گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: با توجه به اشتغالزایی بالایی که در صنعت ساخت و تعمیرات کشتی و صنایع فراساحل وجود دارد حمایت دولت و سیستم بانکی از این صنعت ضروری است.


حمید رضاییان‌اصل با اشاره به مزیت‌های بالای استراتژیکی که صنعت کشتیرانی برای کشور دارد، از وزارت صنعت خواست تا صنایع فراساحل بومی شود که این امر محقق شد تا در زمینه صنایع فراساحل نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم، اما با وجود سابقه طولانی در کشتی‌سازی این صنعت هنوز از حمایت دولت بی‌بهره است. وی با اشاره به توان فنی و تخصصی در ایزوایکو افزود: حمایت سیستم بانکی از ساخت کشتی باعث افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درمنطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خواهد شد.ضمن اینکه شهرک صنایع دریایی یکی از برنامه‌های جدیدی است که در صورت تامین منابع مالی به زودی طرح آن در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی آغاز می‌شود. رضاییان با اشاره به اینکه بزرگترین زیرساخت‌های صنایع دریایی در ایزوایکو فراهم شده است، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به حوضچه‌های خشکی به طول 485 متر در ایزوایکو امکان ساخت هرنوع کشتی در ایزوایکو وجود دارد، اما در برخی موارد هزینه تمام شده از کشورهایی نظیر چین و کره بالاتر است زیرا آنها تا 90 درصد ارزش کشتی از فایناسور و تسهیلات برخوردارند درصورتی که ما این امکان را نداریم.


رضاییان با اشاره به شرایط پس از تحریم‌ها گفت: با رفع تحریم‌ها بهای تمام شده ما نیز کاهش خواهد یافت و با توجه به نیاز کشتی برای جابه‌جایی و حمل فرآورده‌های نفتی در منطقه خلیج‌فارس با حمایت دولت می‌توانیم به سرعت نیازمشتریان به انواع کشتی را پاسخ دهیم. وی تاکید کرد: با استفاده از تیم مدیریتی متخصص در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ به‌طوری که با وجود تحریم‌ها شرکت ایزوایکو از سال ۹۰ حرکت روبه رشدی داشته و با پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی خود به بانک ها، از زیان نیز خارج شده است. رضاییان ادامه داد: ایزوایکو تاکنون دو کشتی بزرگ کانتینربر به نام‌های ایران اراک و ایران شهرکرد را به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحویل داده است و کشتی ایران کاشان نیز تا ۲ ماه آینده آماده تحویل خواهد شد. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل ایران در ادامه به طراحی شناور هزار تنی لندینگ کرافت کاتاماران در ایزوایکو اشاره کرد و افزود: این شناور به‌گونه‌ای طراحی شده که سرعت و باربری آن نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر است. همچنین مدیرعامل ندیم گسترش خلیج‌فارس با اشاره به بازار بزرگ برای ساخت کشتی گفت: برآورد ما نشان می‌دهد نیاز به ۱۰۰ فروند کشتی فرآورده‌بر و ۵۰ فروند کشتی پشتیبان نفتی وجود دارد و توان تولید ما در مجموعه شرکت‌های ایزوایکو در سال ۱۶ هزار تن کشتی است. وی افزود: در سفارش‌های تعداد بالای ۱۰ فروند قیمت‌های ما با نمونه‌های چینی قابل مقایسه است. ضمن اینکه تحقیقات ما نشان می‌دهد کیفیت کشتی‌های ما در مقایسه با چین بسیار بالاتر است و با تعمیراتی که در کشتی‌های چینی انجام داده‌ایم می‌دانیم که کشتی‌های چینی عمر کوتاهی دارند.