خبرگزاری مهر: در نیمه اول سال جاری، ۱۱۹ قلم کالا از آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها شامل کالاهای مصرفی و غیرضروری از جمله فرآورده‌های زیبایی و آرایشی و مکمل‌های غذایی بوده است.

بر این اساس، بیشترین سهم از واردات ایران از آمریکا را اقلامی از جمله «خمیرچوب شیمیایی»، «مکمل های دارویی»، «مکمل‌های غذایی»، «دارو ها»، «گندم دامی»، « وسایل مورد استفاده در علوم پزشکی،جراحی و دامپزشکی»، «فرآورده های غذایی» و «اعضای مصنوعی بدن» تشکیل داده است. بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که طی ۶ ماه ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالا از آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها از جمله فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی، خمیر برای قالب‌گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ است که جزو کالاهای وارداتی مصرفی قلمداد می‌شوند.


طبق آمارهای اعلامی طی ۶ ماه اول سال جاری، بیش از ۳۷ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۹ میلیون تن از آمریکا وارد ایران شده است. لیست کالاها نشان می‌دهد که کشور باید در تولید برخی محصولات از جمله تجهیزات پزشکی، دارویی و دستگاه‌های تخصصی به خودکفایی کامل برسد. آمارها نشان می‌دهد که واردات در فاصله سال‌های ۹۲ و ۹۳ به نحوی صورت گرفته که ۲۵ درصد از مجموع کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای مصرفی تشکیل می‌داد؛ این در حالی است که برخی کالاها را در زمره کالاهای غیرضروری معرفی و واردات آنها ممنوع شده بود.