خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود شدت گرما تا اواسط شهریور پایدار باشد؛ بنابراین از مشترکان برق انتظار داریم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند تا با کمترین چالش روبه‌رو شویم. هوشنگ فلاحتیان درباره استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان اوج مصرف برق در تابستان با توجه به کمبود آب سدها افزود: با هماهنگی بخش آب و برق کشور از ظرفیت نیروگاه‌های آبی در مدت زمان اوج بار استفاده شده است.


وی، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی را ۱۱ هزار مگاوات و ظرفیت عملی این نیروگاه‌ها را ۹ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: نیروگاه‌های برق آبی بر اساس نیاز وارد مدار می‌شود و در تابستان امسال نیز بین ۴ تا ۸ هزار مگاوات از این نیروگاه‌ها وارد مدار شدند.


فلاحتیان، به ظرفیت هزار مگاواتی نیروگاه سیاه‌بیشه اشاره کرد و افزود: این نیروگاه امسال وارد مدار شد و در روزهای اخیر نیز نیروگاه سیمره به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات وارد شبکه سراسری برق کشور شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال نیز نیروگاه آبی رودبار لرستان وارد مدار بهره‌برداری شود. معاون وزیر نیرو با اشاره به همکاری واحدهای صنعتی برای کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف گفت: با همکاری واحدهای صنعتی تابستان امسال مصرف برق در زمان اوج بار ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات کاهش یافت. وی افزود: این کاهش مصرف براساس قراردادهای منعقد شده با واحدهای صنعتی حاصل شد و هیچ لطمه‌ای به روند تولید در صنایع به دنبال نداشته است. اجرای تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی در فصل تابستان یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف برق بود. معاون وزیر نیرو با اشاره به طرح تشویقی برای کشاورزان گفت: بر اساس این طرح اگر هر کشاورزی در ۴ ساعت اوج مصرف برق چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند ۲۰ساعت باقیمانده شبانه روز برق مصرفی او رایگان محاسبه می‌شود؛ از مجموع ۳۳۰ هزار چاه آب کشاورزی، ۲۶ هزار چاه در این طرح شرکت کردند. وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده سایر کشاورزان نیزدر این طرح شرکت کنند، گفت: هنوز تعداد زیادی از کشاورزان در ساعت اوج مصرف برق از چاه‌های خود استفاده می‌کنند که امیدواریم با شرکت در این طرح بتوانند هم به کاهش مصرف برق در تابستان کمک کنند و هم ۲۰ ساعت باقیمانده روز از برق رایگان بهره‌مند شوند.