دنیای اقتصاد: در چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر معمولا با حضور فیلمسازان فیلم اولی و کمتر شناخته‌شده برگزار می‌شد. این سال‌ها کمتر پیش می‌آمد که نام‌های بزرگ سینمای ایران در بخش رقابتی این جشنواره برای به دست آوردن سیمرغ‌های بلورین حضور داشته باشند. این اتفاق باعث شده بود تا اهمیت و حساسیت بخش ملی جشنواره در یک مسیر نزولی قرار بگیرد؛ اما گویا امسال همه چیز عوض شده است. کارگردانان صاحب نام و شناخته‌شده‌ای در حال ساخت فیلم هستند و به نظر می‌رسد که جشنواره امسال میزبان رقابت‌های داغ و حساسی خواهد بود. این روزها بسیاری از این چهره‌های شناخته‌شده مشغول تولید آثارشان هستند. نام‌های بزرگی که بی شک وضعیت کسالت‌بار جشنواره فیلم فجر را تکان خواهد داد و اعتبار و وزن حرفه‌ای این رویداد هنری را به دوره‌های اوجش نزدیک خواهد کرد. بهمن فرمان‌آرا، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، ابوالحسن داوودی، منیژه حکمت، کامبوزیا پرتوی، حمید نعمت‌الله و محمدعلی باشه آهنگر. در کنار این اسامی نیز فیلم‌سازان جوان و شناخته‌شده‌ای حضور خواهند داشت که رقابت بر سر سیمرغ را نفسگیر خواهند کرد. بهروز شعیبی، رضا درمیشیان، هومن سیدی و پیمان معادی نیز برای حضور در جشنواره فیلم فجر مشغول آماده‌سازی آثارشان هستند. در این گزارش فیلم‌هایی را که در حال ساخت است یا اینکه مراحل پایانی تولید را می‌گذرانند، مرور خواهیم کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا

ساخته جدید ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان قبلی «پرواز به وقت شام» که اکنون در خبرها با «به وقت شام» از آن نام برده می‌شود در چند روز گذشته فیلمبرداری خود را به اتمام رساند و وارد مراحل فنی شد. در این فیلم هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان به ایفای نقش می‌پردازند. محمد خزاعی، تهیه‌کننده فیلم جدید حاتمی‌کیا است. دیگر بازیگران این فیلم غیر ایرانی هستند. «به وقت شام» که فیلم‌نامه‌اش را حاتمی‌کیا نوشته و در خارج از ایران فیلم‌برداری شده، درباره داعش و تهدیدات تکفیری‌هاست. تصویربرداری این فیلم از ۶ خرداد آغاز شد و در روز ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ به پایان رسید و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اوج این فیلم پس از اتمام مراحل فنی در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

مجید مجیدی

آخرین ساخته مجید مجیدی پس از فیلم موفق «محمد رسول الله» تمامی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و آماده نمایش شده است که البته حضور این فیلم با عنوان «پشت ابرها» در جشنواره فیلم فجر تا حدودی قطعی است. فیلم‌نامه فیلم «پشت ابرها» توسط مهران کاشانی و مجید مجیدی به نگارش درآمده و مجیدی آن را در هند کارگردانی کرده است. تمام فضای فیلم و داستان در بمبئی می‌گذرد و از بازیگران هندی در فیلم بهره گرفته شده است. این فیلم درباره رابطه میان یک خواهر و برادر نوجوان است و یکی از نقش‌های اصلی آن را ایشان خطار، برادر ناتنی شاهد کاپور بر عهده دارد و مالویکا موهانان هم نقش خواهر او را ایفا می‌کند. مالویکا دختر کی‌یو موهانان، فیلم‌بردار برجسته سینمای هند است.

بهمن فرمان‌آرا

«دل دیوانه» که اکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد، نهمین اثر سینمایی بهمن فرمان آرا است که از دی ماه ١٣٩٥ در شهرستان رامسر استان مازندران کلید خورد. نهمین ساخته بهمن فرمان‌آرا که تهیه کنندگی و نگارش فیلم‌نامه آن را نیز خود برعهده دارد ماجرای نویسنده‌ای است که پس از ترک آسایشگاه روانی متوجه دگرگونی‌ها و تغییرات جهان اطرافش شده و بر پریشانی‌های درونی‌اش افزوده می‌شود. در «دل دیوانه» به جز بهمن فرمان آرا و فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی نصیریان، علی مصفا، رویا نونهالی، صابر ابر، مریم بوبانی، پانته‌آ پناهی‌ها و کامیار فرجاد به ایفای نقش می‌پردازند.

