رشد موقت فروش فیلم‎‌ها

دنیای اقتصاد: روند رو به کاهش فروش سینماها در چند هفته اخیر، با توجه به تعطیلات دو، سه روز گذشته متوقف شد و فروش سینماها افزایش نسبی یافت. تعطیلی سه روز گذشته به فروش بسیاری از فیلم‌هایی که در هفته‌های گذشته با کاهش استقبال روبه‌رو بودند کمک کرد تا مجموع فروش هفتگی فیلم‌های روی پرده در مقایسه با هفته گذشته، افزایش نسبی داشته باشد. این هفته مجموع فروش هفتگی فیلم‌های در گروه‌های اصلی اکران به بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید این در حالی است که هفته گذشته مجموع فروش هفتگی کمتر از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. با این همه دو هفته پیش مجموع فروش هفتگی بیش از چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان گزارش شد.

البته از این هفته سه فیلم «نگار»، «من و شارمین» و «ماجان» هم به جمع اکرانی‌ها پیوستند اما مجموع فروش این سه فیلم چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود. طبق اعلام فروش فیلم‌ها از سوی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان آنها، پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده که توانسته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان بفروشد. کم‌فروش‌ترین فیلم هفته گذشته هم ماجان بوده که تنها ۳۵ میلیون تومان فروخته است. البته فیلم «ماه در جنگل» که در مدت زمان بیش از دو هفته کمتر از پنج میلیون تومان فروش داشت از روی پرده پایین کشیده شد تا فرصتی برای اکران یک فیلم موفق‌تر فراهم شود. به هر حال به نظر می‌رسد که با پایان تعطیلات اخیر و آغاز هفته دیگر که به آستانه بازگشایی مدارس نزدیک می‌شود، فروش سینماها دوباره رو به کاهش بگذارد.

مخاطبان سینما نشان داده‌اند که مقاومت نسبتا بالایی در مصرف سینما به‌عنوان یک تفریح هفتگی دارند، اما در صورت ادامه اکران فیلم‌های کم‌فروش بعید نیست که تا پایان سال روند نزولی فروش فیلم‌ها ادامه داشته باشد. نکته این است که حتی با توجه به کاهش فروش فیلم‌ها، میانگین فروش هفتگی این چند هفته از میانگین فروش هفتگی پارسال بیشتر است. سال گذشته به‌عنوان پرفروش‌ترین سال تاریخ سینما میانگین فروش هفتگی در طول سال به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نرسید اما در چند هفته اخیر میانگین فروش هفتگی فیلم‌ها حدود ۵/ ۳ میلیارد تومان بوده است. اما آیا این میانگین با توجه به فیلم‌هایی که آماده اکران در ۶ ماه دوم هستند، در هفته‌های آینده کاهشی خواهد بود یا افزایشی؟ این پرسشی است که بازار سینمای ایران با آن روبه‌روست. میزان فروش فیلم‌های «زاد‌بوم»، «گذر موقت» و «من و شارمین» به علت ناقص بودن اطلاعات ارائه نشده است.

رشد موقت فروش فیلم‎‌ها