گروه صنعت و معدن - به‌دلیل بحرانی شدن شرایط از پنج هزار واحد تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی در حال حاضر ۲۵۰ واحد غیرفعال شده‌اند و تنها ۶۰ واحد فعال هستند. بخش کشاورزی نیازمند تحول، نوسازی و افزایش تولید و بهره‌وری است. این در حالی است که طی چند ماه گذشته در حوزه کشاورزی تصمیم‌های اساسی اتخاذ شده که خرید تضمینی برخی اقلام کشاورزی نظیر گندم و تقویت ضریب مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی در سراسر کشور از آن جمله است. ممنوع کردن واردات میوه نیز از دیگر سیاست‌های مهم دولت در چند ماه گذشته بود که اگر چه براساس گفته مسوولان با وجود برخی موانع هم‌اکنون همه انبارها و سردخانه‌ها پر از میوه داخلی است و مشکلی در تامین میوه شب عید وجود ندارد، اما باید در انتظار ایام نوروز نشست تا دید که سیاست‌های صورت گرفته دولت به کدام سمت منتهی می‌شود؟

البته مشکلات متعدد دیگری پیش روی دولت در بخش کشاورزی وجود دارد که مهم‌ترین آن براساس گفته فعالان این بخش افول صادرات محصولات کشاورزی در ایران است که از دلایل آن بی‌توجهی به صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات است. اسماعیل شهبازی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با «ایسنا» در همین زمینه تایید کرده صادرات محصولات کشاورزی ایران از لحاظ کمی در حال کاهش است،

زیرا بعضا این محصولات از کیفیت مطلوب برای مصرف‌کنندگان برخوردار نیستند. «عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی» و «کاهش قدرت خرید کشاورزان» نیز از دیگر مواردی است که از نظر فعالان بخش کشاورزی ضرورت توجه به آنها احساس می‌شود. موضوعی که به اعتقاد حسین صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی باید قیمت خرید محصولات کشاورزی مورد بازبینی قرار گیرد تا قدرت خرید کشاورزان از تجهیزات کشاورزی افزایش یابد. صالحی براساس همین گفته‌ها در گفت‌و‌گو با «ایرنا» تاکید می‌کند به‌دلیل بحرانی شدن شرایط، از پنج هزار واحد تولیدکننده در حال حاضر ۲۵۰ واحد غیرفعال و تنها ۶۰ واحد فعال هستند. از نظر این کارشناس بخش کشاورزی، به همین دلیل ارائه تسهیلات به کشاورزان و تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان به عنوان یکی از راهکارها باید از سوی دولت مورد حمایت جدی قرار گیرد.

البته در این باره دولت نیز آمار جدیدی از اعتبارات به بخش کشاورزی اعلام کرده است، کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اشاره به اینکه از مهرماه سال جاری تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تولیدکنندگان بخش کشاورزی تخصیص داده که به گفته وی این اقدام در جهت تسهیل و حمایت از تامین و تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی صورت گرفته و تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.

اگر چه از نظر صاحب‌نظران بخش دولتی پرداخت ۳۵ درصد از اعتبار تخصیص داده شده در سه ماه به تولیدکنندگان نشانگر مستعد بودن بخش کشاورزی و وجود سرمایه‌گذاری و از طرف دیگر تقاضای موثر کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی است، اما باید دید اعتبارات داده شده در نهایت چه تاثیری روی بخش کشاورزی و البته رفع بخشی از موانع پیش روی می‌گذارد؛ زیرا صرف دادن اعتبارات آن هم به صورت موقت با توجه به نیاز سالانه ۲۱ هزار میلیارد ریالی این بخش نشان می‌دهد اعتبارات تخصیص داده شده تنها یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها را پوشش می‌دهد. این در حالی است که براساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته دولت قرار است اعتبارات را افزایش دهد و به صورت دائمی باشد و در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. حال باید دید این اقدامات تا چه حد جنبه عملی به خود می‌گیرد؟