعی از آن بیاموزد. هوش مصنوعی اگر نتواند درباره یک فرم ادبی بیاموزد، نمی‌تواند آن را ایجاد کند. کتاب‌های جدید و بدیع همیشه به تخیل انسان نیاز دارند. به گفته او، مطبوعات ادبی که در آثار کمتر رایج تخصص دارند، نسبت به ۵ ناشر بزرگ، به‌مراتب کمتر در معرض هوش مصنوعی هستند.

او تاکید می‌کند: درباره این جمله فکر کنید: هر چیزی که تکرار آن آسان باشد برای هوش مصنوعی آسان است.

سابقه تهدیدات

رد هیلتون، ناشر مطبوعات مستقل بلمونت سیتی پرس، معتقد است هوش مصنوعی مشاغل مرتبط با انتشارات را تهدید می‌کند، اما این اولین باری نیست که این صنعت با وضعیت فعلی خود با چالش مواجه می‌شود و آخرین بار هم نخواهد بود. افزایش استفاده از هوش مصنوعی تنها «فناوری» بعدی است که صنعت نشر کتاب با آن مواجه خواهد شد، همانند اینترنت، کتاب‌های الکترونیکی و آمازون.

او ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته، امنیت شغلی بارها در صنعت نشر به چالش کشیده شده است. در ۳۰ سال گذشته، تصور می‌شد با افزایش انتشارات دیجیتال و انواع آیبوک و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها آغازی بر پایان انتشار است. امروزه، بسیاری از کتاب‌ها در قالب‌های دیجیتال منتشر می‌شوند، اما هنوز جایگزین کتاب‌های چاپی نشده‌اند.

درحالی‌که دیگران از عواقب یک محل کار تحت سلطه هوش مصنوعی می‌ترسند، ممکن است مزایایی مانند افزایش بهره‌وری برای دیگران داشته باشد. بسیار دیده می‌شود که بسیاری از نویسندگان از «چت جی‌پی‌تی» به عنوان دستیار نوشتن شخصی خود استفاده می‌کنند. ربات چت نیز آن‌قدر میان مردم محبوب است که بعید است قابل‌قبول نویسندگان نباشد.

در این رابطه، هیلتون معتقد است باید به هوش مصنوعی به‌عنوان یک دستیار نگاه کنیم، نه یک دشمن احتمالی. ناشران می‌توانند در واقع از هوش مصنوعی به نفع خود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و گرایش‌های خوانندگان استفاده کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری درباره اینکه چه کتاب‌هایی منتشر کنند، چگونه آنها را به بازار عرضه کنند و چگونه قیمت‌گذاری کنند، بگیرند. هوش مصنوعی می‌تواند به ناشران کمک کند تا در عملیات خود کارآمدتر و موثرتر باشند. ناشران باید طرز کار با هوش مصنوعی را برای مقاصد اقتصادی و اهداف کمپانی خود یاد بگیرند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد در آینده برخی از مشاغل در صنعت چاپ کتاب تحت‌تاثیر گسترش هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت، به‌ویژه آن دسته از مشاغلی که دارای کارهای تکراری یا معمولی هستند که می‌توانند کامپیوتری شوند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی به‌ویژه در تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه هوش مصنوعی در این صنعت ایجاد کند. تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت نشر کتاب با نحوه اجرای آن و همچنین نحوه سازگاری ناشران و متخصصان صنعت با این فناوری‌های جدید تعیین می‌شود.