دو گام برای خیز صنعتی

امضای تفاهم‌نامه تولید ریل بین ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن گروه صنعت و معدن: در آستانه روز صنعت و معدن (۱۰تیر ماه) مقامات مسوول در حوزه صنعت به پیشواز گرامیداشت این روز در شهرهای اصفهان و ارومیه رفتند تا مسائل و مشکلات این بخش را به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد بررسی کنند. در این میان، محمدرضا نعمت‌زاده که سکان هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده دارد از صنعتگران خواسته است که خود برای حل مسائل‌شان در حوزه‌های مختلف مالی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی دست به‌کار شوند. وی همچنین با اشاره به راکد شدن صنایع در گذشته ابراز امیدواری کرده است این موضوع در دولت یازدهم تکرار نشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه روز صنعت و معدن مطرح کرد

دو گام دولت برای خیز صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در اصفهان، حرکت اول بزرگ اقتصادی دولت را مهار تورم دانست و گفت: درگام بعدی ایجاد رونق و برطرف کردن رکود در فضای کسب‌وکار در دستور کار است. البته روز پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پالایشگاه شماره ۲ تصفیه گاز کک و باتری شماره یک کک‌سازی شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌طور رسمی افتتاح‌شد. همچنین با حضور این سه وزیر، تفاهم‌نامه تولید ریل بین ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن کشور نیز به امضا رسید. در مذاکرات سال گذشته مقرر شده بود ذوب‌آهن اصفهان با توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می‌تواند مواد فولاد را در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند، مقدمات لازم جهت راه‌اندازی خط نورد را فراهم کند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» در اصفهان، محمدرضا نعمت‌زاده روز پنج‌شنبه هفته گذشته از تصویب طرحی در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار در کمیسیون اقتصادی خبر داد و گفت: در عین حال لایحه ۳۰ ماده‌ای نیز در زمینه کسب‌وکار در مجلس تصویب شده است؛ از آنجایی که ما در شرایط رکود و تورم هستیم، باید ملایم و با هماهنگی در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار حرکت کنیم. وی با تاکید بر اینکه صنعت مجموعه‌ای پیچیده است، تصریح کرد: به دلایل بسیاری از جمله مسایل مالی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی، نقاط منفی کار حوزه صنعت و معدن کم نیست، اما نمی‌شود حل آنها را به جای دیگری واگذار کرد، بلکه خودمان باید دست به‌کار شویم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به بخش صنعت و معدن امید بسیار داریم، گفت: نیروهای خودی باید حرکت‌ها را سرعت ببخشند؛ هر چند خراب کردن هم کار راحتی است.

جلوگیری از راکد کردن صنایع

وی افزود: راکد کردن صنایع و از دست دادن بازار بین‌المللی در گذشته انجام شد، اما امیدوارم این موضوع تکرار نشود. نعمت‌زاده با بیان اینکه من سیاسی نیستم، افزود: چرا باید مطالبات بانکی ما آنقدر زیاد شود و کارخانه‌های ما از سال ۸۹ به بعد با مشکل مواجه شوند؟

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در کشور، گفت: از ۱۰۰ هزار واحد صنعتی کشور اکثر آنها متاسفانه با مشکلات متعدد از جمله مشکل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی از مدیران واحدهای صنعتی خواست با روزآمد کردن خطوط تولید، به‌کارگیری دانش، افزایش کیفیت و دقت، کاهش آلودگی و توجه به تحقیق و توسعه، زمینه توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورند.

وی با اشاره به اقداماتی برای راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه در ایران‌خودرو گفت: با پیگیری که داشتم این واحد در کمتر از یک ماه راه افتاد و با تربیت تعدادی از دانشجویان موفق به طراحی خودرو سمند شدیم، هر چند در چند سال گذشته متوجه شدم که این واحد هشت سال تعطیل شده بود. وی با اشاره به برخی اقدامات دولت یازدهم گفت: در ۱۰ ماه گذشته با اعمال سیاست‌های مبارزه با تورم، یک ریال بیشتر از میزان قانونی از بانک‌ها پول نگرفته‌ایم. وی افزود: همچنین میزان پولی که بانک‌ها به صنعت داده‌اند، نسبت به دوره مشابه گذشته کاهش یافته است. نعمت‌زاده تاکید کرد: تولید خودروهای سبک از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، بدون اینکه یک ریال از بانک‌ها پول بگیرند.

