دنیای اقتصاد: شروع طرح «تابستانه کتاب» که تخفیف ۲۰ درصدی کتابفروشان را به همراه دارد در نیمه تابستان جانی دوباره به بازار کتاب داده است؛ به نحوی که تا روز گذشته پس از سپری شدن تنها سه روز از این طرح بیش از ۸۱ هزار جلد کتاب به فروش رفته است. علاوه‌بر افزایش کمی در خرید آثار به نظر می‌رسد در هفته‌ای که گذشت از نظر کیفی نیز تغییراتی در خواسته مراجعان به کتابفروشی‌ها دیده می‌شود آنچنان‌که دو رمان «عامه‌پسند» نوشته چارلز بوکوفسکی و «مرشد و مارگاریتا» اثر میخائیل بولگاکف در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند و بعضی آثار پرمخاطب هفته‌های گذشته را به رده‌های بعدی رانده‌اند. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران براساس اطلاعاتی که از چند کتابفروشی مطرح پایتخت و برخی شهرستان‌ها به دست آمده، رمان عامه‌پسند نوشته چارلز بوکوفسکی پرفروش‌ترین کتاب در بین رمان‌های خریده‌شده بود.

این کتاب روایت یک داستان عجیب و غریب در مورد کارآگاهی خصوصی به اسم نیکی بلان است. او هیچ ارباب رجوعی ندارد تا اینکه زنی که اسمش «مرگ» است او را استخدام می‌کند تا «سلین» را برایش پیدا کند. پیمان خاکسار مترجم این کتاب است. عنوان دومین اثر پرفروش به «مرشد و مارگاریتا» اختصاص دارد. «مرشد و مارگاریتا» رمانی از میخائیل بولگاکف نویسنده روسی است. این اثر که از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۰ نوشته شد، در سال ۱۹۶۶انتشار یافت. «مرشد و مارگاریتا» از متن‌های مهم ادبیات جهان در قرن بیستم محسوب می‌شود. روایت کتاب درباره شیطانی است که در سال‌های ۱۹۳۰ در ظاهر وولاند، معلم آلمانی و متخصص جادوی سیاه، به مسکو آمده و خود را به برلیوز و بیزدومنی، ادبایی که نه به خدا معتقدند و نه به شیطان، می‌نمایاند. این اثر با ترجمه عباس میلانی منتشر شده است و در دو دهه از انتشارش بیش از ۱۵۰ هزار نسخه از این رمان در ایران فروش رفته است. «مرشد و مارگاریتا» مشهورترین اثر میخائیل بولگاکف است. به باور بسیاری این اثر در شمار بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسیه در سده بیستم است. کتاب دیگر پرفروش هفته رمان «من پیش از تو» با ترجمه مریم مفتاحی بود. این کتاب رمانی عاشقانه نوشته جوجو مویز است اما عشق موضوع اصلی آن نیست. ماجرا با حادثه‌ای که برای ویل ترینر اتفاق می‌افتد، شروع می‌شود. بر اساس این رمان یک درام آمریکایی ساخته شده است. فیلم من پیش از تو یک درام رمانتیک آمریکایی به کارگردانی تیا شروک است که براساس این رمان جوجو مویز ساخته شده است. ترجمه «من پیش از تو» را انتشارات آموت روانه بازار کرده است. «ملت عشق» نوشته الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی از سوی نشر ققنوس، «رفتیم بیرون سیگار بکشیم۱۷ سال طول کشید» اثر جمعی از نویسندگان معاصر روس با ترجمه آبتین گلکار از سوی نشر چشمه، «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین از سوی نشر نیماژ، «درخشش زودگذر» نوشته پی‌یر دریو لاروشل با ترجمه مهسا ابهری از سوی فرهنگ آرش، «مزایای منزوی بودن» نوشته استیون چبوسکی با ترجمه کاوان بشیری از سوی نشر میلکان، «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن با ترجمه حسین تهرانی از سوی نشر چشمه و «دختری که رهایش کردی» اثر دیگری از جوجو مویز با ترجمه کتایون اسماعیلی ازسوی انتشارات میلکان عناوین ۱۰ کتابی هستند که این هفته فروش خوبی را تجربه کردند.

آثار علوم انسانی

در میان آثار غیر داستانی و علوم اجتماعی، کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه علوم انسانی جای گرفت. این کتاب از منابع درسی دانشجویان رشته علوم اجتماعی محسوب می‌شود. جامعه‌شناسی گیدنز کتابی است جامع و حاوی آخرین پژوهش‌ها و پیشرفت‌های این علم که در عین‌حال به شیوه‌ای روان و جذاب نگاشته شده و با آوردن مثال‌ها و نمونه‌های تجربی فراوان از جوامع و فرهنگ‌های گوناگون فهم مطالب و مباحث را آسان کرده است. جامعیت کتاب و طرح و بررسی مهم‌ترین مسائل و موضوعات اساسی جامعه‌شناسی، آن را به‌صورت کتابی درآورده که مورد استفاده علاقه‌مندان رشته جامعه‌شناسی و برخی رشته‌های دیگر علوم اجتماعی به‌ویژه مردم‌شناسی قرار ‌گیرد. این شاید به خاطر لحن و ادبیات ساده و همه‌فهم گیدنز است که بنا دارد پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل بیان کند. «غرب چگونه غرب شد» عنوان کتابی است که این هفته فروش خوبی داشته است. صادق زیباکلام آن را نوشته و از سوی نشر روزنه منتشر شده است. زیباکلام تلاش دارد در این کتاب به‌ زبانی ساده نشان دهد که غرب امروز محصول تحولات تاریخی مهمی بوده که در طی قریب به ۵۰۰ سال از پایان قرون وسطی به‌این‌سو اروپا را درمی‌نوردد. غرب امروزمحصول تحولاتی همچون رنسانس، نهضت اصلاح دینی، انقلاب تجاری، شکل‌گیری سرمایه‌داری، انقلاب علمی، خردگرایی، اومانیسم و عصر روشنگری است. هدف کتاب آن است که نشان دهد آن تحول تاریخی که منجر به بیداری و پیشرفت غرب شد چگونه اتفاق افتاد.

کتاب «جنسِ ضعیف» نوشته اوریانا فالاچی عنوان کتاب دیگری است که این هفته فروش خوبی داشت. این کتاب را یغما گلرویی ترجمه و انتشارات نگاه آن را منتشر کرده است. «جنسِ ضعیف» درباره زنان چند کشور شرقی است. در ابتدای کتاب از فالاچی به‌عنوان یک روزنامه‌نگار دعوت می‌شود تا گزارشی از وضعیت زنان کشورهای شرقی بنویسد. «چهار اثر» نوشته فلورانس اسکاول شین با ترجمه گیتی خوشدل از سوی انتشارات پیکان، «در ستایش بطالت» نوشته برتراند راسل با ترجمه محمدرضا خانی از انتشارات نیلوفر، «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز از سوی نشر چشمه، «در جست‌وجوی معنای زندگی» گردآوری خسرو ناقد از سوی فرهنگ معاصر، «معجزه باور» نوشته شارین کمال‌الدین با ترجمه مهدی قراچه‌داغی از انتشارات اوحدی، «نیمه تاریک وجود» نوشته دبی فورد با ترجمه فرناز فرود از انتشارات حمیدا و «پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید» نوشته تام راث با ترجمه امیر کامکار و مهتاب بیات‌ریزی از سوی انتشارات پارسیا (نوآور) عناوین کتاب‌هایی هستند که این هفته فروش خوبی را تجربه کردند.

شوک طرح تابستانه به بازار کتاب