تولید به دنبال سهم فاز اول؛ دولت در پی اجرای فاز دوم

گروه صنعت و معدن- اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال آینده در حالی در دستور کار دولتمردان قرار گرفته که با گذشت سه سال از اجرای فاز اول، بخش تولید هنوز نتوانسته سهم خود را از محل درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی دریافت کند؛ با این حال دولت دهم نیز بارها خبر از اجرای فاز دوم هدفمندی داده بود، اما بهارستان نشین‌ها با اجرای فاز دوم موافقت نکردند و حال باید دید آیا دولت یازدهم می‌تواند برای سال آینده نمایندگان مجلس را با خود همراه کند یا اینکه بهارستان نشین‌ها باز هم اجرای فاز دوم را به تعویق خواهند انداخت. به گفته سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهور، دولت دنبال راهکاری برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها است و مرحله دوم این قانون در سال ۹۳ اجرا می‌شود. ظاهرا دولت یازدهم سعی دارد تا با ایجاد تغییراتی فاز دوم قانون هدفمندی را راهی مجلس کند، تا بتواند بهارستان‌نشین‌ها را به اجرای فاز بعدی راغب کند.

عدم پایبندی دولت دهم به اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها عمده دلیلی است که موجب شد تا نمایندگان مجلس با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی مخالفت کنند. به گفته موید حسینی صدر، عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس دولت قبل اعتقادی به اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها نداشت؛ به همین دلیل سهم تولید به صورت کامل به این بخش پرداخته نشد.

سلیقه‌ای اجرا کردن قانون هدفمندی در دولت دهم دیگر موردی است که حسینی صدر به آن اشاره کرده و در این خصوص به «دنیای اقتصاد»، می‌گوید: در قانون سهم تولید به طور کامل مشخص شده، اما دولت قبل به صورت سلیقه‌ای به اجرای قانون پرداخت که این امر موجب شد، تا دست تولید به سهم پیش‌بینی شده نرسد.حسینی صدر در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که در فاز دوم، تولید متنفع شود می‌گوید: سهم تولید به طور کامل در قانون پیش‌بینی شده و دولت تدبیر و امید هم معتقد به تخصیص سهم تولید است؛ به همین دلیل تولید در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی متضرر نخواهد شد.

رمضانعلی سبحانی‌فر، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به «دنیای اقتصاد»، می‌گوید: آنچه موجب شد تا در اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشکل مواجه شویم عدم اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای حمایت از تولید بود و آنچه مسلم است در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی با شرایط کنونی، بخش تولید با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد؛ بنابراین برای مرحله بعدی باید سهم تولید ملموس‌تر در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که تولید بتواند سهم خود از فاز دوم هدفمندی را دریافت کند، افزود: در این خصوص بحث‌های کارشناسی فراکسیون حمایت از تولید و کمیسیون ویژه تولید و کمیسیون صنایع و معادن در حال انجام است که در موعد مقرر برای تصویب به صحن مجلس ارائه خواهد شد تا سهم تولید به موقع پرداخت شود.

ضرورت اصلاح روش پرداخت یارانه‌ها

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس با بیان اینکه بهتر است دولت تغییر در اجرای هدفمندی یارانه را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کند، گفت: دولت اگر بخواهد به تولید کمک کند و پرداخت نقدی هم ادامه دهد به منابع مالی جدید نیاز دارد و منابع جدید هم به قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی نیاز دارد؛ از این رو باید با مردم در این زمینه شفاف صحبت شود و آنها هم در جریان این موضوع قرار بگیرند.فولادگر افزود: دولت می‌تواند نحوه پرداخت یارانه‌ها را تغییر داده و از شیوه‌های غیرنقدی استفاده کند، به طور مثال کمک به زیرساخت‌های مسکن و اشتغال و بیمه را در دستور کار خود قرار دهد و در کنار این موضوع از تولید که در قانون هدفمندی یارانه‌ها به آن تاکید شده است نیز حمایت کند.این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» با بیان اینکه فکر می‌کنم در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید این اصلاحات انجام شود و در این فرصت باقیمانده کمترین تغییرات را داشته باشیم، درباره تامین منابع بودجه از محل یارانه حذف سه دهک، گفت: بهتر است برای سال جاری راه‌های دیگری برای جبران کسری بودجه پیش‌بینی شود.فولادگر درباره راه‌های جبران کسری بودجه و پیشنهادهای مطرح شده، گفت: بهتر آن است که آنچه که مدنظر دولت و مجلس است در بودجه ۹۳ دیده شود؛ چرا که امسال خیلی فرصت و ظرفیت برای اصلاح بودجه نداریم.

اصلاح قوانین در جهت حمایت از تولید

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر اینکه بودجه ۹۲ با حداقل اصلاحات ضروری و رفع کسری بودجه با توافق مجلس انجام شود، افزود: دولت بودجه سال آینده را در موعد مقرر ارائه کند تا با دقت بیشتری بررسی و تایید شود؛ به نحوی که دیگر نیازی به اصلاحیه و متمم نباشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه طرح حمایت از تولید ملی در راستای حمایت از تولید با رویکرد رفع موانع تولید اصلاح می‌شود، گفت: در حال حاضر در حال تهیه طرح حمایت از تولید ملی هستیم تا بار مالی آن را به سمت قوانین موجود سوق دهیم، یعنی قوانین موجود را در راستای حمایت از تولید ملی اصلاح خواهیم کرد.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس درباره اصلاحات انجام شده بر طرح حمایت از تولید ملی، گفت: طرح حمایت از تولید ملی در راستای حمایت از تولید با رویکرد رفع موانع تولید اصلاح می‌شود و در حال حاضر در حال تهیه طرح حمایت از تولید ملی هستیم تا منابع حمایت از تولید را شفاف کرده و بار مالی آن را پیش‌بینی خواهیم کرد. به گفته وی، بار مالی این طرح را به سمت قوانین موجود سوق خواهیم داد، یعنی قوانین موجود را در راستای حمایت از تولید ملی اصلاح می‌کنیم.