شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت در دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و تونس اعلام کرد: دو کشور ایران و تونس آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی و حتی بخش‌های دولتی در زمینه‌هایی که منافع دو کشور حفظ شود و نیز سرمایه‌گذاری‌ها از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار باشد، دارند. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو کشور تصریح کرد: در این شورا مهم‌ترین فعالان اقتصادی که علاقه‌مند به گسترش روابط هستند، حضور می‌یابند و اولین نشست این شورا به زودی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: فعالیت این شورا نقش بسزایی در نزدیکی دیدگاه‌ها و افزایش دیدارها و پیشبرد سرمایه‌گذاری‌ها دارد. نعمت‌زاده با اشاره به آمادگی دو کشور برای همکاری‌های اقتصادی و صنعتی، گفت: موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی، تفاهم‌نامه در زمینه آب، در زمینه ورزش و جوانان و تفاهم‌نامه در زمینه همکاری‌های رادیو و تلویزیون از جمله مواردی است که آماده امضا است و ۱۰ تفاهم‌نامه دیگر هم در مذاکرات اولیه آنها انجام شده است.

به گفته وی، دو کشور ایران و تونس همچنین آماده‌اند تا در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مذاکراتی را انجام دهند. وی با تاکید بر توسعه روابط تجاری از طریق روابط بانکی، گفت: در زمینه ایجاد روابط بانکی حتما باید به توافقاتی برسیم تا بستر را برای همکاری بخش خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

نعمت‌زاده با اشاره به وجود ذخایر معدنی فراوان مانند فسفر در ایران و گوگرد و آمونیاک در تونس تصریح کرد: می‌توانیم در زمینه صنایع مختلف در بخش کودهای شیمیایی سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشیم و سرمایه‌گذاری دراز مدتی را پیش‌بینی کنیم. وی افزود: با توجه به وجود شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری مقتدر در ایران که در ۴۸ کشور در حال فعالیت هستند این توانایی وجود دارد که در پروژه‌های زیربنایی و صنعتی و معدنی تونس مشارکت کنیم. وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد: با وجود توانایی‌های خوبی که در زمینه‌های علمی پژوهشی فناوری صنعتی، معدنی، گردشگری، فرهنگی و سایر بخش‌ها وجود دارد امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم. به گفته وی، شأن دو کشور بیش از حجم همکاری‌های اقتصادی است البته شرایط بین‌المللی جهانی و نیز شمال آفریقا، موانعی را در توسعه همکاری‌ها ایجاد کرده است که امیدواریم این سفر موانع را به حداقل برساند. در ادامه این اجلاس وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس نیز با بیان اینکه روابط ایران و تونس در سطح مناسبی قرار دارد، اظهار کرد: این اجلاس نمایانگر خشت تازه‌ای در بنای مستحکم و ارتباط نزدیک‌تر و فرصتی برای فعالان اقتصادی است. نجلا حروش اضافه کرد: روابط دو کشور در حال حاضر در سطوح مختلف دستاوردهای خوبی به همراه داشته است. وی افزود: اجلاس دوازدهم فرصت مناسبی برای ارزیابی کارنامه کمیسیون مشترک و همچنین گفت‌و‌گو در مورد راه‌های پیشبرد فعالیت‌های این کمیسیون به شمار می‌آید.

حروش ادامه داد: عزم راسخ داریم که شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم و زمینه‌های گسترده‌تری را برای مبادلات فراهم کنیم و امکانات و قوانین و مشوق‌های لازم را نیز فراهم آوریم.