سبا نسترن

۱ - رییس‌جمهور در هفته اول شهریور (۷/۶/۸۵) میزبان صنعتگران رشته‌های مختلف شد تا از نزدیک با مشکلاتی که آنها در چرخه تولید با آن روبه‌رو هستند، آشنا شود. در این جلسه مشکلات صنعت نساجی نیز از زبان دست‌اندرکاران این صنعت تشریح شد و رییس‌جمهور برای حل این مشکلات قول مساعد داد. ۲ - وزیر صنایع و معادن از نخستین روزهای ورودش به این وزارتخانه همواره بر حمایت از تولید داخلی تاکید داشته است. نگاهی گذرا بر عملکرد دکتر طهماسبی نشان می‌دهد که محور فکری بسیاری از تصمیمات و طرح‌هایی که در بخش کلان‌صنعت اجرا شده رویکرد حمایتی از تولیدات داخلی داشته است.

افزایش تعرفه واردات بیش از یک‌هزار قلم کالای صنعتی در دولت نهم (که البته با سیاست متوازن‌سازی تعرفه‌ها در دولت قبل در تناقض است چراکه براساس سیاست صنعتی دولت قبل قرار بود تعرفه‌های واردات کالاهای صنعتی در قالب برنامه ۵ساله کاهش یابد) خود شاهدی بر این مدعی است.

۳ - به استناد گفته‌های مدیرعامل کارخانه ایران‌مرینوس و مبتکر دانش فنی رنگرزی چادر مشکی تا دو روز پیش قادر نبودیم چادر مشکی با درجه رنگرزی مشابه خارجی تولید کنیم. اما اکنون صنایع نساجی قادر است چادر مشکی مشابه بهترین نوع خارجی آن تولید کند. کشورمان در سال به ۴۰ تا ۵۰میلیون متر پارچه چادرمشکی نیاز دارد. در حال حاضر ظرفیت تولید داخلی در حدود ۵میلیون متر در سال است که در مقایسه با میزان مصرف ناچیز است.

۴ - از آنچه گفته شد می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که مقدمات خودکفایی در تولید چادرمشکی در کشورمان فراهم است. به بیان ساده‌تر حمایت دولت و فراهم کردن تسهیلات سرمایه‌گذاری در کنار دانش فنی تولید چادرمشکی می‌تواند موجبات احداث چندین کارخانه را فراهم کند. دولت حتی می‌تواند سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه چادرمشکی را به عنوان اولویت سرمایه‌گذاری صنعتی معرفی کند و برای سرمایه‌گذاران مشوق‌های مالی نیز در نظر بگیرد.

البته همه موارد فوق در شرایطی محقق خواهد شد که در مورد نحوه واردات این منسوج نیز فکری ‌شود. نساجان در انتظار جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ هستند.