ابوالحسن داوودی

فیلم سینمایی «هزارپا» به‌عنوان آخرین تولید سینمایی ابوالحسن داوودی اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و امکان حضور آن در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بالا و به نوعی قطعی است. در این فیلم رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سعید امیرسلیمانی، شهره لرستانی، امید روحانی، سپند امیرسلیمانی، امیر مهدی ژوله، سینا رازانی، حسین سلیمانی، محمد نادری، علی‌عامل هاشمی، علی صالحی، نعیمه نظام دوست، بهرام ابراهیمی، ارشا اقدسی، شهین تسلیمی، حمیدرضا فلاحی، علی یعقوبی، فرید شهریاری، امیر صادقی، منصور نوری، حسین حسینیان، مهدی جعفری، مبین رستگار، غلام میرزایی و پیام زمانی به ایفای نقش می‌پردازند.«هزارپا» به دهه شصت بازمی‌گردد و داستان جذابی را در این دهه روایت می‌کند.

منیژه حکمت

فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت در مرحله تدوین قرار دارد. در این فیلم مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی ایفای نقش می‌کنند. این فیلم درباره مسائل خانوادگی است و برای حضور در جشنواره سی و ششم فیلم فجر آماده شده است. مکان اصلی فیلم‌برداری در یک خانه در سعادت آباد است که ۷۰ درصد از قصه فیلم در آنجا روایت می‌شود.

محمدعلی باشه‌آهنگر

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ‌عنوان آخرین ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر است که هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. فیلم‌برداری این فیلم اردیبهشت ماه به پایان رسیده است. قصه «سرو زیر آب» درمورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز رخ‌داده است. بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان و هومن برق نورد از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم جلوی دوربین علیرضا زرین دست قرار گرفته‌اند.

بهروز شعیبی

فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. این فیلم به‌عنوان سومین ساخته سینمایی این کارگردان پس از فیلم «سیانور» و «دهلیز» تولید شده است. «دارکوب» قرار است در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر حضور داشته باشد و در این جشنواره رونمایی شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی است و مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، توفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی برای این فیلم در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین علیرضا برازنده رفتند.

پیمان معادی

فیلم سینمایی «بمب» به کارگردانی پیمان معادی نیز که چندی پیش فیلمبرداری آن به اتمام رسید و دیروز نیز مراحل تدوین آن نهایی شد، از جمله متقاضیان احتمالی جشنواره فجر امسال است. فیلم «بمب» دهه ۶۰ و روزهای موشک‌باران تهران را روایت می‌کند. به غیر از پیمان معادی، بازیگرانی چون لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی پور، صبا گرگین پور، سیامک ادیب و شهروز آقایی پور به‌عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند. این فیلم را مانی حقیقی تهیه کرده است و متن فیلم‌نامه را نیز پیمان معادی نوشته است.

کامپوزیا پرتوی

فیلم سینمایی «کامیون» آخرین ساخته سینمایی کامپوزیا پرتوی در مقام کارگردان است. این فیلم با مدیریت فیلم‌برداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران از جمله آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و... فیلم‌برداری شده است و هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و قرار است در سی و ششمین جشنوراه فیلم فجر رونمایی شود.در این فیلم سعید آقاخانی، نیکی کریمی و رامین راستاد به ایفای نقش می‌پردازند.

حمید نعمت‌الله

فیلم سینمایی «شعله‌ور» به عنوان آخرین ساخته حمید نعمت‌الله قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود و هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن بر عهده محمدرضا شفیعی است، امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام، پانته‌آ مهدی نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش به ایفای نقش پرداخته‌اند.فیلم‌نامه «شعله‌ور» به‌طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او همه‌ زندگی‌اش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد...

هومن سیدی

آخرین ساخته سینمایی هومن سیدی‌ «مغزهای کوچک زنگ‌زده» نام دارد که همانند دیگر آثار او قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. این فیلم هم‌اکنون در مرحله صداگذاری است. مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج، هامون سیدی، لادن ژاوه‌وند، مهیار راحت‌طلب، مهرداد بهاءالدینی، معین شاهچراغی، اشکان حسن‌پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تیام منیری، تبسم جمالی‌پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان و نازنین بیاتی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» آمده است: «داستان مغزهایی است که زنگ زده‌اند!»

رضا درمیشیان

آخرین ساخته رضا درمیشیان بعد از فیلم سینمایی «لانتوری» که جوایز بین‌المللی زیادی را نیز به دست آورده بود، فیلم سینمایی «یواشکی» است که هم‌اکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد. این فیلم محصول مشترک ایران و نیوزلند است که قرار است راهی جشنواره سی و ششم فجر شود. بر اساس این گزارش، فیلم‌های بسیار دیگری هم در دست تولید قرار دارند که تقریبا تعدادی از آنها مربوط به کارگردانان فیلم است؛ اما بر اساس اینکه هنوز فراخوان سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر اعلام نشده است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام یک از این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.