رقابت سخت تولیدکنندگان

در ادامه این همایش، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: جامعه صنعت و معدن از بهبود روابط بین‌المللی کشور حمایت می‌کند، در عین حال با برقراری این روابط، تولیدات خارجی به بازارهای کشور ما راه پیدا می‌کنند و تولیدکنندگان ما نمی‌توانند با آنها رقابت کنند، اما صدور بخشنامه‌های هر روزه این رقابت را سخت‌تر هم می‌کند. عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: طرح هدفمندی یارانه‌ها طرح مفیدی است، اما در اجرای آن بسته‌های حمایتی به تولید نرسید.

خالی بودن ظرفیت‌های تولید

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به خالی بودن ظرفیت‌های تولید گفت: بیشترین چالش ما در بخش صنعت استفاده از ظرفیت‌ها است که یکی از راهکارهای اساسی این است که دولت به عنوان قوه اجرایی حرکت را بر‌اساس سیاست و برنامه‌های توسعه چه در بخش فناوری و چه در بخش اقتصادی انجام دهد. حمیدرضا فولادگر تصریح کرد: متاسفانه هر دولتی که روی کار آمده درصدد بوده سیاست‌های اقتصادی را تغییر دهد، اما باید ذکر کرد که قرار نیست سیاست‌ها عوض شود بلکه باید مطابق با قانون اجرایی شود. وی درباره مشکلات و چالش‌های تولید و صنعت نیز گفت: تامین منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات بانکی از جمله مشکلات موجود صنعت است. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام بانکی باید اصلاح شود، گفت: نظام بانکی ما که دو وظیفه گردش مالی و عقود اسلامی را به دوش دارد به سمت کارهای دیگر از جمله مسکن‌سازی رفته و رقیب بخش خصوصی شده درحالی‌که این موارد وظیفه آنها نیست. وی اظهار کرد: نقدینگی کشور اکنون ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که در فضای تولید مشکل ایجاد کرده؛ بنابراین اگر ۲۰ درصد از حجم نقدینگی به تولید راه پیدا کند، مشکلات برطرف می‌شود. فولادگر اضافه کرد: سومین مشکل تولید که بیشتر به خود تولیدکنندگان مربوط بوده، ارتقای بهره‌وری است و باید بدانیم که چه تحریم ادامه پیدا کند و چه فضا باز شود، باید صنعت ما رقابت‌پذیر باشد و بتوانیم بهره‌وری و کیفیت را ارتقا دهیم.

رشد شاخص‌های صنعتی و تجاری

البته گرامیداشت روز صنعت و معدن فقط به اصفهان ختم نشد، چرا که در ارومیه نیز مراسمی به همین دلیل برگزار شد و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد شاخص‌های صنعتی و تجاری در چند ماه گذشته خبر داد. به گفته حسین ابویی مهریزی، در این مدت از ابتدای شهریور ماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال، شاهد رشد ۷ درصدی در واردات و ۶ درصدی در صادرات از کشور بوده‌ایم. وی همچنین با اشاره به رشد منفی ۵/۹ درصدی بخش صنعت و معدن در سال ۹۱ اظهار کرد: خوشبختانه در دولت جدید به این روند منفی تغییر جهت داده شده است. وی صدور پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی را نشان‌دهنده به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرد و ادامه داد: از شهریور ماه سال گذشته تا خرداد امسال، تعداد پروانه بهره‌برداری صادر‌شده در کشور چهار درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در صدور جواز تاسیس به عنوان شاخص تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور با رشد ۱۱ درصدی روبه‌رو هستیم. جزئیات تفاهمنامه تولید ریل میان سه وزیر را در صفحه ۱۵ بخوانید.

دو گام برای خیز صنعتی