برگ برنده سیما در دست سرگرمی‌سازها

 این گزارش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را در آبان‌ماه بررسی و در همه حوزه‌های تولیدی، از مخاطبان تلویزیون نظرسنجی کرده است. بنا به اطلاعات این گزارش، ۷/ ۷۹درصد مردم ایران بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند. اگر فرض بگیریم که تمام ایرانیان به تلویزیون دسترسی دارند، می‌توان گفت که بیش از ۶۶میلیون نفر از جمعیت ۸۴میلیونی ایران در آبان ماه مخاطب برنامه‌های تلویزیون بوده‌اند. در مقابل پربیننده‌ها یعنی سه برنامه صدرنشین که جمعا ۶۰ میلیون بیننده داشته‌اند، برنامه‌های عمدتا گفت‌وگویی و جدی قرار دارند که مخاطبان کمتری را جلب کرده‌اند. مجموعه برنامه‌های سیاسی و اندیشه‌ای کم‌مخاطب‌ترین برنامه‌ها در میان دیگر گروه‌ها بوده است. پربیننده‌ترین برنامه این گروه یعنی برنامه «جهان آرا» ۶/ ۴درصد بیننده داشته است. یعنی مخاطبان این برنامه طبق برآورد مرکز تحقیقات صداوسیما کمی بیشتر از ۳میلیون نفر بوده است.در این گزارش ۷/ ۲۰درصد از پاسخگویان بیننده تکرار برنامه‌های سیما از طریق اینترنت (سایت‌های آپارات و تلوبیون و...) بوده‌اند و ۸/ ۲۲درصد از پاسخگویان حاشیه‌ها و رویدادهای برنامه‌های شبکه‌های سیما را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند.

   پرمخاطب‌ترین برنامه

براساس گزارش یادشده، دوره جدید برنامه «خندوانه» از مجموعه تولیدات شبکه نسیم در آبان‌ماه با ۶/ ۳۵درصد مخاطب در صدر برنامه‌های تلویزیون در آبان ماه بوده است. درواقع این برنامه توانسته نگاه ۵/ ۲۳میلیون نفر از ایرانیان را به خود جلب کند.

بعد از خندوانه، مستند «حیات‌وحش» شبکه مستند با ۵/ ۳۱درصد بیننده (۲۰ میلیون نفر) در رتبه دوم علاقه‌مندی‌های مخاطبان قرارگرفته و برنامه «فوتبال برتر» (پخش زنده مسابقات فوتبال کشور) شبکه سه سیما نیز در این نظرسنجی با ۸/ ۲۶درصد بیننده (۷/ ۱۷میلیون نفر) حائز رتبه سوم شده است.

این رتبه‌بندی نشان می‌دهد عمده مخاطبان تلویزیون در اوقات فراغت و برای سرگرم شدن، کنترل را در دست می‌گیرند و کانال‌های پخش‌کننده این سه شبکه را بالا پایین می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که همچنان برنامه‌های قدیمی تلویزیون همچون «سیمای خانواده» و «صبح بخیر ایران» بعد از سال‌های طولانی، همچنان محبوبیت بالایی در میان مخاطبان تلویزیون دارند.

  دسته‌بندی‌ها

در نظرسنجی آبان‌ماه مرکز تحقیقات صداوسیما، رتبه‌بندی برنامه‌ها در گروه‌های موضوعی و دسته‌بندی‌های تولیدی نیز بررسی شده است. برنامه‌های خانوادگی، برنامه‌های صبحگاهی، برنامه‌های سرگرمی‌محور، برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های سیاسی و اندیشه‌محور سیما، سلامت، علمی‌- آموزشی، کودکان و نوجوانان و برنامه‌های معارفی از دسته‌بندی‌هایی هستند که به‌صورت جداگانه از سوی مرکز یادشده، بررسی و مخاطب سنجی شده‌اند.

