گروه صنعت و معدن: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده با رفع موانعی که وجود داشته از جمله مساله تامین منابع مالی از طرف بانک توسعه صادرات، زمینه احداث خط ۴۰۰ کیلوولت جدید بین ایران و ارمنستان فراهم می‌شود. هوشنگ فلاحتیان به خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: ما یک قرارداد داریم که بر اساس آن قرارداد باید به ارمنستان کمیت مشخصی گاز صادر شود و از این کشور کمیت مشخصی هم برق وارد کشور شود. وی افزود: در این خصوص در چند سال گذشته مقداری گاز صادر شده و مقداری هم برق وارد کشور شده، اما این میزان تهاتر گاز با برق به مقدار از پیش تعیین شده در قرارداد فی مابین و برنامه زمان‌بندی قبلی نبوده است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از جلسه با مسوولان وزارت انرژی ارمنستان خبر داد و گفت: اخیرا جلساتی با مسوولان ارمنستان داشتیم و طبق توافقات انجام شده، خطوط جدید برق را در حال احداث داریم. وی ادامه داد: فاینانس احداث این خطوط جدید برق بین دو کشور مشخص شده و بانک توسعه صادرات اعلام آمادگی کرده تا منابع مالی احداث خط ۴۰۰ کیلوولت بین دو کشور ایران و ارمنستان را برعهده بگیرد. فلاحتیان تصریح کرد: ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده با رفع موانعی که وجود داشته از جمله مساله تامین منابع مالی از طرف بانک توسعه صادرات، زمینه احداث خط ۴۰۰کیلوولت جدید بین ایران و ارمنستان فراهم می‌شود و احداث این خط انتقال جدید برق، زمینه افزایش تبادل انرژی بین دو کشور را فراهم می‌کند.

تبادل برق با روسیه و آذربایجان

از سوی دیگر قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل نیز در خصوص تبادل برق با روسیه به «ایسنا» گفت: درصدد تبادل ۵۰۰مگاوات برق با روسیه و ۲۰۰ مگاوات برق با آذربایجان هستیم. اسماعیل محصولی اظهار کرد: در مرحله اول به دلیل ضعیف بودن خطوط انتقال آذربایجان ۱۰۰ مگاوات تبادل صورت می‌گیرد و با تقویت خطوط حجم تبادل برق را به ۲۰۰ مگاوات ساعت در سال می‌رسانیم. وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و روسیه در زمینه ساخت نیروگاه‌های بخاری در ایران با مشارکت روسیه و بهسازی نیروگاه‌هایی که پیش از این توسط روسیه در ایران ساخته شده بود گفت: براساس تفاهم صورت گرفته توانیر در حال ارائه اطلاعات لازم به روسیه در این زمینه است.

وی در مورد هدف‌گذاری ایران در زمینه تبادل برق با روسیه، اظهار کرد: این کار از طریق آذربایجان صورت می‌گیرد. به دنبال تبادل برق به میزان ۲۰۰ مگاوات ساعت در سال با آذربایجان و ۵۰۰ مگاوات ساعت در سال با روسیه هستیم به‌گونه‌ای که در تابستان به میزان مذکور برق وارد و در زمستان صادر کنیم.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه در شروع مذاکرات در فاز اول صحبت از تبادل ۱۰۰ مگاوات برق با آذربایجان است، گفت: تبادل ۲۰۰ مگاوات ساعت برق در سال منوط به تکمیل خطوط انتقال است، چرا که خطوط انتقال آذربایجان باید تقویت شود.

محصولی در مورد نیاز کشورهای مذکور گفت: آذربایجان و روسیه در تابستان به ایران برق خواهند داد و در زمستان که مشکل دارند به آن دو کشور برق صادر خواهیم کرد. پیش از این مدیرعامل توانیر از توافق ایران و روسیه برای ساخت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط روسیه خبر داده و گفته بود: نیروگاه‌های منتظری و رامین گسترش پیدا می‌کنند و چهار نیروگاه در سهند، بندرعباس و تبریز و طبس ساخته خواهد شد.