ایرنا- معاون هماهنگی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران با هشدار نسبت به خشکسالی حوضه‌های آبریز کشور اعلام کرد: حوضه‌های آبریز اصلی کشور دچار خشکسالی هیدرولوژیکی هستند و در صورتی که شرایط به این صورت ادامه یابد، دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود.
یعقوب همتی افزود: میزان بارندگی در سال جاری در حوضه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، ارومیه به ترتیب۳، ۶ و ۱۱ درصد کاهش یافته، در حالی که بارندگی‌ها در حوضه فلات مرکزی معادل درازمدت بوده و بارندگی‌های آن در حد عادی بوده است. همتی همچنین گفت: میزان بارش‌های امسال در حوضه‌های آبریز مرزی شرق و سرخس هم به ترتیب ۲ و ۱۷ درصد کاهش یافته است. معاون هماهنگی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه شرایط جریانات سطحی کشور نامناسب بوده و این وضعیت در برخی از حوضه‌های ‌آبریز ۱۰ سال است که ادامه دارد، افزود: در مجموع میزان جریان‌های سطحی کشور در مقایسه با متوسط درازمدت کاهش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد که عدد بسیار بالایی است. این کارشناس صنعت آب با بیان اینکه این میزان کاهش نشان‌دهنده حاکم بودن خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور است، اظهار کرد: اگر بارندگی سالانه هر سال آبی در مقایسه با متوسط درازمدت ۳۵ درصد کاهش یابد یا میزان دریافت بارندگی حوضه آبریز از ۶۵ درصد کمتر باشد، حوضه با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه است. وی ادامه داد: در همه حوضه‌های اصلی کشور خشکسالی هیدرولوژیکی بروز کرده است. همتی با اشاره به کاهش جریانات سطحی در حوضه دریاچه ارومیه نیز گفت: با این شرایط دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود، ضمن اینکه سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲۵ سانتیمتر افت کرده و از مساحت آن هم
۹۳ کیلومتر مربع کم شده است. به گفته وی، در حوضه مرکزی نیز با اینکه بارندگی‌ها نرمال بود، اما جریانات سطحی در مقایسه با متوسط درازمدت ۴۲ درصد منفی بوده است. همتی همچنین گفت: این شرایط در حوضه‌های مرزی شرق (هامون) و سرخس نیز حاکم است ومیزان جریانات سطحی این دو حوضه به ترتیب ۷۵ و ۴۶ درصد در مقایسه با متوسط درازمدت کاهش یافته است. وی تغییر الگوی بارش، افزایش دما و ناهنجاری در اقلیم، توسعه بی‌رویه و دخل و تصرف انسان و... را از عوامل موثر بر کاهش جریانات سطحی و بروز پدیده خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور ذکر کرد. معاون هماهنگی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین درباره آخرین وضعیت حجم‌آب موجود در مخازن سدهای کشور گفت: حجم موجود در مخازن کشور ۷/۱۹ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است. این در حالی است که به گفته همتی ورودی سدهای امسال ۳۴ میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با ورودی ۲/۳۴ میلیارد مترمکعبی سال گذشته ۲درصد کاهش یافته است.