برنامه‌های خانوادگی: سیمای خانواده شبکه یک با ۹/ ۱۱درصد، به خانه برمی‌گردیم از شبکه ۵ با ۷/ ۱۱درصد، عصر خانواده از شبکه ۲ با ۳/ ۸درصد مخاطب به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها با محوریت خانواده و سبک زندگی سیما بودند.

برنامه‌های صبحگاهی: در این بخش به ترتیب صبح‌به‌خیر ایران از شبکه یک سیما با ۶/ ۱۰درصد مخاطب، سلام صبح‌به‌خیر از شبکه سه سیما با ۸درصد و صبحی دیگر از شبکه آموزش با ۶درصد مخاطب، برنامه‌های پربیننده صبح تلویزیون در آبان ماه بودند.

سرگرمی‌سازها: در میان برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون، خندوانه شبکه نسیم با ۶/ ۳۵درصد مخاطب، حیات‌وحش شبکه مستند با ۵/ ۳۱درصد، اعجوبه‌ها شبکه سه سیما با ۸/ ۱۹درصد و سیم آخر شبکه سه سیما با ۹/ ۱۶درصد پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این بخش بودند.

ورزشی‌ها: برنامه‌های ورزشی سیما نیز مورد توجه مخاطبان بوده‌اند. در بخش پخش زنده مسابقات، فوتبال برتر (پخش زنده فوتبال لیگ برتر) با ۸/ ۲۶درصد مخاطب و گزارش ورزشی با ۴/ ۱۶درصد از شبکه ۳ و در بخش برنامه‌های ورزشی تولیدی، فوتبال برتر (کارشناسی فوتبال) با ۸/ ۱۵درصد از شبکه ۳، برنامه‌های لذت فوتبال با ۶/ ۱۵درصد، فوتبال ۱۲۰ با ۴/ ۱۵درصد، ویدئوچک با ۵/ ۱۲درصد و شب‌های فوتبالی با ۲/ ۱۲درصد از شبکه ورزش به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های ورزشی سیما بودند.

سیاسی و اندیشه‌محور: در میان برنامه‌های سیاسی و اندیشه‌محور سیما، برنامه‌های جهان‌آرا با ۶/ ۴درصد از شبکه افق، تهران ۲۰ با ۹/ ۳درصد از شبکه تهران، بدون توقف با ۳/ ۳ درصد از شبکه ۳ و معرفت با ۳/ ۳ درصد از شبکه چهارم سیما به ترتیب برنامه‌های پرمخاطب این بخش بودند.

سلامت: در ماه آبان همچنین برنامه‌های دکتر سلام با ۸/ ۱۲درصد از شبکه آموزش، طبیب با ۷/ ۱۱درصد از شبکه ۳، ضربان با ۹/ ۸درصد از شبکه سلامت و انارستان با ۸/ ۸ درصد از شبکه افق برنامه‌های پرمخاطب حوزه سلامت در ماه آبان شدند.

علمی-پژوهشی: برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران از شبکه آموزش با ۳/ ۷درصد مخاطب، چهارسوی علم با ۱/ ۴درصد و چرخ با ۱/ ۱ درصد از شبکه چهار سیما بیشترین بیننده را داشته‌اند.

کودک و نوجوان: بر اساس این نظرسنجی کلبه عموپورنگ با ۲/ ۱۹درصد پرمخاطب ترین برنامه حوزه کودکان و نوجوانان در آبان‌ماه بود. دیگر برنامه‌ها گویا چندان مورد استقبال کودکان و نوجوانان نبوده است.

برنامه‌های معارفی: در این گروه هم برنامه‌های سمت خدا با ۲/ ۱۸درصد مخاطب، یاد خدا از شبکه قرآن با ۴/ ۱۱درصد مخاطب و درس‌هایی از قرآن از شبکه اول سیما با ۹/ ۸درصد مخاطب به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های معارفی تلویزیون در ماه آبان بودند.