افتتاحیه جشنواره نمایش‌های آیینی با لبخند کودکان محک

صبح دیروز جمعی از هنرمندان تئاتر و برگزارکنندگان هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی میهمان کودکان محک بودند که با بادکنک‌های رنگی مقابل بیمارستان محک به استقبال آنان آمدند. به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با اشاره به شکل‌گیری این جشنواره یادآور شد: «این جشنواره را در زمانی برگزار کردیم که شرایط دشواری ایجاد شده بود. یک نفر سازش را پنهان کرده بود، کسی دیگر می‌ترسید تعزیه‌اش را تعطیل کنند و دیگری نگران بود که به سبب اینکه مطرب نامیده می‌شود کسی با او حرف نزند. اما چون این هنرها در دل مردم جای دارد وقتی جشنواره را شروع کردیم به تدریج همه‌گیر شد؛ به‌طوری‌که امسال در بخش جوانه‌ها حدود ۷۵ کودک و نوجوان متقاضی شرکت بودند و حتی یک کودک پنج ساله از کرمانشاه که نقالی می‌کند نیز در جشنواره حضور دارد.»

وی در عین حال از کم توجهی به آموزش نمایش‌های آیینی سنتی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنری ابراز تاسف کرد. فتحعلی‌بیگی بیمارستان محک را یکی از درهای بهشت دانست و ابراز خرسندی کرد که افتتاحیه نمادین جشنواره در این محل برگزار می‌شود. او برای همه بیماران به‌ویژه کودکان محک آرزوی سلامتی کرد.بعد از اجرای نمایش سنتی سیاه بازی که با خنده‌های کودکان محک همراه شد، حرکات موزون سیاه به یاد سعدی افشار و دیگر هنرمندان سیاه بازی اجرا شد. سپس فاطمه معتمد آریا که از سال‌های آغازین فعالیت محک در کنار این موسسه بوده، قطعه شعری از شعرهای سیاه بازی را خواند و در سخن کوتاهی گفت: «نمایش‌های شادی‌آور به همه حیات می‌دهد. امیدوارم کسانی که این نمایش‌ها را زنده نگه داشته‌اند، سلامت باشند.»

در ادامه مرضیه برومند نیز با ابراز خرسندی از حضور در این برنامه گفت: «از گردهمایی این جمع عظیم بسیار هیجان زده‌ام جامعه ما هر چه بیشتر بخندد و شادی کند، روح و جسمش سالم‌تر می‌شود. امیدوارم آنقدر بخندیم تا بیماری از سرزمین ما رخت بربندد.» در بخش دیگری نیز نمایش کوتاه «حسن کچل» که با صدای زنده یاد مرتضی احمدی همراه بود، اجرا شد. جواد انصافی نیز قطعه نمایشی کوتاهی را اجرا کرد و با اشاره به ممنوعیت حضور حاجی فیروز در تلویزیون گفت: «سیاه نماد مردم زجر کشیده است. او خود را پیرو خط سیاوش می‌داند که پاک‌ترین اسطوره ایرانی است و حتی اگر به ضررش باشد هرگز دروغ نمی‌گوید.» هنگامه مفید و مصطفی رحماندوست نیز از جمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.در پایان مراسم گروه‌های هنری به بخش‌های مختلف بیمارستان محک رفتند تا با اجرای نمایش‌های شادی‌آور لبخند را به لب کودکان محک بنشانند.