شاتا- وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال آینده، تغییر رویکرد به سمت تولید، تلاش برای کاهش رکود و ایجاد اشتغال، توسعه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی، مهندسی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.
محمدرضا نعمت‌زاده در گردهمایی سراسری روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با بیان این مطلب افزود: در بحث صادرات باید نسبت به گذشته «جهشی» عمل کنیم و در این راستا لغو تعهدات ارزی صادرات صورت گرفته است. نعمت‌زاده در ادامه تصریح کرد: ثابت کردن میزان تعرفه برای سه سال و تلاش مضاعف سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارتخانه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رسیدن به رقم ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی نیاز به عزم جدی تولیدکنندگان در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و صادرکنندگان در افزایش ارتباطات تجاری دارد.
وی با بیان اینکه در گذشته ارتباطات تجاری و بازرگانی با برخی از کشورها در سطح پایینی بود، افزود: در این راستا اعزام رایزن‌های بازرگانی به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای آفریقایی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ایجاد اشتغال پایدار در کشور منجر می‌شود.
نعمت‌زاده تصریح کرد: برای کاهش رکود در اقتصاد کشور باید به سمت افزایش تولید و صادرات برویم.
وی گفت: برای رفع موانع تولید اگر نیاز به بازنگری واصلاح هر مصوبه‌ای باشد، اقدام خواهیم کرد؛ کما اینکه تاکنون هم تعدادی از آیین‌نامه‌ها و مصوبات را اصلاح کرده‌ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دغدغه این وزارتخانه ضمن حمایت از تولیدکنندگان کاهش فشار بر قشر آسیب‌پذیر جامعه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر انسجام فکری و اتخاذ وحدت رویه میان کلیه مدیران سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین معاونان ستادی و صفی وزیر افزود: با تشکیل جلسات مختلف در سطح سازمان‌ها و تشکل‌های صنعتی و معدنی می‌توان به یکسان‌سازی ایده‌های موجود در موضوعاتی نظیر افزایش صادرات‌، سرمایه‌گذاری خارجی، ارتقای بهره‌وری و سایر موضوعات مربوط به توسعه صنعتی، معدنی و تجاری اقدام کرد.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه وزارتخانه باید با هم کار کنند و به یکدیگر کمک کنند تا خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم صورت گیرد، افزود: پرهیز از دوباره‌کاری، برگزاری نشست‌های تخصصی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، طبق برنامه‌ عمل کردن و استفاده از خرد جمعی از نکاتی است که نباید از نظر مدیران حوزه صنعت، معدن و تجارت دور بماند.