ایسنا: معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور گفت: برای کاهش یک درصدی تلفات آب بالغ بر هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که می‌توان با هوشمند سازی و درج قوانین برای جلوگیری از انشعابات غیر مجاز میزان هدر رفت آب را کاهش داد.

علی اصغرقانع با اشاره به آب بدون درآمد اظهار کرد: در حال حاضر مجموع آب بدون درآمدی که در حوزه بهره‌برداری اعلام شده حدود 24 تا 25 درصد در متوسط کشور است که البته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده طی چند سال گذشته کاهش مناسبی داشته است. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌هایی که در دست اقدام است بتوانیم در چند سال آینده به عدد منطقی در مجموع آب بدون درآمد برسیم. معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور لازمه این امر را وجود منابع لازم برای بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب دانست و افزود: بسیاری از اقدامات در قالب ردیف‌هایی است که بتواند نوسازی و به‌روزرسانی کند و از این طریق نیز می‌توان میزان هدر رفت را کاهش داد. به گفته قانع، بخشی از اقدامات و امور مربوط به کاهش تلفات به قوانین و مقررات وابسته است به طوری که بتوان ابزاری را در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار داد تا از انشعابات غیر مجاز جلوگیری شود.


وی با بیان اینکه عمده این کاهش منوط به تامین منابع و بازسازی تجهیزات است، اظهار کرد: اگر تامین اعتبار صورت بگیرد می‌توانیم اقداماتی را در راستای هوشمند‌سازی شبکه انجام دهیم و از این طریق نیز تلفات را کاهش دهیم. معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور در خصوص میزان تلفات آب در کشور گفت:با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد قطعا این عدد متفاوت است اما پیش‌بینی می‌شود که هر یک درصد کاهش در هدر رفت آب بالغ بر هزار‌میلیارد تومان منابع مالی نیاز داشته باشد. وی با بیان اینکه برنامه هوشمندسازی تا حدودی مشخص شده است، گفت: درحال حاضر شرایط شرکت‌های آب و فاضلاب به گونه‌ای است که در هزینه‌های جاری دچار مشکل شده‌اند که برای رفع این مساله لازم است قیمت آب واقعی شود. وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: با توجه به اقداماتی که پس از تحریم انجام شده حضور فعالی را در بخش‌های خارجی داشتیم که البته کار‌های مقدماتی در این زمینه انجام شده و امیدوارم پس از قطعی شدن و تعیین تکلیف نهایی کشورهای خارجی حضور فعالی داشته باشند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور با بیان اینکه بسته‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاران خارجی آماده کرده‌ایم، اظهار کرد: با کشور‌های زیادی از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، کره و ژاپن در صنعت آب و برق مذاکره داشتیم.