شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون سهم معدن از تولید ناخالص ملی یک درصد است که بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۵ درصد می‌رسد. محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه بررسی موضوعات مشترک سازمان محیط‌زیست با بخش صنعت، معدن وتجارت گفت: در حال حاضر، یک درصد تولید ناخالص ملی ناشی از فعالیت‌های معدنی است و با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف می‌توانیم آن را به ۵ درصد برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای کشوری که ادعای فراوانی ذخایر معدنی را دارد، این میزان بسیار کم بوده و ‌باید با رعایت اصول فنی و زیست‌محیطی سهم فعالیت‌های معدنی را در تولید ناخالص ملی بالا ببریم.

وی تصریح کرد: در۳ درصد زمین‌های کشور عملیات بهره‌برداری معدن و در ۴ درصد نیز اکتشافات معدنی صورت گرفته است؛ این در حالی است که حدود ۸/۱درصد منابع آب کشور در بخش صنعت و ۹۲ درصد در حوزه کشاورزی و حدود ۷ درصد در مصارف خانگی کشور مصرف می‌شود.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ارتباطات و تعاملات بسیار مناسبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تحت پوشش با سازمان محیط‌زیست وجود داشته که باید ادامه یابد؛ به نحوی که در هر واحد و سازمان تحت پوشش این وزارتخانه ۳ تا ۵ نفر کارشناس HSE فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مدیریت پسماندها و مدیریت منابع انسانی در حوزه محیط‌زیست در واحدهای صنعتی و معدنی امری الزامی است.

همچنین در این نشست، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفت: رشد اقتصادی همراه با ملاحظات زیست‌محیطی است و این رشد باید بدون آلودگی محیط‌زیست، تخریب منابع طبیعی، آلودگی هوا و اتمام سفره‌های آب‌های زیرزمینی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در دولت، پیگیری موضوع اقتصاد سبز با رعایت جدی ملاحظات زیست‌محیطی مطرح است، گفت: هرگونه تولید و کارآفرینی باید با این رویکرد صورت گیرد.

ابتکار با بیان اینکه محیط‌زیست و صنایع و معادن کشور همگی بر یک کشتی سوار هستند، گفت: دغدغه همه ما رسیدن به رشد بالای اقتصادی، رفع بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم است، اما باید با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، رعایت الگوی مصرف آب و پرهیز از بهره‌کشی گسترده از طبیعت همانند کشورهای پیشرفته دنیا به رشد اقتصادی قابل قبول نایل آییم.

وی در ادامه یادآور شد: فعالیت‌های صنعتی و معدنی ‌باید خود را با اقتصاد کم آب معطوف کرده و قبل از ایجاد شهرک صنعتی ابتدا مسائل زیست‌محیطی و ممیزی آب و انرژی دنبال شده و سپس اقدام به احداث واحد صنعتی و ادامه تولید کنیم.