گروه صنعت و معدن : وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند واردات شکر به کشور گفت: واردات شکر برای تامین نیاز داخلی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در خصوص واردات شکر بحث قیمت مطرح است؛ زیرا قیمت تمام شده شکر داخلی با محاسبه نرخ ارز مبادله‌ای گران‌تر از شکر وارداتی تمام می‌شود. وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار شد ۲۰۰ تومان از مابه‌التفاوت شکر وارداتی اخذ شود و به تولید داخل اختصاص یابد. نعمت‌زاده تصریح کرد: واردات شکر به تاریخ فعلی محدود نمی‌شود و طی سال‌های گذشته مصرف شکر بیش از تولید داخل بوده و ما ناچار به واردات بوده‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد واردات برنج گفت: ثبت سفارش واردات برنج از اواخر مرداد ماه ممنوع شده، اما در صورتی که سفارش قبل از این تاریخ ثبت شده باشد، امکان واردات وجود دارد. وی با بیان آنکه واردات ذخایر برنج ما کمتر از حد مصوب است، گفت: دولت تلاش می‌کند از تولیدکنندگان داخلی برنج حمایت کند.

ایران و چین در جاسک شهرک صنعتی می‌سازند

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از مکان یابی ۹ پروژه تبدیل گاز به الفین و پروپیلن و ایجاد شهرک صنعتی مشترک با چین در زمینه پتروشیمی، پالایش، صنایع فولاد و آلومینیوم در آینده خبر داد.

نعمت‌زاده در گفت‌و گو با «ایسنا» با بیان این خبر اظهار کرد: این موضوع در قالب کتابچه‌ای هفته پیش به وزیر نفت ارائه شد که درباره جانمایی آن با شرکت گاز مشورت و مسائل آب و برق آن نیز در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک بین ایران و چین گفت: این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۳ تا ۴ هزار هکتار در جاسک ایجاد خواهد شد. نعمت‌زاده با اشاره به رشد ۲۲ درصدی تولید محصولات پتروشیمی از سال ۱۳۶۸ تاکنون گفت:‌ در این مدت صادرات محصولات پتروشیمی نیز ۳۸ درصد رشد داشته که در صنعت کشورمان بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ میزان صادرات محصولات پتروشیمی به ۱۵ میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: امسال با کمی کاهش صادرات محصولات پتروشیمی روبه‌رو هستیم و احتمالا حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار خواهد شد. وی افزود: جای تبریک دارد که با احتساب ۶-۷ میلیارد دلار عرضه محصولات پتروشیمی، تولید این محصول به بالای ۲۰ میلیون دلار رسیده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشرفت صنایع پتروشیمی را نیازمند دانش فنی نسبتا پیشرفته دانست و گفت: در حال حاضر صنایع میانی اغلب در انحصار شرکت‌های بین‌المللی است که با توجه به شرایط سیاسی دسترسی ما به آنها محدود شده است؛ بنابراین باید از تحقیقات و پژوهش‌های داخلی استفاده کنیم و در عین حال خیز برداریم که بعد از تحریم بتوانیم این دانش خارج از کشور را تصاحب کنیم. وی با بیان اینکه اگر فقط در داخل مرزها بمانیم در حد خودمان رشد می‌کنیم، تصریح کرد: این صنعت قابلیت رشد، صدور و ایجاد فناوری و عرض اندام مقابل رقبای خارجی را دارد.