8200 تن به ظرفیت تولید روزانه سیمان افزوده شد

گروه صنعت و معدن- مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: تولید روزانه سیمان در بهار امسال ۸۲۰۰ تن افزایش یافت.

مس‌فروش اظهار داشت: در ۳ ماهه نخست سال‌جاری کارخانه‌های سیمان زنجان، فراز و ساوه راه‌اندازی شدند که کارخانه سیمان زنجان ۶۰۰هزار تن در سال، کارخانه فراز یک‌میلیون تن و ۲ خط سیمان ساوه در مجموع ۸۲۰۰ تن در روز به ظرفیت کارخانه‌های سیمان کشور افزوده شد. وی همچنین گفت: ۹میلیون و ۲۱۴هزار و ۹۵۴ تن سیمان در ۳ ماهه نخست امسال در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱۱درصد و نسبت به هدف برنامه ۳۵/۰درصد افزایش داشت.

مهندس مس‌فروش در گفت‌وگویی افزود: در همین مدت میزان تولید کلینکر نیز به ۸میلیون و ۷۹۲هزار و ۲۷۲ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۸/۱۱درصد افزایش نشان داد و مطابق با هدف برنامه پیش رفت. وی ادامه داد: میزان تحویل سیمان نیز در مدت مذکور برابر با ۹میلیون و ۱۰۸هزار و ۶۳۲ تن بود. وی افزود: همچنین کارخانه‌های سیمان ساروج اصفهان، ممتازان کرمان، لار سبزوار، اردستان اصفهان، عمران انارک و شهرکرد نیز تا پایان سال ۸۶ به‌تدریج وارد مدار تولید خواهند شد.

ظرفیت کارخانه سیمان ساروج اصفهان ۶۰۰هزار تن و بقیه واحدهای یاد شده دارای ظرفیتی معادل یک میلیون تن هستند.

مس‌فروش در خصوص صادرات سیمان گفت: مجوز صادرات سیمان در اختیار وزارت بازرگانی است اما مصلحت ایجاب می‌کند تامین کامل نیاز داخل در اولویت باشد. وی در خصوص وضعیت قیمت سیمان در سال ۸۶ اظهار داشت: هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص منوط به تصویب در شورای اقتصاد است و در حال حاضر که سیمان همچنان در سبد حمایتی قرار دارد، قیمت‌ها کماکان ثابت مانده است. مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن در خصوص وضعیت مصرف سوخت کارخانه‌های سیمان گفت: در حال حاضر اکثر کارخانه‌های سیمان دوسوخته دارند. اکنون برای سوخت از گاز استفاده می‌کنند ضمن اینکه مخزن سوخت مازوت نیز دارند تا در زمانی که با تقلیل فشار گاز مواجه شدند، خط تولید آنها متوقف نشود. وی در پایان به توانمندی‌ بالای مهندسان ایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰درصد از طراحی، ساخت و اجرای طرح‌های سیمانی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود ضمن اینکه اکنون دو طرح سیمانی در خارج کشور در حال اجرا است. یکی از این طرح‌ها در سوریه است که به اتمام رسیده و دیگری در ونزوئلا است که در مرحله آغازین کار است.