گروه صنعت و معدن- کاهش شدید دما طی هفته گذشته در تهران باعث شد شرکت ملی گاز برای جبران ضعف فشار گاز در خطوط لوله گازرسانی به منازل، اقدام به قطع گاز برخی واحدهای صنعتی کند. چند سالی است که با آغاز روزهای سرد زمستان صنایع مجبور می‌شوند به علت قطع گاز تعطیل شوند این تعطیلی اگرچه باعث وارد آمدن خسارت به آنها می‌شود، اما گفته می‌شود برای تامین انرژی مورد نیاز سیستم‌های گرمایی در خانه‌ها است که گاز صنایع را قطع می‌کنند.

جالب اینکه هر سال مسوولان قول بهتر شدن اوضاع در سال بعد را می‌دهند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد گروهی از صاحبان شهرک صنعتی شمس‌آباد اعلام کردند ماموران اداره گاز از ظهر روز دوشنبه هفته گذشته اقدام به قطع یا کم کردن فشار گاز واحدهای صنعتی در این شهرک کرده‌اند.یکی از مدیران واحد صنعتی در این شهرک به دنیای‌اقتصاد گفت: قطع گاز شهرک صنعتی شمس‌آباد به‌رغم مقاومت اهالی شهرک در شب انجام شده که این مساله باعث وارد شدن خسارات زیادی به تاسیسات و امکانات کارخانه‌ها شده است.وی افزود: یکی از واحدهای این شهرک که جزو معدود تولیدکنندگان ورق‌های آلومینیومی در کشور است با بیش از ۴۰نفر کارگر مشغول به کار به خاطر قطع گاز حداقل ۱۰میلیون تومان خسارت دیده‌ است که این زیان فقط از لحاظ ماشین‌آلات بوده و در مورد زیان‌های مالی و روحی دیگر نیز قابل بحث است.

این صنعتگر مستقر در شهرک صنعتی شمس‌آباد در ادامه گفت: طی دستورالعمل دولت جهت استفاده از سوخت جایگزین گاز به جای سوخت‌های فسیلی از چند سال گذشته در شهرک شمس‌آباد تعداد زیادی واحد ریخته‌گری آلومینیوم و بلور تغییر سوخت از مازوت به گاز شهری را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه چند سالی است که اداره گاز در فصل سرما اقدام به قطع گاز واحدهای صنعتی برای جبران فشار گاز در بخش‌های مسکونی می‌کند که ظاهرا و به قول فرمانداری قرار شد از امسال گاز صنایع قطع نشود اما این اتفاق امسال هم افتاد.

خبرنگار دنیای اقتصاد برای پیگیری این قضیه از شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در مورد علت قطع گاز شهرک‌صنعتی شمس‌آباد سوال کرد. مدیر روابط‌عمومی این شرکت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: خط لوله گاز شهرک صنعتی شمس‌آباد به خطوط گازرسانی شهر تهران متصل است، بنابراین اگر در گازرسانی به شهر تهران مشکل افت فشار پیش بیاید، اداره گاز مجبور است حجم گازرسانی صنایع به صنایع را کم کند تا مردم با سرما مواجه نشوند.

فیروزه دستیار افزود: این مساله با توجه به اینکه ایران دومین کشور، به لحاظ بیشترین ذخایر گازی در کل جهان شناخته شده است در تناقض است زیرا ما باید آنقدر در تکنولوژی مربوط به گازرسانی و تامین گاز موردنیاز پیشرفت کرده باشیم که مشکلی از این بابت نداشته باشیم. مدیر روابط‌عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران تصریح کرد: از آنجا که شرکت گاز به محدودیت گازرسانی در فصل سرما به بخش صنعت واقف است، در زمان نصب خط لوله گاز برای صنایع تعهد دوگانه‌سوز شدن را بنگاه‌های صنعتی می‌گیرند که اگر گاز قطع شد بلافاصله سوخت دوم را از جایگزین کنند.

دستیار در پایان گفت: با پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در‌حال‌حاضر گاز شهرک صنعتی شمس‌آباد وصل شده است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد آن دسته از بنگاه‌های صنعتی که در‌حال‌حاضر با سوخت گاز فعالیت می‌‌کنند و تعهد دوگانه‌سوز بودن نیز از آنها گرفته شده با مشکل تامین سوخت جایگزین نیز مواجه هستند.

محدودیت‌های زیست‌محیطی برای مصرف سوخت‌های فسیلی (سوخت جایگزین)، نبود این نوع سوخت‌ها به مقدار کافی در بازار و هزینه بالای حمل آنها به کارخانه‌ها مشکل دیگر کارخانه‌های صنعتی در فصل سرما است.