جهش تولید فلزات با سرمایه‌گذاری 21میلیارد دلاری

گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنایع و معادن از جهش تولید فلزات پایه در سال ۸۸ خبر داد.

احمد علی هراتی نیک در این باره گفت: در سال پایانی برنامه چهارم شاهد جهش تولید فولاد، آلومینیوم و مس و حتی معادن خواهیم شد.

وی با بیان این که زیربناهای این اهداف آماده شده، اظهار داشت: برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها ۲۰میلیارو و ۵۰۰میلیون دلار سرمایه صرف خواهد شد که در تاریخ (بخش صنعت و معدن) کشور بی‌سابقه بوده است. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع و معدنی ایران تصریح کرد: هم اینک ۳۸طرح با سرمایه‌گذاری ۷/۶میلیارد دلار در دست اجرا است.

از سوی دیگر ۱۱میلیارد دلار نیز که در برگیرنده ۳۵طرح است در مرحله گشایش اعتبار یا انتخاب پیمانکار قرار دارد. علاوه بر این ۱۷طرح نیز به ارزش ۸/۲میلیارد دلار در دست مطالعه قرار دارد.

فولاد بیشترین سرمایه‌گذاری

به گفته هراتی نیک، بیشترین سهم این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به صنعت فولاد است. این صنعت برای رسیدن به جهش ظرفیتی ۲۹میلیون تنی، ۹میلیارد دلار سرمایه جذب خواهد کرد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، (ایمیدرو) افزود: پس از فولاد، آلومینیوم با ۴میلیارد، معدن با ۵/۵میلیارد، مس با ۸/۱میلیارد دلار و سیمان نیز با ۶۰۰میلیارد دلار قرار گرفته است.

وی پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید آلومینیوم در سال ۸۸ به ۶۶۰هزار تن برسد. هراتی نیک در عین حال کندی توسعه و غفلت از این صنعت را مایه تاسف خواند و گفت: در حالی که همسایگان جنوبی ما ظرفیت‌های نزدیک به یک‌میلیون تنی ایجاد کرده‌اند، تلاش جدی برای توسعه این صنعت در داخل صورت نگرفته است.

هراتی نیک اما در ادامه اظهار داشت: تا سال ۸۸ کارخانه‌های هرمز آل و آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۱۵۰هزار و ۲۷۶هزار تن وارد مدار تولید می‌شوند که بدین ترتیب کل ظرفیت تولید این فلز را از ۲۲۰هزار تن فعلی به ۶۶۰هزار تن خواهند رساند.وی تولید فولاد برای انتهای سال‌جاری را ۱۱میلیون تن ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه کوره شماره ۳ذوب‌آهن در مدار تولید قرار می‌گیرد ظرفیت تولید این فلز در انتهای امسال به ۱۲میلیون تن می‌رسد.

۵/ ۲ میلیارد دلار طرح در سال‌جاری

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره راه‌اندازی طرح‌های جدید گفت: تا پایان سال‌جاری ۱۹طرح معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۵/۲میلیارد دلار، راه‌اندازی می‌شوند و سال آینده نیز ۳میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید خواهند شد.

هراتی‌نیک گفت: برای سال ۸۸ برنامه راه‌اندازی ۸میلیارد دلار طرح را داریم.

وی در مورد طرح‌های هشتگانه فولادهای استانی گفت: راه‌اندازی این طرح‌ها جهش موثری را در تولید فولاد ایجاد می‌کنند.

فولادهای استانی با یک‌میلیون تن

هراتی‌نیک، تصریح کرد: به‌رغم اینکه پایه‌ریزی این طرح برای تولید ۸۰۰هزار تن فولاد بوده، اما به گونه‌ای کار را آغاز کرده‌ایم که واحدهای استانی فولاد کار را با تولید یک‌میلیون تن فولاد در سال آغاز کنند.

وی با اشاره به رسالت توسعه‌ای این سازمان، یادآور شد: طبق مصوبه شورای اقتصاد تمامی واحدهای استانی پس از راه‌اندازی، در اختیار بخش‌خصوصی قرار می‌گیرند. چرا که این سازمان نگاه شرکت داری ندارد. وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح‌ها را بومی کردن بخش احیای مستقیم، دانست. این در حالی است که پیشتر از کشورهای ایتالیا، آلمان و کره ‌برای ساخت واحدهای احیای مستقیم دعوت می‌شد. هراتی‌نیک در این باره گفت: در صورت اعمال تحریم‌های شدیدتر، لطمه‌ای به اجرای پروژه‌های فوق وارد نخواهد شد.

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو گفت: نخستین سازمانی بودیم که شرکت‌‌های مشمول اصل۴۴ را در بورس واگذار کردیم.

مشتری بلوکی فولاد خوزستان

وی افزود: پس از شرکت‌های مس، فولاد مبارکه و ایرالکو، در صدد هستیم تا سهام فولاد خوزستان را عرضه کنیم. هراتی‌نیک ادامه داد: اکنون یک شرکت خصوصی اعلام کرده که تمایل دارد سهام فولاد خوزستان را به صورت بلوکی خریداری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیات دولت، سیمان شهرکرد نیز پس از راه‌اندازی به بنیاد مسکن واگذار می‌شود. طرح ۳هزار تنی سیمان شهرکرد در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.