گروه صنعت‌و‌معدن: وزیر نیرو با اعلام اینکه ۱۵ طرح برای مدیریت مصرف آب در کشور اجرا خواهد شد، گفت: برای اولین بار، برداشت آب شرب، کشاورزی و صنعت از ۶۰۹ دشت جدول‌بندی شد.


حمید چیت‌چیان با اعلام اینکه ۱۵ سال خشکسالی مستمر داریم، به خبرگزاری مهر گفت: در ۴۶ سال گذشته به‌طور متوسط ۲۵۰ میلی‌متر بارش داشتیم که این میزان در شش سال گذشته به‌طور متوسط ۲۰۵ میلی‌متر بوده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: درجه حرارت متوسط کشور در مقایسه با سال‌های گذشته 1/ 1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس منجر شده است.


چیت‌چیان با بیان اینکه آبخوان‌داری نیز از اقدامات دیگر به شمار می‌رود که بر اساس آن آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود، گفت: در بخش مدیریت مصرف آب ۱۵ طرح در دست اجرا داریم که ۱۱ طرح در وزارت نیرو، ۳ طرح در وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح نیز توسط سازمان زمین‌شناسی اجرایی خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه‌ها بتوان طی ۵ سال آینده بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی را به صفر رساند. وزیر نیرو بیان کرد: در ۱۵ سال بعد از این ۵ سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایستایی ۲۵ سال قبل برسانیم. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اکنون تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشت‌ها پیش روی ما است و امیدواریم بتوانیم تالاب‌های خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم. وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب باید با مشارکت چند وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته ۱۳ جلسه این شورا برگزار شده در حالی که در طول سه دولت قبلی این شورا فقط هفت بار جلسه تشکیل داده است.


وزیر نیرو همچنین درخصوص واردات آب نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: واردات آب از دیگر کشورها در حال مطالعه است و تا امروز تصمیم جدی برای واردات آب گرفته نشده است؛ مذاکراتی که در این زمینه صورت می‌گیرد نیز برای تکمیل فرآیند امکان‌سنجی است. چیت‌چیان اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در اصلاح الگوی مصرف داریم که در صورت اجرا، می‌توانیم با وضعیت فعلی منابع آب در دسترس، از بحران آبی فاصله بگیریم. وی افزود: در بسیاری از نقاط کشور منابع آبی جدیدی برای تخصیص وجود ندارد و در برخی نقاط که می‌توان با احداث سد و تاسیسات انتقال آب، مدیریت منابع آبی را بهینه کرد، پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم که در مراحل مختلف مطالعه یا اجرا قرار دارند. وزیر نیرو گفت: شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب شیرین‌سازی شده از دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس به شهرهای ساحلی و حتی مرکزی کشور به‌عنوان افزایش ظرفیت تامین آب صنعت، کشاورزی و شرب در برنامه قرار دارد. این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: آغاز مطالعات گسترده در مجموعه وزارت نیرو برای استفاده از منابع آب‌های ژرف در برنامه قرار دارد و تاکنون نیز در برخی دشت‌های کشور به‌صورت پایلوت، مطالعات استفاده از منابع آب‌های ژرف آغاز شده است.